Hej Niels
Jeg valgte en scotte med DOR kedel da det var den hvor jeg syntes jeg fik mest for pengene. Fornuftig virkningsgrad, testet af teknologisk institut, kørte godt på piller (jeg besetmte mig for ikke at bruge træflis, nødde kerner etc), kunne tænde selv, nem at rense kedel.
Dengang havde jeg ikke så stor focus på på min effekt og varmt vand om sommeren.
Lige nu bruger jeg ca 60% af forbruget nov, Dec, jan, feb og mar, dvs ca 40% i den del af året hvor der bliver "fedte" fyret så det er ikke helt ligegyldigt hvor godt brænderen kører ved lavlast.
Hvis du derimod laver varmt vand på en alternativ måde (sol eller el) slipper du jo for det men jeg tror faktisk at selvom at jeg bruger forholdsmæssig meget om sommeren er det stadig rimelig billig.
Hilsen Per
Hej Per og Niels,
Det er vise ord der kommer frem her
Per har helt ret mht. minimums effekt, brænderene (alle sammen) er mindre effektive på minimum effekt end på nominel effekt.
Det med at lade fyret køre via et kontaktur (timer) kan være OK, men helt fint bliver det hvis man lader det køre via en termostat på VVB'en. Så kører fyret kun (og altid) når der er behov for det, det kan få lov at køre på en rimelig belastning (undgå minimum effekt), og man har altid varmt vand
Det med afstanden mellem kedel og VVB er også helt korrekt, og det er også en god ide at have VVB'en på sin egen kreds til fyret, således at resten af installationen kan afspærres om sommeren.
Minimums effekten på brænderen kan komme meget langt ned, både på Scotte og Woody. Ned til 1,5-2 KW er absolut muligt, men det er ikke særlig økonomisk forbrænding, da det meste af energien (%-mæssigt) går til skorstenen.
Om du vælger Woody eller Scotte er et spørgsmål om pris og brugerflade, for det er samme brænder.
Woody har en styreboks med et display med klar-tekst, hvor Scotte har 4x7-segment (lystal).
Bruger man f.eks. Stokerkontrol som interface, er det komplet ligegyldigt, men selv synes jeg at det er rart at selv min kone kan betjene anlægget, når jeg ikke er hjemme (det er altid når jeg er ude at rejse, at fyret ikke vil tænde op
).
Woody og Scotte har en lillebror der hedder Boink, der er igen samme brænder, men med en noget mere simpel styring (ikke noget for rigtige pilfingre).
Mht. kedel, så er DOR og Opop 2 sider af samme sag, det er velfungerende pladejernskedler med høj virkningsgrad og lette at rengøre.
Mit råd er at holde sig fra støbejernskedler (har selv haft i flere år), da de kræver noget mere (oftere) rengøring og har en noget dårligere virkningsgrad.
Nogle vil påstå at pladejernskedler tærer op, men jeg har ikke mødt nogen endnu, når de ikke fyrer med korn.
Hilsen
Michael