Ja, et bud har jeg da
Det du kan se i røgrøret er størknet løbesod eller "glanssod" som er ekstremt brændbart.
Når det varmes op afgiver det særdeles brændbare gasser og hvis de blandes med tilstrækkelig luft (ilt) så kan det antændes.
Gasser blandet med luft giver en stor samtidig forbrænding når det antændes, og hvis det er indelukket vil det blive en "eksplosion".
Af samme grund er det vigtigt at holde sit fyr rent, herunder også sit røgrør og sin skorsten.
Hvis din skorstensfejer ser alt det sod i dit røgrør risikerer du at han giver dig fyringsforbud indtil, det er renset.
En rigtig god ide når man "sommerstopper" sit fyr er at rense det straks.
Det er for det første væsentligt nemmere at rense mens soden er "frisk", men det reducerer også risikoen for tæring fra fugtig sod en hel del.
Når dit røgrør set ud som det gør, er din forbrænding ikke korrekt, så en grundig rengøring og justering er absolut nødvendig.
Hilsen
Michael
Hej
Jeg har et biomax 16 pillefyr som jeg kører med for 3 år nu og der har ikke været nogen større problemer med det i den tid, jeg har det slukket om sommeren hvor vi kører med el patron i vores varmtvandsbeholder, men for 3 uger siden tændte jeg op i det igen.
Jeg startede med at gøre det hele rent, desværre havde rensepindene sat sig godt fast men der var gennemgang så røgen kunne komme ud, tænkte at det nok ville hjælpe hvis de blev varmet op men det har det så ikke gjort, igår havde kæresten og børnene så været i bad og pludselig røg det ud af skorstenen foroven, jeg gik ind til fyret for at se hvorfor, troede det måske havde været gået i pausefyring selvom det er slået fra, kedeltemperaturen lå på 55` og ydelsen på 25% men var på vej op (kedeltemperatur er sat til 65´) der kom lidt røg ud af trækstabilisatoren og lige pludselig gav det et brag og slangen røg af oppe ved sneglen med det resultat at den smeltede, jeg skyndte mig at slukke på stikkontakten så fyret gik ud for at undgå gløder op af slangen.
Braget havde også fået renselemmen i skorstenen til at falde ud udenfor.
Idag skal jeg så til at gøre det hele godt rent igen og prøve at få de rense spiraler op som sad så godt fast, men nu her hvor jeg tog renselemmen af afgangsrøret ser soden helt glinsende ud på metallet (det er helt hårdt) (billede) og inde i fyret er der store askeflager (billede) og nogle steder inde i fyret er der ligeledes "glinsende" tør aske. stikker jeg hånden ind i afgangsrøret føles det som et krater med hård aske.
Er der noget der har et bud på hvorfor mit fyr "eksploderede"