Hej Sophus,
Punkt 1.
Du er ikke god til at forhandle el-pris
...2,45 kr/kWh må være inklusiv andel af målerafgift, medlemsgebyr osv. ellers skal du skifte el-selskab
Men derudover har du helt ret i at jeg ikke oversælger ideen
Problemstillingen er at el-prisen kan være meget forskellig ligesom pilleprisen kan være det.
Prisen på piller leveret i små sække i små portioner er noget højere end store indkøb i løs vægt osv.
Desuden går min betragtning på prisforskellen over et helt år, altså sommer og vinter tilsammen.
Du vil kunne finde eksempler på at nogle kan lave el-opvarmet vand billigere om sommeren end de kan lave varmt vand med deres pillefyr.
Så jeg går med livrem og seler
50% det kan man spare
Hilsen
Michael
Det var nogle dyre piller Michael! eller billig strøm.
Jeg giver omkring 2,45kr/kWh for strømmen og kun omkring 0,55kr/kWh for piller. Herfra skal så trækkes virkningsgrad. Den kan være lav om sommeren, men om vinteren er den vel i mindst 80%, selv i min gamle kedel.
Så den vil jeg ikke mene du oversælger.
Jeps ok, så giver det mere mening
Du har stadig ikke noget at bruge ekspansionsbeholderen fra monteringssætte til, men den gær heller ingen skade
VVB'en som el-vandvarmer forklarer også hvorfor den ikke er på tegningerne.
Tænk lige over at du kan klare opvarmningen af det varme vand for ca. halvdelen i pris hvis du opvarmer med træpillefyret.
Langt de fleste vil have en besparelse både om sommeren og om vinteren, men alle vil have besparelsen om vinteren, med mindre man har et stort solcelle anlæg
Mit forslag til dig vil stadig være det med en termostatisk 3-vejs blandeventil, ligesom Sophus foreslår.
Hilsen
Michael
Monteringssæt med shunt, ekspansionsbeholder, sikkerhedsventil, manometer og pumpe fra hedestoker.dk
Min vvb er en elvandvarmer så den sidder ikke på strængen.