Forfatter Emne: Ikke stabil varme  (Læst 110079 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #270 Dato: Dec 05, 2015, 13:38 »
ISO-rør dem kan man vist få "gratis" hos Allan - Hedestoker.  ;)

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #271 Dato: Dec 05, 2015, 13:39 »
okay er du til bimmer, men der er vel vel plads ved siden af, den forgyldte tah Mahal til et lille ifø i krom.
Fyret vil ikke køre så tit vvb drift når du har hævet diff. til 15-
du kan slukke pillefyret i urdrift, så det kun laver varmt vand i de perioder du fyrer i brændeovnen.

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #272 Dato: Dec 05, 2015, 13:58 »
Ja, eller hvis det haster og der er en Bauhaus i nærheden:
http://www.bauhaus.dk/service/serviceydelser-bauhaus-varehuse/gratis-rorskale-i-bauhaus.html

ISO-rør dem kan man vist få "gratis" hos Allan - Hedestoker.  ;)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #273 Dato: Dec 05, 2015, 14:03 »
Det kan fyret godt skille ad, så det laver VVB hele døgnet og slukker varmen på nogle tidspunkter.

Men som din drift er lige nu, ville jeg ikke gøre det. Fyret laver VV for hver 50 min. Det er 30 gange opstart om dagen, hvis "drift" stoppes helt. Så hellere bruge de par piller indimellem som det koster at holde fyret i gang og varme på toilettet.

Hay.... Hvad er det jeg kan få på fyret.... Jeg er jo lidt til sænket undervogn og 18 tommer lav profil

Spøg til side ... Det er nemlig vigtigt jeg kan bruge min brændeovn ..da jeg elsker ild ... Hyggen ;-)

Og det skal jo lave varmt vand hele tiden selv om jeg fyre i brændeovn ...

Jeg henter isolering til rør i morgen i silvan
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #274 Dato: Dec 05, 2015, 14:05 »
Hmm.. ja gratis og gratis, der er vist gået inflation i det "begreb" Måske er det en bedre forretning at sælge sin energibesparelse til højest bydende på el-markedet, og så købe nogle billige rørskåle.  ;)

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #275 Dato: Dec 05, 2015, 22:43 »
Hvor er det dog befriende når katten spinder ... Men jeg syntes den cirkulations pumpe .. Siger mærkelig lyde ... Den lyder lige som i bølger .. Hvis jeg sætter pumpe på auto så stiger fyret  til 100%
Hele tiden - skal det det? Lige nu køre pumpe 100% og fyret er normalt

Måske skal jeg holde den slukket til jeg har hentet ISO til rør .. Var det en ide  ???
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #276 Dato: Dec 06, 2015, 00:17 »
Hvis der er luft i rørene og luften når (kedel)cirkulationspumpen, plejer (min) pumpe at hvæsse som en kat, Måske bør du forsøge at udlufte alle ventiler en gang til. Husk at standse kedelpumpen under processen og starte den igen efter endt udluftning. Måske er der også luft i røret til sikkerhedsventilen. Der skal måske igen efterfyldes med vand.

PS. Der står vel ikke luft i have slangen som du formodentlig efterfylder med?

Du har jo to pumper så for forståelses skyld er du nok nød til at navngive dem f.eks. kedelpumpe (den nederste) og VVB-pumpen (den øverste).

Jeg synes at hvis det er kedelpumpen du omtaler der køre 100% så lad den køre - især nu da fyret køre fint og normalt.

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #277 Dato: Dec 06, 2015, 10:26 »
Ja det prøver jeg en gang til - jeg tænker , at jeg godt kan slukke for pumpen og den ventil om natten så den ikke laver så meget varmt brugs vand der - det er jo lidt spild ..så smutter jeg i silvan der må have ISO rør så jeg kan få det på plads


Kan jeg lokke jer til at holde øje med de næste par timer .. Der har jeg nemlig ikke mulighed

 :)
« Senest Redigeret: Dec 06, 2015, 10:54 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #278 Dato: Dec 06, 2015, 10:54 »
pumpe og ventil på det varme vand, skal du lade være åbent og tændt, så skulle pumpen selv finde ud af hvornår den skal køre.
skulle i løbet af 14 dage have fundet ud af dit forbrugsmønster.
Forudsat at det er en Grundfos comfort pumpe, som jeg tror det er.

https://dk.grundfos.com/products/find-product/comfort.html#brochures

Hilsen Anders
« Senest Redigeret: Dec 06, 2015, 10:58 af scotten »

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #279 Dato: Dec 06, 2015, 11:14 »
Hvis det var min VVB, så havde jeg nok valgt en gang for alle at få den flyttet så tæt på aftapnings hanerne som muligt, istedet for det vedvarende bøvl.  :)

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #280 Dato: Dec 06, 2015, 15:30 »
Forklar lige bøvl? jeg har 40 meter mellem de fjerneste tappesteder. Og medmindre du kender til eller har set Joannas hus, hvordan kan du så vide om VVB'en kan sidde tæt på alle tappesteder.

