Forfatter Emne: Ikke stabil varme  (Læst 110092 gange)

0 Medlemmer og 13 Gæster læser dette emne.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #165 Dato: Dec 01, 2015, 23:12 »
Den der termostat nede bag fyret kunne meget vel være en shunt ventil med fjernføler, den bør stå på 55 grader så returvandet ikke er for koldt når det igen kommer ind i kedlen.  :)

Og så må jeg som tidligere skrevet fastholde at hvis det er en brugsvands-cirkulationspumpe du har på VVB, så er dens funktion altså ikke at give hurtigere varmt vand i køkkenhanen. Den primære opgave er som navnet antyder at cirkulere vandet i VVB, netop for at øge mængden af varmt vand vil jeg mene, især hvis føleren sidder langt/øverst oppe i VVB.

PS.
Hvis føleren er højt oppe i VVB - får du hurtigt varmt men lidt brugsvand.
Hvis føleren er langt nede i VVB - tager det længere tid at opvarme brugsvandet, til gengæld får du rigeligt med varmt vand.  ;)
hvis det er en brugsvandspumpe er den netop for at få varmtvand hurtigt ihanerne men så skal der væe dobbelt rørføring
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #166 Dato: Dec 01, 2015, 23:24 »
Det er jo netop det vi ikke ved  ;) Men burde vandværkstrykket da normal ikke være tilstrækkeligt?
Men i så fald det ikke er vandværksvand men vand fra egen brøndboring, så må koldt brugsvand vel også være ret træg til at løbe tænker jeg, når varmt brugsvand har behov for yderlig og mere tryk end en evt. vandpumpen åbenbart kan give. 

PS.
Måske er der også hjælpepumpe på koldt vand.
« Senest Redigeret: Dec 01, 2015, 23:27 af Frank Chr. »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #167 Dato: Dec 02, 2015, 04:47 »
Frank

Jeg tror du forvirre Joanna da du tilsyneladende ikke ved hvordan en Varmt Vands cirkulation virker. Ja den kræver dobbelt rørføring, men det har Joanna sandsynligvis også når det har kostet 8000 at installere. Desværre lader det så til at den er monteret forkert. Da den skal sidde med aftag i toppen af tanken og returen ind i det normale fremløb. Jeg tror den er monteret ind i koldvandstilgangen og med et cirkulationsekit der så leverer vandet retur oppe i tanken. Desværre bliver den kolde tilgang også leveret oppe i tanken, hvilket giver omrøring. (og lunkent vand i hanen)
Det er jo netop det vi ikke ved  ;) Men burde vandværkstrykket da normal ikke være tilstrækkeligt?
Men i så fald det ikke er vandværksvand men vand fra egen brøndboring, så må koldt brugsvand vel også være ret træg til at løbe tænker jeg, når varmt brugsvand har behov for yderlig og mere tryk end en evt. vandpumpen åbenbart kan give. 

PS.
Måske er der også hjælpepumpe på koldt vand.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #168 Dato: Dec 02, 2015, 05:00 »
Hej Joanna

Vi skal lige skille hvad der er funktionalitet og hvad der er fejl.

Du har en 3 vejs ventil til at varme VVB. Det betyder at når fyret laver varmt vand, kommer der ikke varme til huset. derfor kan dine radiatorer godt blive kolde når der skal laves varmt vand. Derudover har fyret før vi flyttede føleren i VVB også lukket ned efter VVB produktion og derfor kunne du mangle varme i 4-5 timer bagefter. Efter vi har flyttet føleren er dette ikke sket. Så på nær den periode hvor du tændte cirkulationen på VVB (i forgårs) har fyret mere eller mindre produceret varme til huset det meste af tiden.

Hvis ikke du kan få luft ud af systemet kunne det tyde på at nogle dimensioner i systemet måske er for små og du derfor ikke får varme på de bagerste radiatorer. Her kan det hjælpe at skrue op for pumpen. Den har normalt 2 programmer og 3 trin. så hvis du skruer op på den og ser hvad der sker.

Derudover kommer du med et langt svar, men svarer ikke på de 2 spørgsmål jeg skrev med rødt. og jeg forventer ikke du nu 2 dage efter kan huske hvad der skete fordi du har prøvet så meget.
Men hvis der er deciderede fejl på dit anlæg (og vi skal have en chance for at forstå hvad de er) er det vigtigt at du skriver herinde hvad du gør , hvornår og resultatet hvis der er et.

Feks. åbnede hane og pumpe på cirkulation til VVB kl. 14:30, ingen ændring på det varme vand.
Det der er mærkelig er at varmen i radiatorerne ikke er
Stabile  - pludselige er de kolde og det samme med det varme vand , idag tog det en krig inden det kom varmt ud af hanen -  nogle gange er der varme på de to radiatorer men ikke på den 3 - jeg har tjekket termostaterne- men jeg har ikke prøvet det med at fyre op på fyret og lukke alle radiatorer endnu - en for for udluftning ,går jeg ud fra ....

