Hejsa,
Hvis MHES har været forbi, så har han jo nok været det hele igennem... men alligevel:
1. "Har du friskluft ventil i dit fyrrum?' Et 30kw pillefyr skal have noget at leve af og hvis der er "undertryk" i fyrrummet/mangel på lufttilførsel, så kan det give problemer med slagger m.v. Jeg er sikker på MHES har checket det, men ellers rens herden for slagge og kør nogle dage med åbent vindue i fyrrummet som "test"
2. Er der monteret et brænderskjold over din brænder?! Hvis ja, har du da prøvet at køre en periode uden?! Jeg er ikke rigtig fan af de skjolde og mit RTB er en af de tidlige udgaver uden det skjold og det kører perfekt. Min tanke er, at der findes 2 modeller skjolde til RTB - et stort a la det gamle og et bette som kun dækker elektronikken - min tanke er, at det store (hvis det er sådan et du har) bremser/forstyrrer luftflowet.. det bette skjold bør ikke give flow problemer.
3. Røgrøret: har du haft Røgrøret af og kigget det igennem? Hvis det er stoppet til med aske kan det "bremse" luften og give dårlig forbrænding - prøv som minimum at skrue renselem af og lys igennem (når fyret er slukket selvfølgelig)
4. RTB er netop designet til at have en høj udnyttelsesgrad med en høj/højere røgtemperatur end tidligere kedler.. mit RTB svinger mellem 88-140 grader og det er kun et 10kw.. din røgtemperatur er i den høje ende, men hvis herden slagger til er grunden nok der..
Der er lidt dårlige piller på markedet i år, nu har du godt nok prøvet to mærker og fejlen ligger nok ikke der... men, hvis du bor i det sydsjællandske må du gerne prøve en 3-4 sække af mine Fågelfors 8mm piller du brænder godt i mit RTB.. Jeg havde problemer med HP kvalitet som gav lutter sorte uforbrændte piller og ingen reel aske i askeskuffen (dog uden driftstop og slagger på herd).
Slutteligt, så fik den gamles kollega også monteret RTB med samme udfordringer som dig - det var pillerne og løste sig først efter et ombytning til andet mærke..