Forfatter Emne: Hvordan fungerer blæseren egentlig på en Blackstar?  (Læst 11037 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline torpet

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-1
Blæser: Sohon Type FL085 034Y

Hvis blæseren er sat til f.eks. 16 i låst stand på 10% og der så tilsyneladende ikke fødes nok piller, vil blæseren så nedsætte sin styrke og næsten stoppe, samtidig med at bålet er ved at gå ud? Det synes at være tilfældet. Er det normalt og OK? Det kan være svært at vurdere hvad der kommer først, mangel på piller eller mangel på blæst.

Alle indstillinger under 18 virker til at være ret så tilfældige i styrke med den blæser, men det er måske bare noget systemet styrer på een eller anden måde, hvis pilletilførslen svigter. Er der andre faktorer der kan påvirke en blæsers effektivitet? Blæsertal på under 18 syntes ikke at fungere til at holde et bål i live, UANSET hvilken kW effekt der benyttes.

Der kan vel så være andre muligheder hvorfor en blæser svinger noget. Det oplagte er en defekt kondensator, men uheldigvis benytter denne blæser model ikke kondensatorer. Så kan der vel være snavs i blæseren, men det er heller ikke tilfældet, da den lige er blevet renset med trykluft sammen med den interne snegls rum.

Det der så KAN fungere, er at sætte effekt til 1.9kW i 10% ydelse (der SKAL være piller nok under alle omstændigheder) og så låse blæseren til 19 i 10%. Lux vil så stadigvæk svinge noget, men fyret vil ikke gå ud.

Fyret et et 10kW Blackstar fyr. Et indspark vil være værdsat.

At min lux er meget forskellig i min stokercloud lige i dag, er bla.a fordi jeg har eksperimenteret med at benytte lave tal til både effekt og ydelse, men er blot endt op med at vende tilbage til mit ret høje 1.9kW effekt tal og et blæsertal på 19 ved 10% ydelse. Der er jeg i sikkerhed, jeg ved det fungerer. Forsøgte med 1kW i 10% ydelse og startede med et blæsertal på 10, men der er det stort set ingen luft.

Men sørgsmålet her er om det er OK og egentlig normalt, at selvom man sætter fyret til min og max i 10% ydelse og så blæseren til 16, så kan blæseren faktisk godt gå helt ned i styrke, for så næsten at stoppe, hvis der ikke er nogen lux i et par minutter?

Om blæseren så skulle være defekt er også ret svært at vurdere, fordi den syntes at køre OK i hastigheder over 18. Fyret er kun under 1 år gammelt.

Kan nogen klare dette spørgsmål?

Offline ErnstM

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Hvordan fungerer blæseren egentlig på en Blackstar?
« Svar #1 Dato: Feb 06, 2016, 15:37 »
Hej.
De gule "gardiner" på stokercloud gør ikke noget, bare de ikke er minder end to eller tre minutter, der er der styringen tror at ilden er gået ud. Blæseren vil jeg ikke kommenterer da jeg selv har problemet om % / rpm styring. Ved ikke nok om det.
Mvh
ErnstM
« Senest Redigeret: Feb 06, 2016, 15:38 af ErnstM »
Black Star 1016 Scotte 10kw iltstyring, energimåler og kompressorrens
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/ernstm/main-page
Styringsversion V7
Huawei Mate 20 Lite

Årlig forbrug 5,5ton
VH ErnstM

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Feb 06, 2016, 15:40 »
Styringen klipper i spændingen til blæseren så den får altid 230V, bare i kortere eller længere perioder, min blæser kører i noget der minder om kvarte omdrejninger under opstart, og så kører den fra 0% til 100% helt problemfrit.
I lav drift kan man ofte høre princippet, det lyder lidt tuk..tuk agtig.

Jeg bekymrer mig slet ikke om blæsertallet er det ene eller det andet, eller hvad anbefalede tal er, jeg justerer bare fyret efter forbrændingen. Det der virkelig kan snyde ved lav drift er skorstenstrækket og pille doseringen.
« Senest Redigeret: Feb 06, 2016, 15:42 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Feb 06, 2016, 15:42 »
Hej,

Det eneste der kan regulere blæseren ned (og op) når effekten er "låst" er en iltstyring...
...og så naturligvis en defekt blæser eller defekt styring  ;)

Hvis du ikke har ilt-styring sat til, vil blæserens effekt (puls/pause forhold) være konstant når drift% er konstant.