Gulvarmen virker kun halvt i mit gang gulv - jeg har kun gulvvarme 2 steder på toilet og gang
På toilettet virker det lige nu

Skal jeg rykke føler tilbage i vandvarmeren så den sidder helt oppe igen ?

men fyret har ikke haft fejl tændinger siden
Jeg har ændret pumpe til 45

Der sidder en termostat nede på røret bag fyret den står på 20

Men røret føles meget varmere - skal det være det ?

Lige nu er der varme på 3 radiatorer og gulvvarme på toilet
Gulv i gang er koldt

Giver det mening det jeg forklare
Øv at jeg ikke har forstand på at kikke på de kurver i grafen og hvad de betyder
Hver gang der har været en VVS mand her ude har jeg fået en ny forklaring

Hvorfor i alverden har man montere et rør og pumpe og når jeg så starter den laver det kuk i hele systemet - det kostede mig 8000 med den pumpe og montering
Og så er det ikke til noget - det var meningen at den pumpe skulle få det varme vand hurtigere ind i huset fordi der er et stykke vej fra vandvarmer til køkken

Jeg fik opstarts besøg da jeg fik fyret i Indstalleret også det var hat og briller
Og jeg glemte at se om der var en kringle på firmabilen

Lige da fyret var Indstalleret havde det 30- 40 start og stop
Det var Michael f der fik det til at køre et år efter det var installeret



Men i må da give mig ret i at man skal da have lidt forstand på pille fyr for at have et der køre

Og undskyld jeg ik har svaret hurtigt - men har en alvorlig syg mor

Kan i anbefale en VVS der også ved noget om pillefyr

Jeg er meget taknemmelig for jeres forståelse,hjælp og gode råd /:-)))
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #169 Dato: Dec 02, 2015, 05:12 »
For at afkræfte min bange anelse kunne jeg godt tænke mig at du på et tidspunkt åbner hanen ved VVB'en igen.

Og det du skal lægge mærke til er om der kommer varme i gulvet i gangen. (tager nok noget tid). Hvis ikke det bliver varmt prøver du at tænde pumpen ved VVB og observere det samme.

Min mistanke er at der simpelthen er lavet helt galt. Det kommer af at du sagde du åbnede hane ved VVB (som er til cirkulation) og så startede cirkulationen af sig selv. Det mener jeg da du 4 timer senere skrev at nu startede du pumpen, men der var returen allerede "mega varm". Og når rørerne til cirkulationen er monteret i bunden af tanken, starter den ikke sådan bare af sig selv uden pumpe.

Dog kan en gulvarme godt suge og herved skabe cirkulation. Alternativt løber rørerne bare uisoleret under gulvet i gangen, Har der nogensinde været varme i hele gulvet i gangen?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7615
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #170 Dato: Dec 02, 2015, 06:20 »
Det der er mærkelig er at varmen i radiatorerne ikke er
Stabile  - pludselige er de kolde og det samme med det varme vand , idag tog det en krig inden det kom varmt ud af hanen -  nogle gange er der varme på de to radiatorer men ikke på den 3 - jeg har tjekket termostaterne- men jeg har ikke prøvet det med at fyre op på fyret og lukke alle radiatorer endnu - en for for udluftning ,går jeg ud fra ....

Gulvarmen virker kun halvt i mit gang gulv - jeg har kun gulvvarme 2 steder på toilet og gang
På toilettet virker det lige nu

Skal jeg rykke føler tilbage i vandvarmeren så den sidder helt oppe igen ?

men fyret har ikke haft fejl tændinger siden
Jeg har ændret pumpe til 45

Der sidder en termostat nede på røret bag fyret den står på 20

Men røret føles meget varmere - skal det være det ?

Lige nu er der varme på 3 radiatorer og gulvvarme på toilet
Gulv i gang er koldt

Giver det mening det jeg forklare
Øv at jeg ikke har forstand på at kikke på de kurver i grafen og hvad de betyder
Hver gang der har været en VVS mand her ude har jeg fået en ny forklaring

Hvorfor i alverden har man montere et rør og pumpe og når jeg så starter den laver det kuk i hele systemet - det kostede mig 8000 med den pumpe og montering
Og så er det ikke til noget - det var meningen at den pumpe skulle få det varme vand hurtigere ind i huset fordi der er et stykke vej fra vandvarmer til køkken

Jeg fik opstarts besøg da jeg fik fyret i Indstalleret også det var hat og briller
Og jeg glemte at se om der var en kringle på firmabilen

Lige da fyret var Indstalleret havde det 30- 40 start og stop
Det var Michael f der fik det til at køre et år efter det var installeret



Men i må da give mig ret i at man skal da have lidt forstand på pille fyr for at have et der køre

Og undskyld jeg ik har svaret hurtigt - men har en alvorlig syg mor

Kan i anbefale en VVS der også ved noget om pillefyr

Jeg er meget taknemmelig for jeres forståelse,hjælp og gode råd /:-)))

Hej Jonna.

