Jeg er blevet "fyrbøder" på min mors fyr - godt nok en blackstar 20/30, men jeg formoder ikke det er væsentlig anderledes ifht. en mindre kedel når man tænker drift, arbejde og sårn
Min oplevelse med fyret er gået fra "super begejstring" til "sikke noget bæ og bøvl" til "super begejstring" igen. Laaaaang historie som jeg vil spare jer for.
Men perioden med "sikke noget bøvl" bunder helt sikkert i skift fra gammel version
Styring (5 trins rød boks) til 7er styring og hvor jeg bare ikke har vidst noget om noget som helst... Og det gjorde min smed måske heller ikke. Han har lavet super installation / rør arbejde, men teknikken i selve fyr/styring var måske ikke spidskompetencer (havde han så heller ikke sagt det var) - indstillinger blev fortaget i vinterperioden og kørte fint, men problemer opstod i periode med lavt varmeforbrug.
Jeg har nu fået fat i en super servicefyr i det Sønderjyske (årlig aftale) og det kan anbefales....
Jeg skulle have haft en opstartesbesøg da vi skiftede kedel og styring....
Og så er dyret kommet på nettet, det er super både ifht. Servicefyren, men også ifht. den enorme viden og hjælp man kan få her på forummet. Jeg har f.eks nogle kurver der er lidt hmmmmm svingende, men har ro i maven, da jeg har fået at vide at det er OK (måske ikke optimalt, men OK)
Der er da lidt arbejde... Rengøring og sårn, men det er nu hurtigt overstået og noget hurtigere en at slå græsplænen
Og påfyldning... Der er siloen bare for lille i vintermånederne, men det kan løses.
Så alt i alt - så er Blackstaren en super (og billig) varmekilde, og kan varmt anbefales... Og jeg er kvinde...
Men jeg vil på kraftigste anbefale professionel opstartsbesøg/gennemgang og en stor silo. Nårh ja og plads til piller (det er så ikke noget problem her)
Håber naturligvis fyret her kører i årevis... Men RBT lyder som en drøm...