Forfatter Emne: Ikke stabil varme  (Læst 110130 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #90 Dato: Nov 29, 2015, 22:33 »
Det kan da ikke skade, men fyret producere fint VVB når der tappes meget, dvs. høj ydelse og det kan det ikke, hvis ikke da afsættes i tanken. Derfor er det altså ikke det mistanken først falder på, men derimod store temperatur fald på kort tid (og de er altså ikke opvarmnings spiralens skyld og det er den jeg formoder du vil lufte ud)

hvis joanna ikke var forvirret så må hun da være det nu

 ;D ;D ;D ;D
få den nu lige luftet ud :)
http://www.dvcenter.dk/media/uploads/6-manual.pdf
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #91 Dato: Nov 29, 2015, 22:41 »
VVB er sat til 56 og ikke 51, så det forstår jeg ikke du siger

Problemet er ikke opvarmningen af VVB, det kører faktisk fint - det er afkølingen, der skulle det ikke være nødvendigt at pille ved fyret. Med mindre i er sikker på at det er lavet korrekt, for ja, så er der kun tuning tilbage, men jeg tror bare der er en fejl og det vil være dumt at forsøge at tune sig ud af en fejlinstallation, for helt godt bliver det aldrig.

Fyret kører 71grader på VVB, og den vil du hæve til 70grader, det forstår jeg ikke?

Så enten snakker vi helt forbi hinanden, eller også har Joanna igen problemer med varme i huset?

Og ja, der skal nok stilles lidt PI med noget mere P, men det kan sagtens vente til VVB funktionen virker, da som jeg skrev tidligere er feinsmeckeri, når der enten ikke er varme på eller badene er kolde.

har ikke noget med at starte forfra, har skam fulgt lidt med på sidelinien. 

men du må da meget undskylde vi andre gør et forsøg på at hjælpe til. var ikke for at støde nogen.

men jeg ville hæve den til 60 vvb. 51 er til den lave side

og så hæve fyret til 70 for at hive de sidste 7-8 % ud af dem

og så få kigget lidt på cirkulations pumpen , den må sidde et sted. for er tydeligt varmen ikke bliver cirkuleret ordenligt siden der går 3 min før der er varmt vand i hanen ., den ligger stabil på 51 lige nu, selv om den fare rundt i ydelse på fyret, og kedelen svinger imellem 65-60 grader . uden at varme de sidste 5 grader op på vvb.

og så få den luftet som du selv skriver.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #92 Dato: Nov 29, 2015, 22:43 »
Ja, fyret går i VVB drift, når diff på 5 nås og det gjorde den på 51 grader da VVB setpkt er 56.

der steg vvb da
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #93 Dato: Nov 29, 2015, 22:49 »
tror vi snakker forbi hinanden


tror det er mig der ikke forstår hvad problemet er da der er 10000 der har svaret i øst og vest inkl mig selv.
blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #94 Dato: Nov 29, 2015, 23:10 »
I starten af min pillefyrs karriere havde jeg det problem at når fyret havde fået opvarmet VVB så regulerede fyret meget langt ned fordi kedeltemp. blev for høj. Det tog derfor temmelig lang tid før der igen var tilpas varme på radiatorene. (red) Eller for den sags skyld også VVB´en hvis der skulle bruges meget varmt vand til et karbad, f.eks. to beholder fulde relativt kort tid efter hinanden.
Den flinke Allan fra Hedestokker foreslog at jeg satte VVB max. effekten til 90% mod normalt 100%. Det afhjalp problemet, ind til jeg fik styr på PI-reguleringerne.  :)   
« Senest Redigeret: Nov 30, 2015, 00:26 af Frank Chr. »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #95 Dato: Nov 29, 2015, 23:42 »
Problemet er stadig manglende varmt vand og ikke hvordan fyret regulere. Den tager vi når det varme vand virker.