Få en god smed til at kigge på rørføringen.
Få hjælp til at lufte ud, og se at alle ventiler fungere, og er indstillet rigtigt + føler i vvb.
Enten er der noget der er udført forkert, eller også er der noget du skal have en forklaring på,
sådan at du forstår hvorfor det er som det er  ;)
og hvad du skal skrue på for at få det til at virke på alle årstider.
Fyret og styringen er der styr på  :)
Lige nu tror jeg du er godt rundforvirret af alle de mange gode forslag  8)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #171 Dato: Dec 02, 2015, 06:57 »
Ja det med føleren har jeg forstået - det var Michael f der i første omgang bad mig flytte den lidt ned

Den med den ekstra pumpe der blev sat på vvb skulle netop få det varmevand hurtigere ind i huset
Sagde ham der satte den på


Den anden sidder lige bag fyret og den køre på anden sidste 3 trekant

Jeg prøver at finde en ny VVS der kan kikke det igennem :-))
« Senest Redigeret: Dec 02, 2015, 07:08 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #172 Dato: Dec 02, 2015, 07:48 »
Sophus Et spørgsmål:
En varmt-brugsvands-cirkulationspumpe monteret med udgang fra toppen af VVB til normal varmt fremløbsrør, hvordan pokker kan den give hurtigere (speed på) varmt vand til aftapningsstedet ? For hvis det er tilfældet vil tanken da på et tidspunkt simpelthen løbe tør for vand. For som jeg læser det, er det jo hastighed Joanne omtaler og har fokus på.  :)

PS.
Normalt bliver tilgang af koldt brugsvand leveret i bunden af VVB, ikke..! Hvor kan du se at det kommer ind oppe i (læs i toppen af VVB) tanken? 
« Senest Redigeret: Dec 02, 2015, 08:00 af Frank Chr. »

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #173 Dato: Dec 02, 2015, 07:50 »
Desangående dit varme vand.
Kig om der sidder en kontraventil på røret hvor pumpen sidder, hvis der ikke gør, eller den ikke virker, løber det kolde vand, fra koldt vand tilgang til vvb,
baglæns igennem cirkulationsledningen til dit tappested.
Derfor får du koldt eller lunkent vand ud af hanen.
http://www.dvcenter.dk/ventiler-stophaner/kontraventiler.html

Hilsen Anders

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #174 Dato: Dec 02, 2015, 08:18 »
skal vi ikke lige gøre det helt klart hvordan varmtvandscirkulation virker du har en metro vvb. i bunden er der tilslutning for koldt vand bagerst til højre, en aftapning af varmt vand bagerst til venstre, i toppen er der en 3/4" studs , der monteres  v.v cirkulationspumpe den pumper vandet så tæt på aftapningssted som muligt og med dobbelt rørføring føres vandet tilbage til beholderen, det eneste den gør er at holde vandet i rørene varmt hele tiden og man får ingen lagdeling men det koster mvh. erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #175 Dato: Dec 02, 2015, 09:11 »
Tror ikke at det omtalte cirkulationskit, er benyttet i denne installation, set ud fra en længere betragtning af billeder, der er længere nede i tråden
Jeg ser at cirkulation retur er tilsluttet, koldt vand ind i beholderen, måske tager jeg fejl.


Hilsen Anders

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #176 Dato: Dec 02, 2015, 10:33 »
Jamen så er det jo netop ikke som Joanne skriver "for at få det varme brugsvand hurtigere ind i huset" til aftapningsstederne. Og det er denne beskrivelse jeg sætter spørgsmålstegn ved.  :)

Cirkulationen er jo i stedet en kontinuerlig, vedvarende og konstant tilstand af varmt vand ved aftapningsstederne. Og det er jo ligesom noget lidt andet en hurtighed, mener jeg. ;)   

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #177 Dato: Dec 02, 2015, 11:29 »
Når der er varmt vand i cirkulationsledningen, er det kun røret fra cirk ledningen til tappested, der skal tømmes for koldt vand når man åbner for det varme vand.
Er der ikke cirk ledning, skal man tømme røret fra vvb til tappested, der kan være langt.
Om der er konstant, vedvarende og kontinuerlig cirkulation, afhænger af pumpen, den kan været styret af ur eller temperatur eller begge dele.
De nye up comfort pumper lærer selv forbrugs mønstret at kende i huset, så der er cirkulation på det tidspunkter man typisk bruger varmt vand.
Lagdeling i vvb forudsætter det meget omtalte kit beregnet til formålet, eller anden tilslutning i toppen af beholderen.

Hilsen Anders

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #178 Dato: Dec 02, 2015, 11:30 »









Kan i bedre se det i dagslys - alle rør er desværre bag fyret


« Senest Redigeret: Dec 02, 2015, 11:31 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 357
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #179 Dato: Dec 02, 2015, 11:50 »
Er det lige meget hvordan trykekspansionen vender?

Spørger bare fordi Joannas vender på hovedet i forhold til min.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi