Forfatter Emne: Ikke stabil varme  (Læst 110131 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #105 Dato: Nov 30, 2015, 15:33 »
jeg tror ikke at i løser dit problem med skriverier der skal en ud og gennemgå anlægget fra A-Z  hvis du skriver hvor du er fra kunne det jo være at der var en i nærheden der kunne kigge på det .mvh. erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #106 Dato: Nov 30, 2015, 15:41 »
Jeg kan ikke tage billede før i morgen - der er ikke nok tys derude og jeg har ikke pære der er stærk nok - men kan beskrive hvor pumperne sidder og tage billede af dem evt

Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 357
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #107 Dato: Nov 30, 2015, 15:51 »
Hvis vores cirkulationspumpe til varmt brugsvand ikke kører, så tager det længere tid at få varmt vand frem end selve badet tager i tid!
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #108 Dato: Nov 30, 2015, 16:00 »
Hej Frank

Nu ved jeg jo ikke hvad du svarer på, men derfor kan jeg jo godt forsøge at beskrive det en gang, til for tror nemlig ikke du har læst eller forstået mine anlæg.
Men når nu der er en VVS der har sagt at det ikke er korrekt monteret kan næsten alt jo være tilfældet.

Hmm.. når brugsvandet ikke er cirkuleret (blandet op med koldt bundvand) må det første vand der kommer ud af tappestedet (hanen/bruseren) da starte med at være varmt (i følge lagdelingen).
Nej overhoved ikke, hvis der er monteret cirkulation og denne er monteret forkert eller uden nødvendigt kit kan det sagtens give lunket vand og jeg har tidligere skrevet hvorfor. Grunden er at vandet løber til hanen fra både varmt fremløb og kold retur, heraf bliver det lunkent!
Såfremt rørtilslutning tilgang (koldt) og udgang (varmt) altså er korrekt monteret.  :)
Ja, hvis det er!  vi ved jo kun at VVS'eren har sagt at cirkulationen er forkert monteret. Og jeg har tidligere skrevet at der kan være byttet rundt på tilgang og fremløb, da vi har nogle maget hurtige temperatur fald, hvilket vil ske, hvis der tilføres kold vand i toppen, som ødelægger lagdelingen.

Men hvis det er en absolut nødvendighed med cirkulation af brugsvandet i VVB (så det ikke er lagdelt), kan man vel blot bytte om på tilgang og udgang i varmtvandsspiralen, sådan at vandet bliver opvarmet fra neden af i VVB.
Nej det skal man ikke gøre, da man så bare har flere ting der skal rettes når det skal laves rigtigt og det at tænde pumpen sikkert kan få det til at virke til husbehov.


PS. Indrømmet, jeg kan altså ikke se nogen fidus med at cirkulere (blande) varmt og koldt vand i VVB mere end højest nødvendigt. Det skulle da kun lige være for at bekæmpe legionær syge.  :)

   
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #109 Dato: Nov 30, 2015, 16:02 »
Joanna - Kan du ikke tænde den pumpe ved VVB og se om du så får varmt vand.
Hvis det virker har du en løsning indtil du kan/vil have det lavet det korrekt. Så kan du også se hvad det koster af piller. Hvis ikke det er forfærdelig dyrt, behøves du jo ikke gøre noget straks.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #110 Dato: Nov 30, 2015, 16:32 »
Hej Sofus

Jeg svare sådan set ikke på noget, min seneste kommentar bør nok mere opfattes som spørgsmål (glemte vist et par ?) også for selv at lære af andres erfaringer  :) Sommetider kan de rigtige (også dumme) spørgsmål, anskue et problem på en ny måde og er man heldig måske være vejen til en løsning.

Så stadigvæk, hvad er fidusen ved at cirkulere det varme øverste brugsvand med køligere vand længere nede fra tanken af. ? Går det hurtigere med at lave en given mængde varmt vand eller bliver mængden af det varme vand øget i tanken ? Altså med det rigtige kit..

