Hmm, nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert på det område, men "Brændeovnsbekendtgørelsen"
Bekendtgørelse om regulering af luftforurening fra fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW1nævner ingenting om "primær" eller "sekundær" opvarmning
Læser man "Brændeovnsbekendgærelsen" §1 stk, §2 stk 1 og 2, så vil jeg mene at også denne indretning er omfattet, med mindre den opstilles udendørs
§ 1. Denne bekendtgørelse finder anvendelse på fyringsanlæg til fast brændsel med en samlet nominel indfyret effekt under 1 MW.
§ 2. I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Fyringsanlæg: En teknisk indretning, hvori fast brændsel afbrændes med henblik på anvendelse af den frembragte varme, herunder pillebrændere til særskilt eftermontering på sådanne anlæg. Andre brændere anses for at være en del af fyringsanlægget.
2) Rumopvarmer: Fyringsanlæg med låger med eller uden vandtank, designet til at afgive varme direkte til omgivelserne, herunder brændeovn, pejseindsats, pilleovn, masseovn, saunaovn eller lignende fast anlæg til energiproduktion.Jeg synes at jeg får pokkers svært ved at få den udenom disse definitioner hvis den bruges i rum (huse, garager o.lign.)
Derimod burde den "gå fri" hvis den bruges udendørs, med mindre
rumopvarmning skal forstås i en større sammenhæng
Hilsen
Michael
Nej det kræver ingen godkendelse, når det bare er en sekundær opvarmning.