I starten af min pillefyrs karriere havde jeg det problem at når fyret havde fået opvarmet VVB så regulerede fyret meget langt ned fordi kedeltemp. blev for høj. Det tog derfor temmelig lang tid før der igen var tilpas varme på radiatorene.
Den flinke Allan fra Hedestokker foreslog at jeg satte VVB max. effekten til 90% mod normalt 100%. Det afhjalp problemet, ind til jeg fik styr på PI-reguleringerne.  :)   
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #96 Dato: Nov 30, 2015, 07:00 »
Go morgen - her til morgen kl 8 var vandet ikke særligt varmt vil tro 37 g
Jeg ville ønske jeg kunne sende billede af hele rør system - for har på fornemmelsen det er samlet forkert - problemet er stadig at der ikke er jævnt varmt vand - varme på radiatorer har været bedre her de sidste 2 dage - hvordan sætter jeg føler på retur vand - jeg har 2 pumper de end sidder bag fyret - den sidder på rør tæt ved vandvarmer - den skulle få vand hurtigere ind i huset
Men en VVS fyr sagde til mig den var monteret på det forkerte rør så  han har slukket den .
Jeg ved så ik lige om det var det  varme eller kolde vand  der skulle komme hurtigere ind ;-//

Kan jeg smide et billede her ind på siden ?
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #97 Dato: Nov 30, 2015, 08:09 »
Hvordan i himlens navn kan man blive en GURU når man ikke ander en pind om det her :-))))))(((


Hvordan med de IP indstillinger var der noget galt med dem .
det bliver man vist efter et antal indlæg
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #98 Dato: Nov 30, 2015, 09:36 »
Jeg har lidt svært ved at gennemskue nøjagtig på hvilke rør de 2 cirkulationspumper sidder på.
Jeg har aldrig hørt om at der ligefrem skal være nødvendigt med hjælpepumpe på brugsvand (med mindre postevandet da kommer fra egen brønd).
Eller er det sådan at begge cirkulationspumper sidder på den samme streng (rør) fra kedlen? 
Kunne det tænkes at pumpe kapaciteten simpelthen er for lille/svag (gl. pumpe eller forkert indstillet) ?

PS.
Det må kunne Googles hvordan man lægger billeder ind på siden her.. Ser da at andre fra tid til anden smider fotos ind af deres fyringsanlæg. Måske de kunne komme med et fif eller to.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #99 Dato: Nov 30, 2015, 10:31 »
Hej Joanna

Den pumpe ved VVB er til varmtvandscirkulation og den er sikkert monteret fordi du har meget langt til det sidste tappested. Så cirkulerer man vandet for at have varmt vand med det samme.

Nu ved jeg ikke hvad der er forkert, men der er forskellige muligheder, men jeg vi sige du skal få det lavet korrekt. Den hurtige er at tænde pumpen igen, så vil hele din cirkulation blive varm og måske den også smadre din lagdeling, men så varmer fyret bare hele tanken op og så har du stadig varmt vand. Fyret vil så lave VVB lidt oftere, men det må du leve med indtil du får det lavet.

Jeg har også VVB cirkulation, da jeg har omkring 27 meter til det sidste tappested og da fremløbet de første 15 meter er 1tomme rør.  Jeg har monteret ur, så det kører morgen/formiddag og sent eftermiddag aften, samt morgen til aften i weekenden, men når cirkulation ikke kører, har jeg først varmt vand efter ca 10min.

Så få det lavet korrekt, hvilket betyder:
At der skal være kit til VVB cirkulation (sørger for at det er den øverste 1/3 af VVB tanken der cirkuleres fra)
At pumpen helst skal sidde på returen(men er ikke så vigtigt, virker også på fremløbet)
Monter ur på pumpen det sparer meget på pillerne (når du skriver det løber over loftet)
Monter kontraventil på returen, så det kun er fremløbet der skal fyldes hvis du skal bruge varmt vand når pumpen ikke kører.

Så lige nu og her, skal du bare tænde pumpen, så vil jeg tro du får varmt vand, og så få et tilbud på at få det lavet korrekt.

