Forfatter Emne: Ikke stabil varme  (Læst 110118 gange)

0 Medlemmer og 11 Gæster læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #195 Dato: Dec 03, 2015, 05:51 »
Hvis det virkede bedre dengang, tyder det på at du mod normalen i den type VVB du har, tapper vand fra Bunden. Din VVB er 54 grader i toppen lige nu, så det er varmt. Det kræver at noget er lavet om i den, da der hvor du får vandet fra skulle trække fra toppen.
Men du skal få kigget på din rørføring (og hvis du har varme på nu, faktisk kun på VVB cirkulationen) og så ville jeg hæve VVB til 60 grader og samtidigt sætte "forbliv i VVB drift" til 0 min.

Du kan teste det ved at tænde en varme hane, roligt flow (de er ligegyldigt hvor) og så mærke på det bagerste rør til venstre på VVB. Så kan du mærke hvor varmt vandet er når det forlader VVB'en. Hvis det er Mega varmt, forsvinder varmen simpelthen på vejen til hanen. Er det koldt eller lunkent er der rod med VVB.
Hvis det er varmt, så lav samme forsøg, men med fuld skrald på hanen og så mærk i 4-5 minutter om temperaturen ændre sig markant. Det kunne tyde på at koldtvandet ledes i toppen af tanken og derfor blander dit vand lunkent.

Manglen på gulvvarme i gangen, kan jo godt være luft i dette og det kan også være en gammel type der bare varmer gulvet direkte og føleren er dårlig placeret.

 
Om følerene sidder i toppen eller 10cm nede tror jeg ikke har noget med det du oplever at gøre. Det skal virke begge steder.

Virkede det varme vand, bedre den gang den sad i bunden? (og du manglede varme i huset).

Ja det syntes jeg faktisk det gjorde  :)

Den pumpe i kan se på nr 2 billede nede fra er slukket og den har åbenbart ingen funktion

Da der ikke kommer hurtigere varmt vand ind i huset - hvad den ellers skulle gøre i følge VVS mand
Som satte den på

Men lige pt er det varme vand ind i huset blevet dårligere - er det så bedre at flytte føler tilbage i toppen "?

Skal alle 4 rør i bunden af vandvarmer skal de være varme ? Bare et spørgsmål
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #196 Dato: Dec 03, 2015, 06:45 »
hej
Har du prøvet om ventilen på billedet fungerer, virker ligesom en radiatortermostat.
Hvis den står helt åbent, kan du have det meste af din cirkulation igennem denne.(læg mærke til kan)
Prøv at lukke for den, for en kortere periode (en halv time)

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #197 Dato: Dec 03, 2015, 07:07 »
Lige for at præcisere, vil dette ikke hjælpe på det varme vand. Men på de radiatorer og evt. gulvvarme som måske stadig ikke virker.

Mere så du ved hvorfor du gør hvad og hvis teorien er korrekt, kan du bare skrue et enkelt tal ned, det skulle gøre det samme. Denne ventil sørger for at der kommer varmt vand retur til fyret, da der ellers kan opstå kondens med risiko for at kedlen tærer indefra.


hej
Har du prøvet om ventilen på billedet fungerer, virker ligesom en radiatortermostat.
Hvis den står helt åbent, kan du have det meste af din cirkulation igennem denne.(læg mærke til kan)
Prøv at lukke for den, for en kortere periode (en halv time)

Hilsen Anders
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #198 Dato: Dec 03, 2015, 07:33 »
Hej
Bare for hyggens skyld, har jeg taget et skærmdump af min vvb temperatur, når cirkulation starter kl 5
Føler sidder i bunden af vvb, cirkulation er tilsluttet koldt vand ind.
Det giver et dyk på 10 grader, har cirka 8m 3/4 rør med cirkulation.
Har så pjasket lidt vand, på min ranglede drengekrop lidt over seks :-)

Hilsen Anders
« Senest Redigeret: Dec 03, 2015, 07:34 af scotten »

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #199 Dato: Dec 03, 2015, 07:45 »
Jeg har lige testet det bagerste rør til venstre - der sidder 2 rør der til venstre det med den røde ring bagerst - var mega varmt og forblev mega varmt da jeg tændte for hanen det andet ser sidder længere ude til venstre var lunkent da jeg startede og blev mega var efter 5 min - efter de 5 min blev vandet i hannen også varmt

Gulvarmen i gangen er 2 år gammelt - men vandet til gulvarmen er trukket fra kælderen
Så det er måske fordi vandet skal løbe op det danner luftlomme ?


Den på billedet har jeg prøvet at dreje på mange gange - før jeg vidste hvad jeg lavede
Den står så nok ikke rigtigt - hvad skal den stå på i grader

Lige nu har jeg lukket for ventil - nu kan noget ikke gå galt hvis det er samlet forkert

Der kommer en masse underlige lyde fra rørene ,kan se de ikke har monteret den jeg skal skruge på korrekt når jeg har slukket , står tallet på 25 når - jeg åbner igen hvad skal den så stå på ?
« Senest Redigeret: Dec 03, 2015, 08:06 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #200 Dato: Dec 03, 2015, 08:29 »
hwa ered for en ventil du har skruet på ??

