Hej,
Om din trækstabilisator sidder i røgrøret eller i selve skorstenen er ligegyldigt, rent funktionsmæssigt.
Det der er vigtigt er:
- At den er stor nok til at kunne regulere trækket ned til det ønskede
- At den monteres 30-50 cm. over røgrørets tilslutning til skorstenen, hvis den minteres i skorstenen.
- At den monteres i samme rum som fyret (det er faktisk et lovkrav)
- At den monteres korrekt, så balancespjældet fungerer rigtigt
Det sidste punkt
At den monteres korrekt, så balancespjældet fungerer rigtigt vil normalt sige i den stilling den ville sidde i hvis den mures ind i skorstenen.
Det er set at balancespjældet monteres oven på et røgrør, således at balancespjældet ligger vandret. og det virker altså ikke.
Min egen trækstabilisator sidder i skorstenen, fordi jeg synes at det er den bedste placering (men det er bare min mening
).
At bruge 56 kg. på 150 m2 lyder umiddelbart af rigtig meget, eller for meget, men det er svært at sige reelt.
De faktorer der har indflydelse på forbruget er:
- Husets størrelse
- Husets isoleringsgrad (vægge, lofter, vinduer osv.)
- Vind-/læforhold
- Hvor varmt man har det
- Hvor meget varmt vand man bruger (teenagere
)
- Kedlens virkningsgrad
- Forbrændingens kvalitet
- Tomgangstabets størrelse
Mht. klasse C2 i din energisynsrapport, så vil det betyde et forbrug mellem 4,8 og 5,5 ton træpiller for 150 m2 (hvis man altså skal stole på klassiifikationen).
Det svarer til mit årsforbrug, og mit dagsforbrug er pt. mellem 25 og 28 kg. pr. døgn.
Hvordan måler du pilleforbruget ?
En god metode er at fylde magasinet helt op, vente 1 uge, og fylde det helt op igen med piller man vejer.
Hilsen
Michael
har nu kørt et døgn på de svenske piller og har brugt ca. 56 kg. måtte gå op på trin 3 for at kunne trække temp. op på de 60 grader da det skulle varme hele huset op på ny. har nu prøvet at gå ned på trin 2 igen og vil så se over det næste døgn hvad forbruget vil blive. den træk stabilisator jeg skal montere, skal den side på røgrøret, eller er det fint nok den bare sidder i skorstenen? hvad vil et normalt pille forbrug være til et hus omkring de 150 kvm? huset er opgivet til et klasse C2 i rapporten