Du skal ikke være ked af at din blæser ikke har en kondensator  ;)
De blæsere der har en kondensator bruger den til at skabe et drejefelt så den ved hvilken vej den skal dreje.
I din blæser klares det af en "skyggepol" og derfor kaldes den slags en-fasede motorer også en skyggepols motor  ;)
Med skyggepols motoren slipper man for at kunne få en defekt kondensator  ;)

Hilsen
Michael

Blæser: Sohon Type FL085 034Y

Hvis blæseren er sat til f.eks. 16 i låst stand på 10% og der så tilsyneladende ikke fødes nok piller, vil blæseren så nedsætte sin styrke og næsten stoppe, samtidig med at bålet er ved at gå ud? Det synes at være tilfældet. Er det normalt og OK? Det kan være svært at vurdere hvad der kommer først, mangel på piller eller mangel på blæst.

Alle indstillinger under 18 virker til at være ret så tilfældige i styrke med den blæser, men det er måske bare noget systemet styrer på een eller anden måde, hvis pilletilførslen svigter. Er der andre faktorer der kan påvirke en blæsers effektivitet? Blæsertal på under 18 syntes ikke at fungere til at holde et bål i live, UANSET hvilken kW effekt der benyttes.

Der kan vel så være andre muligheder hvorfor en blæser svinger noget. Det oplagte er en defekt kondensator, men uheldigvis benytter denne blæser model ikke kondensatorer. Så kan der vel være snavs i blæseren, men det er heller ikke tilfældet, da den lige er blevet renset med trykluft sammen med den interne snegls rum.

Det der så KAN fungere, er at sætte effekt til 1.9kW i 10% ydelse (der SKAL være piller nok under alle omstændigheder) og så låse blæseren til 19 i 10%. Lux vil så stadigvæk svinge noget, men fyret vil ikke gå ud.

Fyret et et 10kW Blackstar fyr. Et indspark vil være værdsat.

At min lux er meget forskellig i min stokercloud lige i dag, er bla.a fordi jeg har eksperimenteret med at benytte lave tal til både effekt og ydelse, men er blot endt op med at vende tilbage til mit ret høje 1.9kW effekt tal og et blæsertal på 19 ved 10% ydelse. Der er jeg i sikkerhed, jeg ved det fungerer. Forsøgte med 1kW i 10% ydelse og startede med et blæsertal på 10, men der er det stort set ingen luft.

Men sørgsmålet her er om det er OK og egentlig normalt, at selvom man sætter fyret til min og max i 10% ydelse og så blæseren til 16, så kan blæseren faktisk godt gå helt ned i styrke, for så næsten at stoppe, hvis der ikke er nogen lux i et par minutter?

Om blæseren så skulle være defekt er også ret svært at vurdere, fordi den syntes at køre OK i hastigheder over 18. Fyret er kun under 1 år gammelt.

Kan nogen klare dette spørgsmål?
« Senest Redigeret: Feb 06, 2016, 15:44 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline torpet

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Feb 06, 2016, 16:01 »
Ja, Mhes, det jeg tænkte med kondensator, var at så var der måske en nem løsning ved bare at skifte den ud :). Kender du en måde til at kunne vurdere om blæseren faktisk skulle have en defekt? Men det er måske et spørgsmål jeg burde stille til Henrik fra Q-pro, som leverede fyret.

Det forklarer noget, xkfc, for jeg har bemærket at blæseren ofte lige pludselig ligesom taber pusten og så fortsætter i et lidt lavere tempo og den lyd du også antyder er også godt at høre, for jeg tænkte at blæserens hjul måske stødte på en kant nogle gange. Kan min observering at lyset på v7 box display sænkes samtidig, når blæseren taber pusten lidt?
Pilledosereingen er så den jeg ændret på ved at forhøje min kW og som jo virker, det er bare lidt irriterende at jeg skal så højt op som 1.9kW, men det er jo så blot ved 10%, hvor den dosering jævner sig ud ved højere ydelser, så det er jo så som det må være. Skorstenstrækket har jeg egentlig troet var OK, har også trækstabilisator. Har du en ide til et nemt check på hvordan mit skorstenstræk egentlig er? Måske holde en stump papir ind i trækstabilisatoren, evt med ild i?

