Forfatter Emne: Lysføler  (Læst 11547 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Syhler

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +6/-3
Lysføler
« Dato: Mar 21, 2015, 18:38 »
Hej

Er der en venlig sjæl der vil forklare
hvad og hvordan man måler på lysføleren?

Har set man selv kan lodde en LDR07 på, men hvordan sikrer man sig det virker?

Mvh Jeppe
10kw, Opop H418, V 7.0680
Trækstabilisator, Kompressorrens
VVB prioritering med 3-vejs motorventil
Opvarmer ca 125m2
Gennemsnits forbrug 4,5 ton.
Postnr.: 4930
http://stokercloud.dk/dev/jeppe_syhler.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lysføler
« Svar #1 Dato: Mar 21, 2015, 20:31 »
Lysføleren er en fotomodstand, det vil sige en modstand der ændrer sig alt efter hvor meget lys den udsættes for.
Jo mere lys, jo mindre modstand.

Man sikrer sig at det virker ved st bruge en korrekt lysføler  ;)
...det vil sige en original  ;)

Hilsen
Michael

Hej

Er der en venlig sjæl der vil forklare
hvad og hvordan man måler på lysføleren?

Har set man selv kan lodde en LDR07 på, men hvordan sikrer man sig det virker?

Mvh Jeppe
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline dannidines

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
« Svar #2 Dato: Mar 21, 2015, 21:44 »
Man kan vel egentlig, i forsikringsøgenmed, forestille sig det kunne betragtes som en konstruktiv ændring sån hjemmelavet lysføler
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #3 Dato: Mar 21, 2015, 22:12 »
hvis du vil måle en fotocelle kan  du måle med et ohmmeter den viser mindst når den ikke får lys stigende jo mere lys den får, hvis den er monteret kan du se det i udvidet menu ,men hvorfor alt det bøvl, monter en original og blæs på at lux svinger når bare det kører eller søger du efter at få problemer
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #4 Dato: Mar 21, 2015, 22:44 »
Hmm, hvis man måler med et ohmmeter vil ohmmeteret vise mest modstand når fotocellen ikke ser lys og mindst modstand når den ser lys  :)
Det er muligvis det du mener, men det er blot ikke det du skriver  ;)

Hilsen
Michael

hvis du vil måle en fotocelle kan  du måle med et ohmmeter den viser mindst når den ikke får lys stigende jo mere lys den får, hvis den er monteret kan du se det i udvidet menu ,men hvorfor alt det bøvl, monter en original og blæs på at lux svinger når bare det kører eller søger du efter at få problemer
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #5 Dato: Mar 21, 2015, 23:08 »
Hmm, hvis man måler med et ohmmeter vil ohmmeteret vise mest modstand når fotocellen ikke ser lys og mindst modstand når den ser lys  :)
Det er muligvis det du mener, men det er blot ikke det du skriver  ;)

Hilsen
Michael

ja det er korrekt  det er tallene der fro 0 ved ingen lys og bliver større ved lys
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #6 Dato: Mar 23, 2015, 07:37 »
Nu bliver der for talt for at man skal købe en original og peget på at så er man sikker på at det virker og at man så ikke laver en konstruktiv ændring.

Grundlæggende er jeg enig i betragtningen. Men når NBE laver noget som kun virker til husbehov kan jeg altså godt forstå at folk finder på noget andet.

Jeg har haft en lysføler der virkede i et år, men jeg har også haft en der kun virkede i 6 dage og ingen af delene bliver jeg specielt imponeret af når de koster over 100,-/stk. og har brugt 4 i denne sæson.

Med min version 10 styring er der så meget støj at lysføleren skal stå på lav følsomhed, for at opdage et der ikke er lys hvis bålet går ud, men så skal føleren monteres ret langt inde for at se når der er lys. Det tror jeg er medvirkende årsag til at de går i stykker. Da de så har større risiko for at blive ramt af piller.

Nå man får sendt sådan noget hø på markedet, beder man vist om at kunderne laver konstruktive ændringer for at få noget der virker.

Jeg ved så ikke hvor mange der har mine problemer, men jeg har læst flere tråde om støjen og endnu flere tråde hvor det bliver anbefales at lysføleren skydes godt langt i brænderen, "for kunne se bålet".
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline sten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
« Svar #7 Dato: Mar 23, 2015, 18:29 »
Kunne ikke være mere enig. Den Lysføler, har godt nok givet anledning til megen bekymring. Når jeg sidder og glor dagligt på min forbindelse, er det hele tiden føleren som er genstand for størst opmærksomhed. Utroligt at NBE ikke har udtænkt noget mere genialt.

Offline birk

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Mar 23, 2015, 18:48 »
Prøv at skille en føler ad. over gang i mellem føler og kabel det er lige til løse for bindelser en lodde klat så køre de bare der ud af, har haft bøvl med min i starten men ikke efter jeg gjorde det har kørt i to år nu
« Senest Redigeret: Mar 23, 2015, 18:51 af birk »

Offline benny

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #9 Dato: Mar 23, 2015, 20:25 »
Birk
det ville jeg lige til at skrive du havde vist mig..  :D ;)

tak for en hyggelig snak og håber maden blev god..

Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline dannidines

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
« Svar #10 Dato: Mar 24, 2015, 05:12 »
Enig i den kunne være bedre, men i og med lysføleren er en del af "drift mekanismen" så ville jeg personligt ikke selv begynde at lodde et alternativ sammen af min førnævnte årsag.

Jeg kan nævne, at TB mini (mener jeg den var fra) bruger en lysføler magen til og jeg kender en som valgte at prøve den ifm samme fustrationer som nævnes her - han har ingen udsving på lux længere

Nu bliver der for talt for at man skal købe en original og peget på at så er man sikker på at det virker og at man så ikke laver en konstruktiv ændring.

Grundlæggende er jeg enig i betragtningen. Men når NBE laver noget som kun virker til husbehov kan jeg altså godt forstå at folk finder på noget andet.

Jeg har haft en lysføler der virkede i et år, men jeg har også haft en der kun virkede i 6 dage og ingen af delene bliver jeg specielt imponeret af når de koster over 100,-/stk. og har brugt 4 i denne sæson.

Med min version 10 styring er der så meget støj at lysføleren skal stå på lav følsomhed, for at opdage et der ikke er lys hvis bålet går ud, men så skal føleren monteres ret langt inde for at se når der er lys. Det tror jeg er medvirkende årsag til at de går i stykker. Da de så har større risiko for at blive ramt af piller.

Nå man får sendt sådan noget hø på markedet, beder man vist om at kunderne laver konstruktive ændringer for at få noget der virker.

Jeg ved så ikke hvor mange der har mine problemer, men jeg har læst flere tråde om støjen og endnu flere tråde hvor det bliver anbefales at lysføleren skydes godt langt i brænderen, "for kunne se bålet".
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #11 Dato: Mar 24, 2015, 05:41 »
Ikke helt forstået?

Virker det da bare for ham der havde taget den fra TB'en eller er det gået helt galt?

Jeg oplevede selv 2 gange efter skift til V10, at fyret startede op efter kompressorens og så lys hvor der ikke var noget. Det fyldte kedlen med 10-20 kg piller, hvorpå manglende lys, fik fyret til at starte op igen. En kedel helt fyldt med piller og en herd helt stoppet med piller så de løber ud over kanten og et fyr der tænder op, er vist ikke nogen helt ufarlig kombination. Og alt var originalt. Dengang fik jeg det råd fra Michael F, som ikke syntes det var noget problem, at jeg bare skulle stille følsomheden på høj. Det var så bare den forkerte retning, da den skulle ned på lav.
Og da jeg ikke har fundet noget i manualen om justering af lysføler, og det på trods af at min skulle justeres for at virke. Er det da vist mere lemfældig omgang med sikkerheden, end at montere en uoriginal lysføler, hvis man gider sætte sig ind i hvordan den virker og sørger for at kontrollere dens funktionalitet efter monteringen.

Enig i den kunne være bedre, men i og med lysføleren er en del af "drift mekanismen" så ville jeg personligt ikke selv begynde at lodde et alternativ sammen af min førnævnte årsag.

Jeg kan nævne, at TB mini (mener jeg den var fra) bruger en lysføler magen til og jeg kender en som valgte at prøve den ifm samme fustrationer som nævnes her - han har ingen udsving på lux længere

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline birk

• Top of the pop
« Svar #12 Dato: Mar 24, 2015, 08:27 »
Slangen fra snegl er den klar hvis så kan en sol stråle godt for den til at gå i drift uden der er il i pillerne hvis fyret er stoppet og den kan se lys så køre den bare ps solen står lavt om vinteren der var ikke problemer om sommeren

Offline Aerobatic

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
« Svar #13 Dato: Mar 24, 2015, 08:27 »
Ja, det er en elendig lysføler og en elendig placering af den, hvilket NBE også har erkendt i og med at de på nye brændere bruger en anden type lysføler med en helt anden placering. Jeg har på stokerpro.dk for et par måneder siden efterlyst info om placering og montering af den nye type lysføler men har desværre ikke fået nogle svar, måske der er bedre held her?

/Ulrik

Blackstar BS1016 10kW
800l Akkutank

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=aviator

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #14 Dato: Mar 24, 2015, 08:49 »
Slangen er ikke klar og gør jeg det om natten med lyset slukket i fyrrummet, kan den stadig se lys. Afmonterer jeg lysføleren kan den også se lys.

Så tror som jeg skriver der er tale om støj i styring eller kabel.

Slangen fra snegl er den klar hvis så kan en sol stråle godt for den til at gå i drift uden der er il i pillerne hvis fyret er stoppet og den kan se lys så køre den bare ps solen står lavt om vinteren der var ikke problemer om sommeren
- Mvh Sophus