Forfatter Emne: Diagram  (Læst 6208 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Thomasmejl

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Diagram
« Dato: Jun 14, 2015, 23:47 »
Jeg har prøvet at lave dette diagram for anlægget, er lidt i tvivl om hvordan cirkulationspumpen før pladeveksleren skal styres, kan den styres af pumpen efter veksleren hvis det en autoadapt? Håber det gir mening, kommenter endeligt på det :)

Huset er på 160m2 dårligt isoleret
jeg skal ha monteret kalorifer til værkstedet senere den regner jeg med at koble på før pladeveksler

« Senest Redigeret: Jun 14, 2015, 23:49 af Thomasmejl »
Thomas
Woddy 16kw på woddy M kedel, v7 styring, iltstyring
1000ltr akkumuleringstank
Hus 160m2 1plan
Værksted 60m2
Værksted 130m2
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=thomasmejl

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Diagram
« Svar #1 Dato: Jun 15, 2015, 06:44 »
Hmm, keg tror at fer mangler lidt informationer om hvad det er du vil opnå  ;)

Jeg gætter på at du har akkutanken fordi du også vil kunne fyre med fast brændsel, og det kunne så også være årsagen til at du har åben ekspansion på kedelkredsen.
Ligeledes kunne det igen være prsagen til at du har en pladeveksler til huset hvor du så kan kære med lukket ekspansion.

Jeg forstår ikke ventilerne ved pumperne, jeg læser det som en fjernvarmetermostat og en kontraventil, men jeg forstår ikke hvad meningen er.

De to pumper bør kunne styres af det samme, hvad det så end er, da de skal køre samtidig for at kunne "flytte" varme over veksleren.

Hilsen
Michael


Jeg har prøvet at lave dette diagram for anlægget, er lidt i tvivl om hvordan cirkulationspumpen før pladeveksleren skal styres, kan den styres af pumpen efter veksleren hvis det en autoadapt? Håber det gir mening, kommenter endeligt på det :)

Huset er på 160m2 dårligt isoleret
jeg skal ha monteret kalorifer til værkstedet senere den regner jeg med at koble på før pladeveksler

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Diagram
« Svar #2 Dato: Jun 15, 2015, 07:49 »
Det kan være du har besluttet dig, allerede købt eller fået råd andre steder. Men da du skriver størrelsen på huset til 160m2 samt senere et værksted, vil jeg lige høre hvor stort det værksted er og hvor meget isolering, samt varme du har i det?

Grundlæggende skulle det 60kW fyr kunne varme noget op, der ligner 1000m2 eller mere. Så ja buffer er nok en god ting for ikke det skal starte og stoppe ustandseligt. Men hvorfor ikke købe et fyr det passer i størrelsen, undlade al det ekstra udstyr i form af buffertank, pumper, varmeveksler og ventiler.

Der er ikke noget sparet ved at køre start/stop mode og evt. kunne en lille buffer til kaloriferen, hjælpe, hvis du skal bruge meget varme i kort tid.

Alternativt, kunne kigges på at sætte 2*30Kw op i Cascade(eller andre størrelser løsning 10+30kW), så vil du få samme høje ydelse, ved behov og med det tegnede ekstra udstyr i nuværende løsning, tror jeg ikke det bliver dyrere.
Løsningen med Cascade ville derimod blive mere driftsikker og flere reservedele tror jeg er hyldevarer, hvilket oftest betyder hurtigere leverance og billigere pris. 


Jeg har prøvet at lave dette diagram for anlægget, er lidt i tvivl om hvordan cirkulationspumpen før pladeveksleren skal styres, kan den styres af pumpen efter veksleren hvis det en autoadapt? Håber det gir mening, kommenter endeligt på det :)

Huset er på 160m2 dårligt isoleret
jeg skal ha monteret kalorifer til værkstedet senere den regner jeg med at koble på før pladeveksler