Offline Paw

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +36/-6
« Svar #5 Dato: Feb 06, 2016, 18:32 »
hi hi, Der bliver tænkt meget over tingene  8)
Som xkfc skriver kan det nemt snyde med skorstenstræk og pille dosering
Hvis der har været blæsevejr da du indstillede 10 %, gør det det ikke nemmere, idet vinden også bliver en medspiller, eller nærmere modspiller.
Meget sug i skorstenen eller tilbageslag vil nok påvirke blæseren noget.
Selvom man har en trækstabilisator og der kommer et vindstød, kan jeg da høre suget gennem blæseren kort varigt, indtil træk-stabilisatoren åbner et halvt sekund efter.
Har lige stillet en 16 kw hurtigt ind idag, og ingen problemer med at stille den på 1,6 kw på 10 %, blæser på 15 u-herd :)
Når man indstiller på 10 % er der 4 ting man kan bruge til at få den til at køre.
1 blæser
2 kw
3 extern snegl
4 intern snegl
Med de 4 ting burde det kunne lade sig, hvis ens piller ikke er helt noget skrammel
Held og lykke med det :)
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #6 Dato: Feb 06, 2016, 19:13 »
Tja, en metode til at kontrollere om blæseren et defekt...
...nu har du jo en v7-styring og en nyere blæser af skyggepols modellen, måske den også har pulstæller til omdrejningshastighed (RPM), så er det jo simpelt at kontrollere om blæseren holder konstant hastighed eller ej  ;)
Har du ikke pulstæller på blæseren så er det lidt sværere  ;)

Hilsen
Michael

Ja, Mhes, det jeg tænkte med kondensator, var at så var der måske en nem løsning ved bare at skifte den ud :). Kender du en måde til at kunne vurdere om blæseren faktisk skulle have en defekt? Men det er måske et spørgsmål jeg burde stille til Henrik fra Q-pro, som leverede fyret.

Det forklarer noget, xkfc, for jeg har bemærket at blæseren ofte lige pludselig ligesom taber pusten og så fortsætter i et lidt lavere tempo og den lyd du også antyder er også godt at høre, for jeg tænkte at blæserens hjul måske stødte på en kant nogle gange. Kan min observering at lyset på v7 box display sænkes samtidig, når blæseren taber pusten lidt?
Pilledosereingen er så den jeg ændret på ved at forhøje min kW og som jo virker, det er bare lidt irriterende at jeg skal så højt op som 1.9kW, men det er jo så blot ved 10%, hvor den dosering jævner sig ud ved højere ydelser, så det er jo så som det må være. Skorstenstrækket har jeg egentlig troet var OK, har også trækstabilisator. Har du en ide til et nemt check på hvordan mit skorstenstræk egentlig er? Måske holde en stump papir ind i trækstabilisatoren, evt med ild i?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline torpet

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Feb 06, 2016, 19:15 »
Ja paw, der bliver både tænkt og forsøgt en masse :). Jeg må vel nok bare indse at to pillefyr ikke er ens. Jeg må forholde mig til at at have en blæser der bare ikke kan blæse effektivt under 18, uanset hvad. Så min justering, for så at holde gang i fyret, er ved at forhøje kW. At du kan indstille et 16kW fyr til bare 1.6 kW, er flot. det svarer jo til at jeg burde kunne benytte 1 kW på mit 10 kW fyr, men det kan jeg jo så altså ikke og det har det aldrig ville. Med 1 kW eller en blæser på under 18, så begynder det meget meget hurtigt at ryge og vil gå ud, hvis jeg ikke reagerer hurtigt. Det styrtdykker ganske enkelt, næsten som om man har trylkket på 'sluk'. Men det spiller på 1.9 kW og blæser 19 i 10% ydelse. Hvis jeg en dag falder over een der har en blæser liggende, som jeg kan prøve at sætte i, bare for ligesom at se om den blæser jeg har, simpelthen ikke fungerer som den skal, så kunne det være interssant, men ellers så kører mit fyr jo fint, det er nok bare mig der ligesom gerne vil have det skal være helt korrekt. Jeg jar jo god effektiv varme, så nevermind. Jeg kan ligesom ikke lave en reklamation til mig leverandør, når jeg ikke er helt sikker på hvad man kan forlange af den blæser, og altså så ikke kan sige med sikkerhed at den bare ikke fungerer optimalt. Det ville ikke være helt fair.

Jeg mener jeg har gode piller (svenske Vida), da der ikke er ret meget smuld, men ved lejlighed kunne jeg jo godt købe et par sække fra Harald Nyborg og prøve sammenligningen. Dog tror jeg ikke det ligger der. Skorstenstrækket kan jeg også se på, kan jo prøve at hive semirens helt ud og forsøge med det, men når blæseren alligevel ikke kan køre effektivt på under 18, mon så et bedre træk vil hjælpe meget, næppe. Uanset hvad, så skal der jo fodres nok piller, så der kan køres godt, så da min afvejning passer (efterprøvede også lige i dag med en ekstern ledning imens jeg afmonterede brænderen og trykrensede blæser og interne snegl, og det passede indenfor 20g), er der kun den kW forøgelse tilbage for mig.

