Forfatter Emne: Begyndt at få røg  (Læst 4483 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 176
  • Respekt optjent: +4/-1
Begyndt at få røg
« Dato: Jun 11, 2015, 18:27 »
indenfor de sidste par uger er fyret begyndt at lave en del røg. Faktisk så meget at det kommer ud af vores brændeovn som er placerer en etage oppe over fyret. Jeg kan også se på trækstabilisatoren at den er sodet til. Det sker næsten hver gang når de 2 små er i bad. Så kommer fyret op på 100% i en længere periode.

Det er stadig samme mærke træpiller og jeg synes ikke jeg ellers har lagt mærke til nogen ændringer. Skorstensfejeren har også været her inden for de sidste par måneder.

Det er et 10kw woody med blackstar kedel og version 10 styringen.

Nogen forslag til hvad jeg skal undersøge ?

Online scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 549
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Begyndt at få røg
« Svar #1 Dato: Jun 11, 2015, 18:32 »
Se efter om der er alliker i skorsten.

Hilsen Anders

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Begyndt at få røg
« Svar #2 Dato: Jun 11, 2015, 22:38 »
I takt med at det bliver varmere udenfor, bliver trækket i skorstenen lavere og lavere.
Trækket i skorstenen fremkommer ved temperaturforskellem mellem bunden og toppen af skorstenen.
Jo varmere bunden er og jo koldere toppen er, jo bedre træk er der i skorstenen.
Omvendt forholder det sig selvfølgelig når det toppen bliver varmere i takt med at udetemperaturen stiger, så falder skorstenstrækket nemlig.
Længden af skorstenen har også indflydelse på trækket, så jo længere skorsten, jo bedre træk.

Konklusion, korte skorstene har det skidt med varmt sommervejr  ;)

Hvis røgen kommer ud af brændeovnen over fyret, så er der helt klart noget galt med trækket i skorstenen.
Det kan skyldes alliker, men det kan altså også skyldes vejret.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 176
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Begyndt at få røg
« Svar #3 Dato: Jun 12, 2015, 07:53 »
Oplevede bare ikke noget lignende sidste sommer. Må op og tjekke om der er alikker. Kan man vende den der semirens dims forkert eller lign?

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Begyndt at få røg
« Svar #4 Dato: Jun 12, 2015, 16:17 »
Er kedel renset ordenligt , prøv og give det et grudigt eftersyn , af med brænder og rens blæser herden og under herden , kedlen og de bagerste røgslag og til sidst røg rør , lav måske også en frisk afvejning og kontrollere flammen ved 10, 50 og 100 ydelse  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 176
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Begyndt at få røg
« Svar #5 Dato: Jun 13, 2015, 10:18 »
Har tjekket skorstenen og der er Ingen alikker. Så jeg må prøve at give det en fuldstændig rens og afvejning osv.

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 176
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Begyndt at få røg
« Svar #6 Dato: Jul 04, 2015, 09:24 »
Hej Allesammen og god sommer,

Nu har jeg været hele møllen igennem igen og der kommer stadig røg ud når fyret trækker 100%

Jeg har kun vvb på lige nu, så når børnene går i bad så starter fyret op, kommer hurtigt op på 100% og så står der ellers røg ud. Jeg har lukket af for vores brændeovn så der ikke kommer røg i stuen - vi bruger den heller ikke lige nu :) Men når fyret rammer 100 % så kommer der røg ud af trækstabilisatoren i kælderen og jeg er efterhånden ikke helt sikker på hvad jeg kan gøre.
Lige nu har jeg sat en maks på 50% ydelse fordi så ryger det simpelthen ikke så meget.

Kan det være mine træpiller der ryger ekstra meget når temperaturen kommer helt op?

overvejer at drøne ud i tømmerhandel og købe x antal sække og se om det gør en forskel!



Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Begyndt at få røg
« Svar #7 Dato: Jul 04, 2015, 09:48 »
Det at det kommer ud af brændeovnen, viser klart at det er skorsten der ikke har tilstrækkeligt træk.

Hvis der længe efter optænding stadig kommer meget "røg", kunne det samtidigt tyde på at fyret kører lidt for fed ved 100%, så der kunne du stille luften lidt op. (husk at justere/stille tilbage til vinter da det koster lidt på virkningsgraden)

Ved at hæve luften her øger du røgtemperaturen (ekstra hjælp til træk i skorstene) samt får mindre fed røg.

Til sidst kunne du i stedet for at sænke maks. ydelsen sænke stigningen pr. min til feks det halve. Så tager det længere tid før fyret kommer op i fart og så måske der når at komme lidt varme i skorstenen inden fyret rigtig begynder at bestille noget.
 

Hej Allesammen og god sommer,

Nu har jeg været hele møllen igennem igen og der kommer stadig røg ud når fyret trækker 100%

Jeg har kun vvb på lige nu, så når børnene går i bad så starter fyret op, kommer hurtigt op på 100% og så står der ellers røg ud. Jeg har lukket af for vores brændeovn så der ikke kommer røg i stuen - vi bruger den heller ikke lige nu :) Men når fyret rammer 100 % så kommer der røg ud af trækstabilisatoren i kælderen og jeg er efterhånden ikke helt sikker på hvad jeg kan gøre.
Lige nu har jeg sat en maks på 50% ydelse fordi så ryger det simpelthen ikke så meget.

Kan det være mine træpiller der ryger ekstra meget når temperaturen kommer helt op?

overvejer at drøne ud i tømmerhandel og købe x antal sække og se om det gør en forskel!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt