Forfatter Emne: Trykket er faldet  (Læst 4891 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline CAKU

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Trykket er faldet
« Dato: Apr 29, 2015, 09:19 »
Hej forum

Jeg er totalt nybegynder med pillefyr :-\
Overtog et hus 1. april med et Scotte 16kw og Opop kedel - kan ikke se, hvilken styring/version det er. Måske nogen kan ud fra vedhæftede.
Fyret har kørt upåklageligt og jeg har haft det stoppet for rensning og tømning af aske og det kom fint i gang igen.
Sælgeren sagde, han normalt havde E5 på 60%, lidt højere om vinteren. Han har dog haft fyret slukket om sommeren og så kørt vandvarmer på el.
Jeg har dog behov for gulvvarme i kælderen og det er så her, problemet er begyndt at opstå.

Trykket er de seneste dage faldet fra de normale 1,5bar til lidt under 1 og det varme vand er nu ikke særligt varm, samt der kommer ikke meget varme i slangerne til gulvvarmen - nogle gange er de næsten kolde.
Jeg synes dog, der kommer fint med varme i radiatorerne.
Kan problemet skyldes, radiatorerne ikke er skruet så højt op, nu hvor solen er en del fremme?
Herden var i starten 1/2 - 2/3 fyldt med piller og god flamme (næsten over til enden af kammeret).
Nu er der måske kun 1/3 på herden og flammen når dårligt ud over herden.
Jeg har prøvet at sætte E5 op på 100% nogle timer, men synes ikke, det ændrer det store.

På billedet, der viser manometer væk fra kedlen, sidder en ventil, tror jeg. Den er indimellem fugtig. Er det helt normalt?

Gode råd modtages gerne - sønnen er begyndt at klage over kolde fødder :-)

Mvh
Carsten

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Trykket er faldet
« Svar #1 Dato: Apr 29, 2015, 10:25 »
Det ser ud som en V4 styring.
Her er et link til manual http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/files/manager/4.99%20woody.pdf
Det lyder som om at du skal veje piller af, og grund justere fyret.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #2 Dato: Apr 29, 2015, 17:32 »
Hej Carsten,

Lad os tage det fra en ende af  ;)
Du har en Scotte styring af den ældre slags med røde lystal.
Det betyder at din styring max. er en Scotte v4.99, men sagtens kan være ældre.
Du bør kunne se versionen hvis du tager låget af styringen og læser på chippen (del lange sorte elektronikdims med mange ben  ;) )

At trykket falder i anlægget kan skyldes mange ting, men utætheder eller manglende fortryk i ekspansionsbeholderen er det jeg tænker på først.
Specielt manglende fortryk når nu du oplever væde omkring sikkerhedsventilen.

Manglende varme i gulvvarmen kan også skyldes mange ting og kan sagtens hænge sammen med dit "trykproblem".
Først og fremmest er det vigtigt at vide om fyret kommer op i temperatur når det kører.

Hilsen
Michael

Hej forum

Jeg er totalt nybegynder med pillefyr :-\
Overtog et hus 1. april med et Scotte 16kw og Opop kedel - kan ikke se, hvilken styring/version det er. Måske nogen kan ud fra vedhæftede.
Fyret har kørt upåklageligt og jeg har haft det stoppet for rensning og tømning af aske og det kom fint i gang igen.
Sælgeren sagde, han normalt havde E5 på 60%, lidt højere om vinteren. Han har dog haft fyret slukket om sommeren og så kørt vandvarmer på el.
Jeg har dog behov for gulvvarme i kælderen og det er så her, problemet er begyndt at opstå.

Trykket er de seneste dage faldet fra de normale 1,5bar til lidt under 1 og det varme vand er nu ikke særligt varm, samt der kommer ikke meget varme i slangerne til gulvvarmen - nogle gange er de næsten kolde.
Jeg synes dog, der kommer fint med varme i radiatorerne.
Kan problemet skyldes, radiatorerne ikke er skruet så højt op, nu hvor solen er en del fremme?
Herden var i starten 1/2 - 2/3 fyldt med piller og god flamme (næsten over til enden af kammeret).
Nu er der måske kun 1/3 på herden og flammen når dårligt ud over herden.
Jeg har prøvet at sætte E5 op på 100% nogle timer, men synes ikke, det ændrer det store.

På billedet, der viser manometer væk fra kedlen, sidder en ventil, tror jeg. Den er indimellem fugtig. Er det helt normalt?

Gode råd modtages gerne - sønnen er begyndt at klage over kolde fødder :-)

Mvh
Carsten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #3 Dato: Apr 29, 2015, 18:03 »
du kan også se versionen hvis du slukker for strømmen og tænder igen så kommer det frem på displayet,kan se at den kommer fra vvs. grossisten så det er sandsynligt at det er en af de ældre 4xxx styringer, når du kan se at flammen er blevet mindre fortæller det at den får mindre piller  du kan prøve at hælde en kop olie ned midt i siloen eller køre siloen tom og støvsug det op, hvis din trykekspansion mangler modtryk pumper du det op med en alm. kompressor til 0,75 kg men ellers kan trykket  godt svinge ,om vinteren er alt vandet varmt om sommeren er det kun kedel og evt vvb  din 4 styring kan opdateres til en 4,99 som kan lidt mere du skal bare købe en ny chip eller tage til åben hus ved NBE der plejer de at ombytte dem mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline CAKU

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #4 Dato: Apr 29, 2015, 20:21 »
Tak for svar.

Hvis jeg skal veje piller og justere, hvordan ser jeg så, hvor meget skorstenstræk der er?
Skalaen på kvik start skemaet går fra ingen træk til mega.

Hvordan ser jeg om temp stiger når fyret kører?
Temp måler på kedlen står stort set kostant på 90 grader. Hvad er det den måler?

Det med at pumpe trykekspensionen op med kompressor går vist ud over mine evner:-)

Måske skulle jeg få lavet et eftersyn med justering og hele baduljen.
Er det Hedestoker, lokal vvs'er eller hvem kan anbefales?

Ellers vil jeg studere din hjemmeside Michael :-)

Mvh Carsten

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #5 Dato: Apr 29, 2015, 21:20 »
Hej Carsten,

Skorstenstrækket måles med et måleinstrument som f.eks. din skorstensfejer eller en VVS'er har.
Normalt kan man dog "sjusse" sig til skorstenstrækket hvis man har en velfungerende trækstabilisator monteret.
Trækstabilisatoren er et "must".

Den aktuelle temperatur som styringen måler, vises på displayet.
Hvis du mærker på fremløbsrøret (det øverste varmerør bag på kedlen) eller måler på det med et termometer, kan du også kontrollere temperaturen der.
Det termometer der sidder på fronten af kedlen kan du ikke regne med  ???
...det samme gælder trykmåleren ved siden af.

Jeps, et serviceeftersyn af f.eks. Hedestoker kan nok anbefales  ;)
Allan og hans folk er i hvert tilfælde kompetente folk  ;)

Hilsen
Michael

Tak for svar.

Hvis jeg skal veje piller og justere, hvordan ser jeg så, hvor meget skorstenstræk der er?

Temp måler på kedlen står stort set kostant på 90 grader. Hvad er det den måler?

Det med at pumpe trykekspensionen op med kompressor går vist ud over mine evner:-)

Mvh Carsten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #6 Dato: Apr 29, 2015, 23:22 »
Tak for svar.

Mvh Carsten
det er som at pumpe luft i et hjul 0,75 bar men det kræver at du tager trykket af anlægget
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat