Forfatter Emne: fotosensoren laver et dyk efter at har lavet varmt vand.  (Læst 19795 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline Skatemus

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 801
  • Respekt optjent: +25/-33
Sv: fotosensoren laver et dyk efter at har lavet varmt vand.
« Svar #30 Dato: Dec 06, 2015, 10:11 »
Hejsa jeg har nu renset lysføler tilsat 1 dl olie det ser ok nu men nu har jeg en god gang akse på herden rensen er sat til 10-4-45 er det ok.
Huset 168 kvm 2 plan 2 voksen 2 børn
Fyret 16 kw med 3 vejsventil med føler i vvb
v7 Styring.
Forbrug ca. 8 tons årliget
2 stk trækstabilsatore
http://www.stokercloud.dk/dev/sigurt.html

Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: fotosensoren laver et dyk efter at har lavet varmt vand.
« Svar #31 Dato: Dec 06, 2015, 17:45 »
halløj, en tommelfinger regl er at dit blæserens skal være 1.5 højere end din 100% blæs.

men slagger på herderen , kan være mange ting

1 dårlig piller

2 forkert indstilling af 10-50-100

3 forkert indstilling af renblæs  enten for meget eller lidt luft kan gøre det.

4 forkert dosering af træpiller ( ekstern dosering ikke selve din afvejning )

5 din pi

6 nogen gange kan fejlen ikke finden, og mange skifter til sommer rist, istedet for u herder. eller montere kompressor rens



osv osv osv :)   

men hvis du ikke havde problemer før med de træpiller du bruger nu, så er drejer det sig om indstilling.
« Senest Redigeret: Dec 06, 2015, 17:52 af sviskum »
blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: fotosensoren laver et dyk efter at har lavet varmt vand.
« Svar #32 Dato: Dec 06, 2015, 17:55 »
men en rensning af hans lysføler virkede da tilsyneladende :)
blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: fotosensoren laver et dyk efter at har lavet varmt vand.
« Svar #33 Dato: Dec 06, 2015, 18:13 »
men hvorfor skulle det være farligt at stille sin lys føler højere  ?
 kan godt se at det i nogen sammenhæng ikke er smart, men ligefrem farligt det undre jeg mig over.
 da det er lavet med lav mellem høj følsomhed, alt efter hvordan dit bål arter sig, er jo bare et justerings mulighed som alt andet?
  ( er ikke flabet ment, men forstår ikke det voldsomme ord som ufarligt hvad er det værste der kan ske ?
 at den ser mere ild end der ent er, så går den jo modsat.
 jeg vill mener at sætte sin lysføler fra mellem til lav ville være mere farligt, da den ikke ser bålet ordenligt, og hæver ydelsen og kan resulter i en højere kedel temp end indstillet)

blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: fotosensoren laver et dyk efter at har lavet varmt vand.
« Svar #34 Dato: Dec 06, 2015, 19:23 »
Man skal sætte følsomheden så lavt som muligt.
Årsagen er at hvis man sætter den for højt, til en fotocelle der rent faktisk giver et højt signal, så risikerer man at den "ser lys" selv om der ikke er ild endnu.

Sophus har helt ret i at det kan være lidt risikabelt blot at kaste teorier ud som fakta  ;)

Hilsen
Michael

men hvorfor skulle det være farligt at stille sin lys føler højere  ?
 kan godt se at det i nogen sammenhæng ikke er smart, men ligefrem farligt det undre jeg mig over.
 da det er lavet med lav mellem høj følsomhed, alt efter hvordan dit bål arter sig, er jo bare et justerings mulighed som alt andet?
  ( er ikke flabet ment, men forstår ikke det voldsomme ord som ufarligt hvad er det værste der kan ske ?
 at den ser mere ild end der ent er, så går den jo modsat.
 jeg vill mener at sætte sin lysføler fra mellem til lav ville være mere farligt, da den ikke ser bålet ordenligt, og hæver ydelsen og kan resulter i en højere kedel temp end indstillet)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: fotosensoren laver et dyk efter at har lavet varmt vand.
« Svar #35 Dato: Dec 06, 2015, 22:02 »
Hej Sviskum

Eller endnu værre, ser ild selvom det er gået ud, som mange jo slås med for tiden. Så skruer fyret op på, da kedeltemperaturen falder. Så fylder fyret lige 10 kilo piller ind på herden og går så måske ud på lav temperatur.

Denne kvikke bruger afstiller så alarmen og starter fyret, eller den heldige med kompressorens når til en rens og fyret starter op igen. Nu ligger der bare 10 kg uafbrændte piller i fyret og venter på ild eller hvis man er rigtig heldig en fed røggas eksplosion.

Hvis der kommer godt med ild, hjælper overkogssikringen heller ikke længere, det skal de 40kWh uafbrændte piller nok sørge for.

Så nej, det er ikke bare endnu en justeringsmulighed, det er en sikkerhedsfunktion på fyret, hvor man bør vide hvad man laver når man piller.

Og den sidste tænkte (som jeg har forstået det) med fyret der skruer op fordi det ikke ser lys. Den holder altså ikke. Fyret stiller ikke på ydelsen ud fra lyset, det lukker højst ned. Hvis du mener brugeren stiller på ydelsen for at få lys på lysføleren og derfor stiller min til noget højt, er dette vist lidt tænkt! for der lukker fyret bare ned på temperatur opnået. Hvilket en helt normal og meget brugt feature.


Man skal sætte følsomheden så lavt som muligt.
Årsagen er at hvis man sætter den for højt, til en fotocelle der rent faktisk giver et højt signal, så risikerer man at den "ser lys" selv om der ikke er ild endnu.

Sophus har helt ret i at det kan være lidt risikabelt blot at kaste teorier ud som fakta  ;)

Hilsen
Michael

men hvorfor skulle det være farligt at stille sin lys føler højere  ?
 kan godt se at det i nogen sammenhæng ikke er smart, men ligefrem farligt det undre jeg mig over.
 da det er lavet med lav mellem høj følsomhed, alt efter hvordan dit bål arter sig, er jo bare et justerings mulighed som alt andet?
  ( er ikke flabet ment, men forstår ikke det voldsomme ord som ufarligt hvad er det værste der kan ske ?
 at den ser mere ild end der ent er, så går den jo modsat.
 jeg vill mener at sætte sin lysføler fra mellem til lav ville være mere farligt, da den ikke ser bålet ordenligt, og hæver ydelsen og kan resulter i en højere kedel temp end indstillet)
« Senest Redigeret: Dec 06, 2015, 22:02 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: fotosensoren laver et dyk efter at har lavet varmt vand.
« Svar #36 Dato: Dec 07, 2015, 16:15 »
det er iorden,
 og undskyld for min skod vejledning, prøvede blot at hjælpe,
jeg er udannet kok, og er god til at stege en bøf.
 men prøvede blot at hjælpe personen ud fra hvad mine evner rakte til. og han fik da renset sin lysføler, og det hjalp da også på hans svingende lux.

og det er vel et" gør det selv forum", forstå mig ret, så det er jo altid op til personen selv at sortere i folks ideer til et gældende problem man har, ellers må man ofre hvad det koster for at få en fagmand ud på adressen og lave det.

 
blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html