Hilsen Anders

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #201 Dato: Dec 03, 2015, 08:44 »
Den du sendte billede af med den runde ring
Nede bag fyret
« Senest Redigeret: Dec 03, 2015, 08:45 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #202 Dato: Dec 03, 2015, 08:46 »
ok
åbnede du for den kl 9:15
lydene fra rørene er luft, der fiser rundt, for du varme i huset når ventilen er lukket ?

Hilsen Anders

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #203 Dato: Dec 03, 2015, 08:48 »
Jeg har lige testet det bagerste rør til venstre - der sidder 2 rør der til venstre det med den røde ring bagerst - var mega varmt og forblev mega varmt da jeg tændte for hanen det andet ser sidder længere ude til venstre var lunkent da jeg startede og blev mega var efter 5 min - efter de 5 min blev vandet i hannen også varmt

Gulvarmen i gangen er 2 år gammelt - men vandet til gulvarmen er trukket fra kælderen
Så det er måske fordi vandet skal løbe op det danner luftlomme ?


Den på billedet har jeg prøvet at dreje på mange gange - før jeg vidste hvad jeg lavede
Den står så nok ikke rigtigt - hvad skal den stå på i grader

Lige nu har jeg lukket for ventil - nu kan noget ikke gå galt hvis det er samlet forkert

Der kommer en masse underlige lyde fra rørene ,kan se de ikke har monteret den jeg skal skruge på korrekt når jeg har slukket , står tallet på 25 når - jeg åbner igen hvad skal den så stå på ?
de bagerste rør er brugsvand korrekt den til venstre bliver varm når du åbner den varme hane og så skulle den til højre gerne blive kold , jeg formoder at det er den ventil der sidder bag kedlen du spørger til, den skal stå på ca:50 grader det forreste rør til venstre er tilgang af centralvarmevand den bliver varm fordi at vvb. kalder på vame jo varmere vvb. bliver jo varmere bliver det forreste rør til højre
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #204 Dato: Dec 03, 2015, 08:50 »
ok
åbnede du for den kl 9:15
lydene fra rørene er luft, der fiser rundt, for du varme i huset når ventilen er lukket ?

Hilsen Anders


Ja der kom mere varme inde i huset også lidt mere på gang gulv men ikke over det hele
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #205 Dato: Dec 03, 2015, 08:51 »
ok
åbnede du for den kl 9:15
lydene fra rørene er luft, der fiser rundt, for du varme i huset når ventilen er lukket ?

Hilsen Anders
[/quote


Ja vil tro det var på det tidspunkt
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #206 Dato: Dec 03, 2015, 08:54 »
Jeg har lige testet det bagerste rør til venstre - der sidder 2 rør der til venstre det med den røde ring bagerst - var mega varmt og forblev mega varmt da jeg tændte for hanen det andet ser sidder længere ude til venstre var lunkent da jeg startede og blev mega var efter 5 min - efter de 5 min blev vandet i hannen også varmt

Gulvarmen i gangen er 2 år gammelt - men vandet til gulvarmen er trukket fra kælderen
Så det er måske fordi vandet skal løbe op det danner luftlomme ?


Okay - kan luft i hele systemet lave den her ballade evt?








Den på billedet har jeg prøvet at dreje på mange gange - før jeg vidste hvad jeg lavede
Den står så nok ikke rigtigt - hvad skal den stå på i grader

Lige nu har jeg lukket for ventil - nu kan noget ikke gå galt hvis det er samlet forkert

Der kommer en masse underlige lyde fra rørene ,kan se de ikke har monteret den jeg skal skruge på korrekt når jeg har slukket , står tallet på 25 når - jeg åbner igen hvad skal den så stå på ?
de bagerste rør er brugsvand korrekt den til venstre bliver varm når du åbner den varme hane og så skulle den til højre gerne blive kold , jeg formoder at det er den ventil der sidder bag kedlen du spørger til, den skal stå på ca:50 grader det forreste rør til venstre er tilgang af centralvarmevand den bliver varm fordi at vvb. kalder på vame jo varmere vvb. bliver jo varmere bliver det forreste rør til højre
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #207 Dato: Dec 03, 2015, 08:54 »
luk den igen og lad det køre en times tid.
Den skal åbnes igen senere. lige hvor meget kommer senere.


Hilsen Anders

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #208 Dato: Dec 03, 2015, 08:56 »
Jeg går ud og lukker igen

Bruger man flere piller når det ikke  funker som det skal ?
Syntes lige jeg har fyldt op og nu er den ski Tom igen   :-\
« Senest Redigeret: Dec 03, 2015, 08:59 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #209 Dato: Dec 03, 2015, 09:07 »
Hvis du åbner helt op for alle radiatorer, og gulvarme kan du mærke om de bliver varme over det hele, hvis ikke må du lufte ud. Hvis du lukker meget luft ud, kan det være, at der skal fyldes vand på kedlen.

Du bruger flere piller, når du bruger mere varme ``groft sagt.``

Hilsen Anders