Har i læst hele tråden? i starter altså lidt forfra.
Problemet startede med at der manglede varme i huset - det er løst med at flytte føleren, så skal vi ikke lade vær med at flytte den derhen hvor problemet startede?
Jo der kan godt være noget galt med rørføringen på VVB. Og det er det jeg lufter en mistanke om tidligere.
Joanna - når jeg spør til pumpen, snakker jeg i denne omgang ikke om den på fyret, men om du har en pumpe på det varme brugsvand. Det kræver så at man har både fremløb og retur til VVB'en (så skal der løbe 5 rør ind i denne, hvis det er lavet forkert kan man igen nøjes med 4)
UPDATE: det skal vist kunne gøres med 4 og et cirkulationssæt monteret i beholderen
Den kan sidde på fremløbet fra VVB og i modsat ende af huset (altså længst væk fra VVB) og på returen. Det er den jeg spør om du har og om den kører auto adapt (så sidder den ved VVB) eller om den er tempratur styret, så sidder den i modsat ende af huset, eller på returen ved VVB.
Hvis ikke der er cirkulation på det varme brugsvand, ligner det at det VVB fyldes i toppen og tappes i bunden. Som jeg tidligere har skrevet skal der være en lagdeling i VVB (altså koldest i bunden og varm i toppen) Da varmt vand vejer mindst ligger det øverst i tanken. Hvis så man tapper i bunden, får man det koldeste vand først, men samtidigt fyldes der koldt vand ind i toppen, som nu ødelægger lagdelingen og blander hele tanken til lunken. Mistanken kommer af at du har en masse hurtige udsving på din VVB.
Til eksempel kan jeg tage bad når VVB lige er varmet uden at tanken falder andet end 1-2 grader (og ja min tank er på 300L, så udsvingene er meget mindre end på din) men prøv at tappe de 10L jeg skrev om tidligere og se hvad det gør ved din temperatur (det svarer til 2-3 minutters bad med en mellem sparebruser). Mit bud er at din tank, falder 5-8 grader og det skal det i min optik ikke. Den skal falde stille og roligt imens der fyldes koldt på i bunden og det varme langsomt stiger op i tanken.
Du kan også som tidligere beskrevet kigge på tilslutningen. der skal være mindst 4 rør:
Kedelvand fremløb - som skrevet tidligere har denne vist en rød krans
Kedelvand retur - Som skrevet tidligere har denne vist en blå krans
Tilgang koldtvand - ved ikke om denne er mærket på tanken
Afgang varmt vand - -----
Du kan følge kedelvandet, du 2 andre skal du kunne mærke, den ene skal være kold den anden varm.