Hmm, billeder gør underværker, modsat beskrivelser som "dimsen"
Helt grundlæggende skal kondensatoren sidde mellem en af de strømførende ledninger og motoren.
Ofte vil der være 4 ledninger på motoren, 2 til hver af de to viklinger.
Deraf følger at 2 af ledningerne fra motoren går til en af de strømførende stifter i stillet, den ene af de tilbageværende ledninger går til den andet strømførende stift på stikket, og samme sted sidder den ene af kondensatorens ledninger.
Den anden ledning fra kondensatoren går så til den sidste ledning fra motoren.
På nogle motorer er der kun 3 ledninger (fordi de to der ellers går sammen til el-stillet er lagt sammen til én).
Deraf følger så at én ledning fra motoren går til den ene strømførende stift på stikket, én ledning går fra motoren til den anden strømførende stift i stikket og den tredie ledning fra motoren går til kondensatoren som med den anden ledning er forbundet til én af de strømførende stifter i stikket.
Fælles for begge forbindelsestyper er at hvis der er 3 ledninger til kondensatoren, så er den sidste ledning sandsynligvis en jordledning som går til jordbenet i stikket.
Hilsen
Michael
Så kom jeg hurtigt retur... jeg har nu skilt huset af til sneglemotoren (gearet). Kondensatoren har tre 'ben' (i blå samlemuffer?), hvoraf de to sidder fast på 'dimsen', som elstikket sættes i, mens den tredje blå samlemuffe ikke sidder i noget, selvom der er et tredje ben på 'dimsen'. Er det normalt? Den kunne være faldet af, da jeg tog huset af, men det tvivler jeg dog på.