Kigger nok mere på det een af dagene, men lige nu lader jeg det bare være, det fungerer jo som det altid har gjort, bare irriterende at andre godt kan komme længere ned i både kW og blæsertal. :) :)

Offline torpet

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Feb 06, 2016, 19:21 »
Hm, Mhes, pulstæller, den må jeg lige google lidt omkring, og se hvordan jeg klarer den. Lyder fornuftigt, måske jeg kan være så heldig at T-mek er med i denne tråd og kan forklare ‘Mr Ignorant’, hvordan den skal skæres — han har også samme fyr, udover at han er et geni med og i gnisternes verden :)

Offline Paw

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +36/-6
« Svar #9 Dato: Feb 06, 2016, 19:32 »
Ja paw, der bliver både tænkt og forsøgt en masse :). Jeg må vel nok bare indse at to pillefyr ikke er ens. Jeg må forholde mig til at at have en blæser der bare ikke kan blæse effektivt under 18, uanset hvad. Så min justering, for så at holde gang i fyret, er ved at forhøje kW. At du kan indstille et 16kW fyr til bare 1.6 kW, er flot. det svarer jo til at jeg burde kunne benytte 1 kW på mit 10 kW fyr, men det kan jeg jo så altså ikke og det har det aldrig ville. Med 1 kW eller en blæser på under 18, så begynder det meget meget hurtigt at ryge og vil gå ud, hvis jeg ikke reagerer hurtigt. Det styrtdykker ganske enkelt, næsten som om man har trylkket på 'sluk'. Men det spiller på 1.9 kW og blæser 19 i 10% ydelse. Hvis jeg en dag falder over een der har en blæser liggende, som jeg kan prøve at sætte i, bare for ligesom at se om den blæser jeg har, simpelthen ikke fungerer som den skal, så kunne det være interssant, men ellers så kører mit fyr jo fint, det er nok bare mig der ligesom gerne vil have det skal være helt korrekt. Jeg jar jo god effektiv varme, så nevermind. Jeg kan ligesom ikke lave en reklamation til mig leverandør, når jeg ikke er helt sikker på hvad man kan forlange af den blæser, og altså så ikke kan sige med sikkerhed at den bare ikke fungerer optimalt. Det ville ikke være helt fair.

Jeg mener jeg har gode piller (svenske Vida), da der ikke er ret meget smuld, men ved lejlighed kunne jeg jo godt købe et par sække fra Harald Nyborg og prøve sammenligningen. Dog tror jeg ikke det ligger der. Skorstenstrækket kan jeg også se på, kan jo prøve at hive semirens helt ud og forsøge med det, men når blæseren alligevel ikke kan køre effektivt på under 18, mon så et bedre træk vil hjælpe meget, næppe. Uanset hvad, så skal der jo fodres nok piller, så der kan køres godt, så da min afvejning passer (efterprøvede også lige i dag med en ekstern ledning imens jeg afmonterede brænderen og trykrensede blæser og interne snegl, og det passede indenfor 20g), er der kun den kW forøgelse tilbage for mig.

Kigger nok mere på det een af dagene, men lige nu lader jeg det bare være, det fungerer jo som det altid har gjort, bare irriterende at andre godt kan komme længere ned i både kW og blæsertal. :) :)
Der tror jeg du panikker lidt :)
Lad den køre linen ud.
Min erfaring er, selv om det ser sort ud, ingen lux 1 minut eller 2 og den kun ryger lidt uden flamme, kommer der pludselig gang i den igen.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline torpet

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Feb 06, 2016, 19:45 »
ha ha, nej paw, både du og PB havde jo banket ind i hovedet på mig, at jeg ikke måtte være mere utålmodig, så jeg lod den køre i hele de anbefalede (beordret) 10 min. på bare 1 kW og blæser på 10 (selvom den slags jo gør ondt på mig :). (husker godt du havde foreslået en halv time, men så tror jeg nok hele huset ville have været koldt :).

Men efter 3x blå advarsler i træk fra systemet, at der nu ikke havde været lux i 2 min, så måtte jeg sætte blæseren op til 11 og så 12 og intet skete. Den eneste løsning, jeg kender i den situation, er meget omgående at låse fyret på 50% og så banke blæseren op på 30, tja, så sker der noget — lidt efter lidt — og man undgår at fyret slukker. Så tilbage på 10%, men med nye højere tal. Der er det så, at intet der vil køre uden røg, før jeg gradvis kommer helt op på de 1.9 kW og får blæser tallet op på 19. Og ja, jeg har gradvis forsøgt tal imellem, selv på blæser tal 18, vil det gå ud.