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Thomasmejl

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Diagram
« Svar #3 Dato: Jun 15, 2015, 12:15 »
projektet er at lave fyret så billigt som muligt (et forsøg, ikke en nødvendighed :)) jeg har fået foræret fyr og akkutank for at pille det ned, planen er at det med tiden skal opvarme ca 700 m2 i alt, ideen med termostaterne og kontraventilen er hentet fra Ernst solvamebog, det skulle trække returvand ind i fremløb og så kun supplere med den ekstra varme fra akkutanken der er nødvendig.
Grunden til at køre med åben ekspansion er at det er en olietank der er brugt som akkutank
Thomas
Woddy 16kw på woddy M kedel, v7 styring, iltstyring
1000ltr akkumuleringstank
Hus 160m2 1plan
Værksted 60m2
Værksted 130m2
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=thomasmejl

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Diagram
« Svar #4 Dato: Jun 15, 2015, 12:39 »
Hej,

Jeg er enig med Hjemme teori i at anlægget lyder "overkilled"   :)
Men hvis du ka  få det gratis kan det jo være et forsøg værd  :)

Termostatventilen med fjernføler på afgangssiden af veksleren er kun til at skabe problemer.
Temperaturen på afgangssiden bliver ganske få grader under temperaturen på tilgangssiden, og grundlæggende vil jeg tro at du heller ikke behøver termostaten på tilgangssiden.
Pumperne skal styres så de begge kører når der skal bruges varme, og jeg har lidt svært ved at se hvordan de kan styres fra fyrets styring.
Da du har buffertanken imellem fyr og varmeaftagere er der ingen direkte sammenhæng mellem dem og derfor vil jeg mene at der skal én styring til fyret og en anden til pumper og 3-vejs ventil.

Hilsen
Michael


projektet er at lave fyret så billigt som muligt (et forsøg, ikke en nødvendighed :)) jeg har fået foræret fyr og akkutank for at pille det ned, planen er at det med tiden skal opvarme ca 700 m2 i alt, ideen med termostaterne og kontraventilen er hentet fra Ernst solvamebog, det skulle trække returvand ind i fremløb og så kun supplere med den ekstra varme fra akkutanken der er nødvendig.
Grunden til at køre med åben ekspansion er at det er en olietank der er brugt som akkutank
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Thomasmejl

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Diagram
« Svar #5 Dato: Jun 15, 2015, 13:28 »
Jeg regner med at termostaten i vv kommer til at styre 3 vejs ventilen, og hvis jeg bruger en pumpe med autoadapt efter veksleren så styrer den vel selv cirkulationen? Og hvis man så kan få den til at styre pumpen før veksleren så skulle det vel køre?

Er godt klar over det er overkill men det skal forsøges :)
Thomas
Woddy 16kw på woddy M kedel, v7 styring, iltstyring
1000ltr akkumuleringstank
Hus 160m2 1plan
Værksted 60m2
Værksted 130m2
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=thomasmejl

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Diagram
« Svar #6 Dato: Jun 15, 2015, 16:09 »
Må den 60kW gerne genopstilles. Jeg tænker på godkendelserne?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Thomasmejl

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Diagram
« Svar #7 Dato: Jun 15, 2015, 17:13 »
Ja det er undersøgt ved skorstensfejeren, det er ikke så gammelt
Thomas
Woddy 16kw på woddy M kedel, v7 styring, iltstyring
1000ltr akkumuleringstank
Hus 160m2 1plan
Værksted 60m2
Værksted 130m2
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=thomasmejl

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Diagram
« Svar #8 Dato: Jun 15, 2015, 21:40 »
Hmm, en pumpe kan ikke rigtigt "styre" en anden pumpe  ;)
En pumpe starter og kører når den får spænding.
Den kan regulere sin hastighed op/ned iht. flow eller tryk, men den kan ikke styre en anden pumpe.
However, det der skal få den ene pumpe til at starte, skal bare starte den anden pumpe også, hvad enten det så er et tænd/sluk ur, en termostat, en zonestyring eller hvad du nu vil bruge.

Mht. trykekspansionsbeholderen efter veksleren, så kan den sidde hvor som helst på rørsystemet, men sikkerhedsventilen skal sidde så den ikke kan afspærres på en direkte stigende forbindelser fra toppen af varmekilden.
Normalt er varmekilden kedlen, men her må den vel være veksleren.

Hilsen
Michael   

Jeg regner med at termostaten i vv kommer til at styre 3 vejs ventilen, og hvis jeg bruger en pumpe med autoadapt efter veksleren så styrer den vel selv cirkulationen? Og hvis man så kan få den til at styre pumpen før veksleren så skulle det vel køre?

Er godt klar over det er overkill men det skal forsøges :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Diagram
« Svar #9 Dato: Jun 16, 2015, 06:23 »
Jeg er enig med Michael om placeringen af tryk-ekspansionsbeholder, den kan sidde hvor som helst. Hvis du har plads til frit at vælge placering, forskriver producenterne, vist at den skal sidde på sugesiden af pumpen. I dit tilfælde, ser jeg så at du har sat pumpen efter varmeveksleren, så mellem veksler og pumpe.
Men så kommer jeg til at tænke på at en varmeveksler vist ikke er helt uden modtryk, så måske du lige skulle undersøge om pumpen bør sidde før veksleren, da en cirkulationspumpe, vist er bedre til tryk end sug.

Hmm, en pumpe kan ikke rigtigt "styre" en anden pumpe  ;)
En pumpe starter og kører når den får spænding.
Den kan regulere sin hastighed op/ned iht. flow eller tryk, men den kan ikke styre en anden pumpe.
However, det der skal få den ene pumpe til at starte, skal bare starte den anden pumpe også, hvad enten det så er et tænd/sluk ur, en termostat, en zonestyring eller hvad du nu vil bruge.

Mht. trykekspansionsbeholderen efter veksleren, så kan den sidde hvor som helst på rørsystemet, men sikkerhedsventilen skal sidde så den ikke kan afspærres på en direkte stigende forbindelser fra toppen af varmekilden.
Normalt er varmekilden kedlen, men her må den vel være veksleren.

Hilsen
Michael   

Jeg regner med at termostaten i vv kommer til at styre 3 vejs ventilen, og hvis jeg bruger en pumpe med autoadapt efter veksleren så styrer den vel selv cirkulationen? Og hvis man så kan få den til at styre pumpen før veksleren så skulle det vel køre?

Er godt klar over det er overkill men det skal forsøges :)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Thomasmejl

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Diagram
« Svar #10 Dato: Jun 16, 2015, 09:23 »
Mht. Pumpeplacering før veksler tror jeg du har ret i, så bliver det også nemmere for mig at placere trykekspansionen.

Kunne man montere termostatventilen mellem pumpen og veksler og føleren på returen fra veksleren sådan at pumpen kommer til at sænke cirkulationen når der ikke trækkes så meget varme ud af veksleren, mere så der ikke står og cirkulerer for fuld knald igennem veksleren når der ikke er behov for det, gir det mening? Jeg prøver lige at lave et nyt diagram når jeg kommer hjem senere
Thomas
Woddy 16kw på woddy M kedel, v7 styring, iltstyring
1000ltr akkumuleringstank
Hus 160m2 1plan
Værksted 60m2
Værksted 130m2
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=thomasmejl

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Diagram
« Svar #11 Dato: Jun 16, 2015, 13:50 »
Som Michael skrev tidligere tror jeg også kun at disse "blande ventiler" skaber problemer.

På akkutank siden, hvis det er for at opnå en kold retur, ville jeg bare montere en retur termostat i stedet for blande systemet. Det vil være billigere og bruge mindre strøm. Her kunne dog måske alligevel komme lidt problemer hvis ikke har flowkontrol på, så du pludselig har en varm retur. Så kan jeg forestille mig at systemet kan komme til at cykle op og ned i temperaturer. Men det er teori, jeg ved ikke om det kan ske i virkeligheden.

På radiator siden ville jeg, hvis det er for at sænke fremløbstemperaturen, montere en 3 vejsventil som blandeshunt, i stedet for blande systemet, med kontraventil. Men ville jeg nok afvente og helt undlade og se om det kan styres, ved returen på akkutank siden.

 
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt