Vi skal jo også lige have afkølingen i kolde rør med.
Men hvis der er tappe steder i begge ender af boligen, hjælper det jo ikke at flytte, så flytter problemet jo bare.
Samtidigt får man det samme tab ved VVB produktion om sommeren, da man så skal fylde centralvarme rørene i stedet for VV rørene. Så det lyder lige nemt, men det er det ikke. I lange VV træk i gamle bygninger er cirkulation det der virker, men grundig isolering og korrekt installation hjælper meget.
Alternativt kan man trække pex frem til alle tappesteder. Så kam man køre i så lille en dimension at 20-30m træk er muligt uden cirkulation. Hvilket nok er bedre og ikke dyrere end at flytte VVB.
Men det skal jo kunne lade sig gøre, hvilket ikke altid gælder huse der allerede er bygget .
Jeg kender ikke Joannes bolig. Men afstanden fra VVB og til tappestedet må kunne udregnes. Vi ved det tager 3 min. fra hun åbner hanen til der kommer varmt vand. For mit vedkommende kan jeg fylde en 18 liters spand på 1 min. altså 54 liter på 3 min. Spørgsmålet er så hvor mange løbende meter vandrør skal der til for at kunne rumme 54 liter vand.? Så har man vel afstanden eller den "nærmeste" omvej..!