Lyder måske mere og mere som en syg blæser?

Offline torpet

• Top of the pop
« Svar #11 Dato: Feb 06, 2016, 19:48 »
PS lige nu kører fyret på VVB prioritering, hvor ydelsen altid falder ned til 10% for en stund og selvom luxen svinger lidt, så holder den sig OK i gang, men det er jo altså også med en effekt på 1.9 kW og blæser på 19.

Offline torpet

• Top of the pop
« Svar #12 Dato: Feb 06, 2016, 20:41 »
Kommer lige til at spørge jer mere vidende venner ang. omdrejningstæller på blæsere og V7 systemet. Jeg så lige et indlæg fra juli 2014, hvor scottedor skriver ‘de små blæsere til scotte er med omdr.tæller og de koster vel omkring 300 kr.’.

Så jeg kiggede lige ind i systemboksen og der er under blæser menuen et valg : ‘bruge omdrejningstæller JA/NEJ’. Jeg prøvede lige at skifte NEJ til JA, med det resultat at blæseren omgående stoppede. Great :) :). Gik selvsagt med det samme tilbage til et JA og den satte igang igen, ‘Thank you Odin’ :).

Det betyder vel selvsagt at min blæser ikke har omdrejningstæller, eller er der måske bare et sted den skal tilsluttes? Tænker på, at når scotttedor mener disse blæsere faktisk har en omdrejningstæller.

Hvem ved lidt om det? Mhes måske. Det var dig scottedor havde den dialog med sidste år.

Offline hschack

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
« Svar #13 Dato: Feb 07, 2016, 10:28 »
Hej
Se omdrejninger tryk 2 gange på PIL højre
her kommer en masse tekniske værdier i højre side ca 5 nederst kan du aflæse
Omd/min på blæser

Kommer lige til at spørge jer mere vidende venner ang. omdrejningstæller på blæsere og V7 systemet. Jeg så lige et indlæg fra juli 2014, hvor scottedor skriver ‘de små blæsere til scotte er med omdr.tæller og de koster vel omkring 300 kr.’.

Så jeg kiggede lige ind i systemboksen og der er under blæser menuen et valg : ‘bruge omdrejningstæller JA/NEJ’. Jeg prøvede lige at skifte NEJ til JA, med det resultat at blæseren omgående stoppede. Great :) :). Gik selvsagt med det samme tilbage til et JA og den satte igang igen, ‘Thank you Odin’ :).

Det betyder vel selvsagt at min blæser ikke har omdrejningstæller, eller er der måske bare et sted den skal tilsluttes? Tænker på, at når scotttedor mener disse blæsere faktisk har en omdrejningstæller.

Hvem ved lidt om det? Mhes måske. Det var dig scottedor havde den dialog med sidste år.
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline torpet

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Feb 07, 2016, 10:58 »
Tak Henrik.
Jeg vidste faktisk gost at der er en masse info at hente der, det er ret godt lavet, men havde overset, at der faktisk er blæsertal med der. Tosset som man ofte kan overse så vigtige ting og så lige skal have et skub i den rigtige retning. Det er det her med ikke at kunne se skoven for bare træer, eh?
Jeg skal pille ved det hele igen i eftermiddag, så der kan jeg så aflæse blæserens tal i de lave omsvingninger, altså om den faktisk kører.

Har også lige fået en flot PB fra T-mek om hele emnet, ting som jeg skal forsøge i eftermiddag. Som andre, kan hans fyr også køre med et blæsertal på bare 13 i 10% ydelse. Nu vil jeg kunne aflæse hvorfor jeg ikke syntes at have nogen blæst med samme tal. Bliver interessant. Vil også for en ordens skyld prøve at køre uden semirens i, og se om der er forskel i trækket, men det tror jeg dog ikke vil ændre noget, men så er det prøvet.

Fyret kører ellers fint og med en ret god økonomi, syntes jeg, bare lidt irriterende at jeg skal helt op på de 1,9wK og blæser 19 i bare 10% ydelse. Selvfølgelig betyder det lige nu ikke andet end at det irriterer mig, for det kører jo godt nok, men nu må vi se om ikke jeg kan finde ud af hvordan den blæser egentlig kører/stopper i de lave tal.

Godt du kom med i denne dialog, Henrik :)