Hej med jer.
Hermed første indlæg fra mig.
Jeg har i sidste uge fået gang i mit nye fyr, der har erstattet en oliebrænder på en gammel salamanderkedel, der var et helvede at slæbe ud.
Nu har jeg "standard" Woody 16kW på en OPOP 418. Jeg har monteret trækstabilisator på røgrøret og den står på 10 og vipper lidt når det blæser.
Jeg har koblet en stokerkontrol på og det kan ses på
http://hommelgaard.com/sk/stoker.htmlJeg hygger mig med at holde lidt øje med fyret, men vil samtidig gerne have det til at køre så økonomisk som muligt.
Jeg startede et par dage på autoberegn, men her svingede temperaturen helt vildt op og ned, så jeg slog det fra og kører nu en mere stabil temperatur, men synes at det er svært at holde rede på alle de parametre man kan justere på.
Jeg har et par spørgsmål som jeg ikke umiddelbart har kunnet finde svar på:
1:
Termometeret på kedlen har jeg mistænkt for at være noget upræcist. Eller måske er det det elektroniske fra woody styringen?
Jeg oplever at styringen, der er sat til 66 grader, viser at kedlen er ca. 70 mens kedlens termometer viser over 80 grader. Det samme gør sig gældende for det termometer, jeg har siddende i returen til kedlen. Den er også til tider varmere end styringen siger, hvilket jo ikke burde kunne ske? Returen kan ses på
http://hommelgaard.com/wd/wxwebcam.php når der er lys nok i bryggerset.
Er der nogen der har erfaringer med temperaturfølerens troværdighed? Hvis den viser for lidt fyrer jeg jo unødigt meget!
2:
Jeg synes at det er svært at justere luften så langt ned som jeg gerne vil. Jeg har prøvet at justere pillemængden/mætning op til jeg kan se røg fra skorstenen og så skrue ned for luften til røgen forsvandt. Det har jeg gjort i høj last og den endte med et blæsertal på 7, hvilket jo ikke er meget, når blæser lav står på 5 og ikke kan komme herunder.
Har I nogle tips til dette? Min umiddelbare idé er at fyret skal have så stort spillerum at arbejde med, men hvordan opnår jeg det?
3:
Om dagen, mens jeg er på arbejde samt om natten er der natsænkning på mine termostater på radiatorerene. Det kan ses på stokerkontrol-grafen som at fyret kører på laveste blus på 10% hvor jeg har sat mætning til 2 og blæs til 5. Der kan fyret lige netop holde bålet i gang, men det er på et hængende hår. Ville det være mere økonomisk at slukke fyret helt i sådan en periode eller sætte det til at køre pausefyring?
Det skal siges at mit hus ikke er særlig stort. Ca. 85 m
2 og der er 10 radiatorer af varierende størrelse - Alle med termostat på.
4:
Jeg har fået brænderen og styringen med chip vers 4.19. JEg kan se at der er nyere. Hvad går jeg glip af?
Jeg håber at eksperterne herinde kan komme med lidt bud på ovenstående. Jeg synes umiddelbart at der løber mange piller igennem, så det ville jeg meget gerne have tøjret lidt. Jeg rensede fyret første gang i går og der var rigeligt med aske i skuffen. Det var fin mørkegrå aske uden ubrændte piller, så det er vel ok?
På forhånd tak!
Nikolaj