Jeg tror så ikke på den med auto (især ikke når den sidder på returen). Nej på med en kontraventil og et ur, så er man sikker på det virker.

Hvis det var min VVB, så havde jeg nok valgt en gang for alle at få den flyttet så tæt på aftapnings hanerne som muligt, istedet for det vedvarende bøvl.  :)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #281 Dato: Dec 06, 2015, 15:56 »
Jeg kender ikke Joannes bolig. Men afstanden fra VVB og til tappestedet må kunne udregnes. Vi ved det tager 3 min. fra hun åbner hanen til der kommer varmt vand. For mit vedkommende kan jeg fylde en 18 liters spand på 1 min. altså 54 liter på 3 min. Spørgsmålet er så hvor mange løbende meter vandrør skal der til for at kunne rumme 54 liter vand.? Så har man vel afstanden eller den "nærmeste" omvej..!
« Senest Redigeret: Dec 06, 2015, 16:02 af Frank Chr. »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #282 Dato: Dec 06, 2015, 17:50 »
Vi skal jo også lige have afkølingen i kolde rør med.

Men hvis der er tappe steder i begge ender af boligen, hjælper det jo ikke at flytte, så flytter problemet jo bare.
Samtidigt får man det samme tab ved VVB produktion om sommeren, da man så skal fylde centralvarme rørene i stedet for VV rørene. Så det lyder lige nemt, men det er det ikke. I lange VV træk i gamle bygninger er cirkulation det der virker, men grundig isolering og korrekt installation hjælper meget.
Alternativt kan man trække pex frem til alle tappesteder. Så kam man køre i så lille en dimension at 20-30m træk er muligt uden cirkulation. Hvilket nok er bedre og ikke dyrere end at flytte VVB.
Men det skal jo kunne lade sig gøre, hvilket ikke altid gælder huse der allerede er bygget .

Jeg kender ikke Joannes bolig. Men afstanden fra VVB og til tappestedet må kunne udregnes. Vi ved det tager 3 min. fra hun åbner hanen til der kommer varmt vand. For mit vedkommende kan jeg fylde en 18 liters spand på 1 min. altså 54 liter på 3 min. Spørgsmålet er så hvor mange løbende meter vandrør skal der til for at kunne rumme 54 liter vand.? Så har man vel afstanden eller den "nærmeste" omvej..!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #283 Dato: Dec 06, 2015, 18:26 »
Selvfølgelig er forudsætningen for en anden placering af VVB jo naturligvis at det fysisk skal være muligt. Og jeg kan da godt se problemet i et 30 meter langhus hvor badvær. og køk. er i hver sin ende af huset.
Tja.. når jeg skal bruge varmt vand, starter jeg nu ikke med at blande det op med koldt vand, det venter jeg først med til der kommer varmt vand ud af hanen.  ;) 

PS.
Fik lige en strøtanke med forbehold for om det overhovedet er muligt. I stedet for urstyring (m/u auto) af VVB-cirkulation, kunne det så måske være en ide at monterer en termostat i den fjerneste enden af (parallel) varmtvandsrøret, sådan at det er termostaten der styre VVB-pumpen? 
« Senest Redigeret: Dec 06, 2015, 18:59 af Frank Chr. »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #284 Dato: Dec 06, 2015, 19:08 »
Linie 2 forstår jeg ikke, er det svar på noget eller bare et statement?

Det sidste er muligt og det fås indbygget i pumper, som bare skal sidde ude for enden af strengen. Men tabet er bare lidt mindre (måske 3/4), men er der stadig hele døgnet, hvis ikke der er ur på.

Selvfølgelig er forudsætningen for en anden placering af VVB jo naturligvis at det fysisk skal være muligt. Og jeg kan da godt se problemet i et 30 meter langhus hvor badvær. og køk. er i hver sin ende af huset.
Tja.. når jeg skal bruge varmt vand, starter jeg nu ikke med at blande det op med koldt vand, det venter jeg først med til der kommer varmt vand ud af hanen.  ;) 

PS.
Fik lige en strøtanke med forbehold for om det overhovedet er muligt. I stedet for urstyring (m/u auto) af VVB-cirkulation, kunne det så måske være en ide at monterer en termostat i den fjerneste enden af (parallel) varmtvandsrøret, sådan at det er termostaten der styre VVB-pumpen?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt