Hej Claus
Nu gør jeg det igen
Faktisk varmer du jo også returen op, alle 4" når salen åbner, da du jo ikke har flowkontrol. Dvs. at du skal varme de store (er det radiatorer?) i salenop , samt al returvandet i dine 4" rør, før systemet er varmt igen. Havde du flowkontrol, var det stadig kun fremløbet der var varmt.
Og som jeg lige kan regne det ud, er det 7,85l/m eller med en eksempel en diff på 65-30 grader giver det 0,32kWh/m. Så kan du selv regne ud hvor langt der er og se hvor meget ydelse, du mangler i spidsbelastningen.
Eksempel: salen åbner i en ½ time, så varmes returen op til 65grader i løbet af denne halve time. Hvis der er 10 meter, er det 3,2kWh, så i denne halve time skal fyret yde 20% ekstra (6,4kW) for at sætte dem i banken, for så at hæve denne buffer når salen lukker og fyret igen har overskud.
Med flowkontrol, skulle salen måske køre 5minutter længere, men du sætter ikke noget i banken og pludselig har du dækket dit behov og kan holde kedeltemperaturen oppe, så du kan lave VVB til køkkenet hele tiden.
Jeg ved godt jeg er irriterende, men jeg er sikker på at jeg har ret.
Hej alle.
Ole : Nej det er nu lavet fra start af som 2 strengs anlæg men hele huset er født med kakkelovne ( har tre doppelt skorsten ) så det er nok lavet til et koksfyr og sidenhen stod er et 120kw oliefyr og som man gjorde med alt i gamle dage så er det overdrab :-)
Erik / christian : De er godt isolerede men det er jo en masse vand at varme op og måske nettop derfor at de 30kw er i underkanten en gang i mellem. Med mindre rørdim vil jeg få varmen ud i radiatorene hurtigere da jeg ikke skal varme på så meget "udenomsvand" når salen åbner. Selv når det er 20 gr udenfor og intet trækker varme kan mit anlæg stå og kører ( hvis jeg ikke lukker det ) uden at gå i overtemp og lukke ned . Det må jo være fordi der er et stort varmetab i rørene selvom de er fint isolerede. Og ja christian har en pointet med accutank effekten men det er nu ikke noget jeg sådan kan føle . Temp dykker omgående når salen åbner . Men det er ikke for at spare varme men mere for at lete lidt på vandmasserne der skal varmes op. Det er jo ikke ligegyldigt om du varmer 5 l vand eller 20 l vand i en gryde :-)
Sophus: Ja jeg er enig med dig jeg tror også 5/4" er rigeligt og at VVS folk gætter i mange tilfælde. Jeg har snakket med en VVS gut som oplyste at " ja man kan regne det ud men det er et stort regnestykke og det er der ikke mange der kan huske hvordan man gør så vi gør bare som vi plejer og det virker :-)
Jeg tror jeg har fundet en "salløsning" jeg montere to 10 kw gaskanoner i et rum bag salen i den ende hvor der ikke er radiatore . Så kører jeg rør ind i salen i begge sider af gavlen så det blæser varm luft ind . Det kan jeg gøre for små penge og det er måske max 10 gange om året jeg kæmper lidt med at få temp op på 19 gr derinde og istedet for min 9kw elblæser så kan disse to også kører under festen hvis der er nogen der fryser .