Blæser: Sohon Type FL085 034Y
Hvis blæseren er sat til f.eks. 16 i låst stand på 10% og der så tilsyneladende ikke fødes nok piller, vil blæseren så nedsætte sin styrke og næsten stoppe, samtidig med at bålet er ved at gå ud? Det synes at være tilfældet. Er det normalt og OK? Det kan være svært at vurdere hvad der kommer først, mangel på piller eller mangel på blæst.
Alle indstillinger under 18 virker til at være ret så tilfældige i styrke med den blæser, men det er måske bare noget systemet styrer på een eller anden måde, hvis pilletilførslen svigter. Er der andre faktorer der kan påvirke en blæsers effektivitet? Blæsertal på under 18 syntes ikke at fungere til at holde et bål i live, UANSET hvilken kW effekt der benyttes.
Der kan vel så være andre muligheder hvorfor en blæser svinger noget. Det oplagte er en defekt kondensator, men uheldigvis benytter denne blæser model ikke kondensatorer. Så kan der vel være snavs i blæseren, men det er heller ikke tilfældet, da den lige er blevet renset med trykluft sammen med den interne snegls rum.
Det der så KAN fungere, er at sætte effekt til 1.9kW i 10% ydelse (der SKAL være piller nok under alle omstændigheder) og så låse blæseren til 19 i 10%. Lux vil så stadigvæk svinge noget, men fyret vil ikke gå ud.
Fyret et et 10kW Blackstar fyr. Et indspark vil være værdsat.
At min lux er meget forskellig i min stokercloud lige i dag, er bla.a fordi jeg har eksperimenteret med at benytte lave tal til både effekt og ydelse, men er blot endt op med at vende tilbage til mit ret høje 1.9kW effekt tal og et blæsertal på 19 ved 10% ydelse. Der er jeg i sikkerhed, jeg ved det fungerer. Forsøgte med 1kW i 10% ydelse og startede med et blæsertal på 10, men der er det stort set ingen luft.
Men sørgsmålet her er om det er OK og egentlig normalt, at selvom man sætter fyret til min og max i 10% ydelse og så blæseren til 16, så kan blæseren faktisk godt gå helt ned i styrke, for så næsten at stoppe, hvis der ikke er nogen lux i et par minutter?
Om blæseren så skulle være defekt er også ret svært at vurdere, fordi den syntes at køre OK i hastigheder over 18. Fyret er kun under 1 år gammelt.
Kan nogen klare dette spørgsmål?