Go morgen - her til morgen kl 8 var vandet ikke særligt varmt vil tro 37 g
Jeg ville ønske jeg kunne sende billede af hele rør system - for har på fornemmelsen det er samlet forkert - problemet er stadig at der ikke er jævnt varmt vand - varme på radiatorer har været bedre her de sidste 2 dage - hvordan sætter jeg føler på retur vand - jeg har 2 pumper de end sidder bag fyret - den sidder på rør tæt ved vandvarmer - den skulle få vand hurtigere ind i huset
Men en VVS fyr sagde til mig den var monteret på det forkerte rør så  han har slukket den .
Jeg ved så ik lige om det var det  varme eller kolde vand  der skulle komme hurtigere ind ;-//

Kan jeg smide et billede her ind på siden ?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #100 Dato: Nov 30, 2015, 10:42 »
Og jeg tror det der er galt er at det bare er monteret direkte på koldtvands tilgangen og uden kontraventil. Så nå du tapper vand nu hvor pumpen ikke kører, får du iblandet koldt vand fra returen, eller også får du blandet bundvand fra tanken sammen med toppen, da vandet uden pumpe, lige gerne vil løbe i din retur streng som i dit fremløb. Hvis så bare der var en kontraventil, men som det er i dag, skal du både have fyldt dit fremløbsrør og dit retur rør.

Hvis det viser sig et være meget dyrt at tænde VVB cirkulationspumpen og du ikke lige har mulighed for at få det lavet, kan det også være en mulighed at finde "returen" på cirkulationen. Hvis der sidder en hane på denne, vil du ved at lukke den, sætte den ud af kraft og skal så bare vente længe på vandet, men da der ikke iblandes koldt bør du få det 55grader varme vand frem.
Det er kun en mulighed, det kan også være monteret så galt at det heller ikke vil virke. (feks, hvis der er byttet rundt på koldtvandstilgang og varmt vandsafgang).

Hvis der er det, vil jeg så også sige at det er hjemmebyg, da en VVS aldrig "burde" kunne lave den fejl. Og så burde du kunne klage til sælger, da det er ulovligt selv at pille ved brugsvand (medmindre han var  VVS'er) Er det en VVS'er der har lavet det, bør det rettes uden beregning.
« Senest Redigeret: Nov 30, 2015, 10:43 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #101 Dato: Nov 30, 2015, 11:26 »
Kunne jeg ikke sende et billede til dig så du kunne se systemet - jeg har 1år siden betalt 5000 for at få det gået igennem og fik at vide alt var normalt - det er frustrerende nu suk
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #102 Dato: Nov 30, 2015, 11:46 »
Det kan da ikke være rigtigt at du får at vide at det er lavet forkert og derfor slukkes pumpen, men det er "normalt".
Det lyder som et ikke specielt godt råd, men dyrt nok.

I min optik er det enten rigtigt eller forkert!

Kunne jeg ikke sende et billede til dig så du kunne se systemet - jeg har 1år siden betalt 5000 for at få det gået igennem og fik at vide alt var normalt - det er frustrerende nu suk
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #103 Dato: Nov 30, 2015, 11:49 »
Hvis du laver et svar og trykker på den øverste "Add image to post" skulle det være nemt at sætte billeder ind her. Så kan andre have en mening og eller lære af dine problemer. Hvis du bare sender til mig, mister vi videndelingen.

Hvis du ikke kan få det til at virke, så må du skrive det, så kan jeg sende dig en PB med mail, så skal jeg nok ligge dem ind.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #104 Dato: Nov 30, 2015, 12:09 »
Hmm.. når brugsvandet ikke er cirkuleret (blandet op med koldt bundvand) må det første vand der kommer ud af tappestedet (hanen/bruseren) da starte med at være varmt (i følge lagdelingen). Såfremt rørtilslutning tilgang (koldt) og udgang (varmt) altså er korrekt monteret.  :)

Men hvis det er en absolut nødvendighed med cirkulation af brugsvandet i VVB (så det ikke er lagdelt), kan man vel blot bytte om på tilgang og udgang i varmtvandsspiralen, sådan at vandet bliver opvarmet fra neden af i VVB.

PS. Indrømmet, jeg kan altså ikke se nogen fidus med at cirkulere (blande) varmt og koldt vand i VVB mere end højest nødvendigt. Det skulle da kun lige være for at bekæmpe legionær syge.  :)