Og lige et tillægsspørgsmål: Kan en "defekt" 3-vejsventil ved en fejl mon tænkes at kunne tømme VVB for varmt vand ?
« Senest Redigeret: Nov 30, 2015, 16:54 af Frank Chr. »

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #111 Dato: Nov 30, 2015, 16:43 »





Det ser vildt rodet ud
« Senest Redigeret: Nov 30, 2015, 16:44 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #112 Dato: Nov 30, 2015, 16:45 »
Pumpen sidder på rør med blå udgang og røret er mega varmt
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #113 Dato: Nov 30, 2015, 16:48 »


Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #114 Dato: Nov 30, 2015, 16:52 »
Som skrevet tidligere bør den jo være lagdelt for at få fyret til at yde mest og have mest varmt vand.

Når det nu ikke virker og der ikke kommer varmt vand ud af hanen, kan Joanna komme det til livs uanset fejlen, ved at alt vandet i tanken er varmt, incl det i rørene.

Hej Sofus

Jeg svare sådan set ikke på noget, min seneste kommentar bør nok mere opfattes som spørgsmål (glemte vist et par ?) også for selv at lære af andres erfaringer  :) Sommetider kan de rigtige (også dumme) spørgsmål, anskue et problem på en ny måde og er man heldig måske være vejen til en løsning.

Så stadigvæk, hvad er fidusen ved at cirkulere det varme øverste brugsvand med køligere vand længere nede fra tanken af. ? Går det hurtigere med at lave en given mængde varmt vand eller bliver mængden af det varme vand øget i tanken ?
« Senest Redigeret: Nov 30, 2015, 16:52 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #115 Dato: Nov 30, 2015, 17:03 »
Pumpen sidder på rør med blå udgang og røret er mega varmt

Og hvor føre det varme rør så hen ? tilbage til VVB, eller hen til den varme hane i badevær./køk. ? :)

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #116 Dato: Nov 30, 2015, 17:08 »
Det er mærkeligt at røret er varmt, men det kan være fordi du brugt vand og det er løbet den forkerte vej i retur ledningen.

Pumpen sidder rigtigt nok på retur ledningen som jeg tidligere skrev den skulle :)
Så den eneste fejl jeg kan se ved pumpen er hvis den pumper væk fra tanken. Så prøv at tænde den og mærk om røret rimelig hurtigt 5-20 sekunder, bliver lidt koldere (det kan snyde da du i følge driftskurver lige har brugt vand).
Så den eneste fejl jeg kan se er hvis der ikke monteret et cirkulationkit i VVb'en eller den pumper i gal retning. Det sidste skulle din VVS have kunnet løst på 10min.

Så jeg ville tænde den og se om det virker.
I værste fald virker det slet ikke i, da den pumper gal retning.
Mindre slemt, der er ikke monteret cirkulationskit i din tank. eller det er monteret forkert (hvilket jeg godt kunne have mistanke om)




Pumpen sidder på rør med blå udgang og røret er mega varmt
« Senest Redigeret: Nov 30, 2015, 17:10 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #117 Dato: Nov 30, 2015, 17:29 »
Nu har jeg fundet en beskrivelse.

Hvis cirkulation skal laves rigtigt, skal det monteres i toppen og returen skal ind i det normale fremløb.

Det du har giver omrøring i tanken, men vil stadig virke.

Jeg undrer mig så stadig over dine hurtige temperaturfald.
Det kunne tyde på at den kolde tilgang ikke lukkes ind i bunden af tanken men højere oppe. Og det kan måske være pga. af et forkert monteret kit. Men så bliver det meget speget, for det er inde i tanken og det kan man ikke tage billeder af.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #118 Dato: Nov 30, 2015, 17:39 »
 Kontraventil på cirkulationsledningen, ved du om der er det.

Hilsen skotten
« Senest Redigeret: Nov 30, 2015, 17:41 af scotten »

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #119 Dato: Nov 30, 2015, 18:02 »
Joanne, er du nu helt sikker på der ikke er el-patron i VVB, for jeg kan da se en hvid ledning muligvis til 230 V  ;)