Forfatter Emne: Manglende varme i nye radiatorer.  (Læst 4090 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kongslev

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Manglende varme i nye radiatorer.
« Dato: Mar 15, 2015, 11:36 »
Hej alle
Håber der er nogle der kan hjælpe, har lige sat to helt nye radiatorer op på to nye værelser på 1 sal, men kan ikke få varme i dem.
De er koblet på der hvor den gamle radiator sad, godt nok er der kørt rør op over loftet og ned i den væg hvor de nye er opsat.
Tænker om det kan være pumpen ikke kan løfte det helt op på loftet, ved ikke om man kan se på det på den måde men fra pumpen
og op til loftet hvor rørene ligger er der ca. 5,5 meter, det er en Grundfos Alpha 2 25-60 pumpe som jeg har sat på højeste hastighed,
er ved af løbe tør for gode ideer, har luftet ud så der skulle ikke være noget luft i systemet.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Manglende varme i nye radiatorer.
« Svar #1 Dato: Mar 15, 2015, 11:55 »
Hej,

Når du skriver at rørerne går op over loftet og ned igen til radiatorerne, så tænker jeg straks >> luft-lommer i de højeste punkter af rørføringen.

Når rør går op og ned igen, skal man (bør man) sørge for at det højeste punkt kan udluftes, luft har det jo med at samle sig på det højeste sted, og generelt bør man så vidt muligt undgå den slags rørføring.

Pumpen skal nok kunne klare det, da den ikke (som du sikkert tror) skal "løfte" vandet derop  ;)
For hver cm2 vand der skal op, kommer der nemlig nøgagtigt ligeså meget vand ned, så det udligner sig helt automatisk  ;)
Når man taler "løftehøjde" på en cirkulationspumpe er det er begreb der omhandler "den hydrauliske modstand" i rørsystemet, altså modstanden gennem vinkler, tee-stykker, lige rør, ventiler osv.
Det kaldes "løftehøjden" men forstås måske bedre hvis vi kalder den "rørmodstand"  ;)

Hilsen
Michael

Hej alle
Håber der er nogle der kan hjælpe, har lige sat to helt nye radiatorer op på to nye værelser på 1 sal, men kan ikke få varme i dem.
De er koblet på der hvor den gamle radiator sad, godt nok er der kørt rør op over loftet og ned i den væg hvor de nye er opsat.
Tænker om det kan være pumpen ikke kan løfte det helt op på loftet, ved ikke om man kan se på det på den måde men fra pumpen
og op til loftet hvor rørene ligger er der ca. 5,5 meter, det er en Grundfos Alpha 2 25-60 pumpe som jeg har sat på højeste hastighed,
er ved af løbe tør for gode ideer, har luftet ud så der skulle ikke være noget luft i systemet.
« Senest Redigeret: Mar 15, 2015, 12:03 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kongslev

• Begynder
  • *
« Svar #2 Dato: Mar 15, 2015, 12:03 »
Hej Michael
Kan der være luft der oppe selv om der kommer vand ud af radiatoren når jeg fylder vand på?
Hilsen René

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Mar 15, 2015, 12:21 »
Hej,

Det korte svar er (desværre) JA !  ???

Det øverste punkt i rørsystemet skal (bør) være muligt at udlufte.
Normalt vil dette punkt være en radiator og så er problemet typisk løst med udluftningsskruen i den, men når man har lavet en rørføring som det øverste punkt og fra det går nedad med rørføringen, ja så har man lavet en fin "luftlås" som ofte ganske effektivt bremser flowet.

Nogle gange kan man være heldig at "trykke" luften ned i f.eks. en radiator, men fet kræver meget af cirkulationspumpen og vil typisk blot udskyde problemet lidt.
Der vil nemlig til stadighed blive "fanget" luft i "luftlåsen" under almindelig drift.

Jeg går ud fra at det ikke er en professionel VVS'er der har lavet rørføringen (hvis det er, så skal han have smæk  ;) ), så hvis det er dig selv så får du bare understreget det gamle ordsprog "Af skade bliver man klog, men sjældent rig"  :D

Nu kan det jo være en anden årsag til at dine radiatorer ikke fungerer, men sandsynligheden for at det skyldes luft med den rørføring du har (uden udluftning) er overordentlig høj.

Hilsen
Michael

Hej Michael
Kan der være luft der oppe selv om der kommer vand ud af radiatoren når jeg fylder vand på?
Hilsen René
« Senest Redigeret: Mar 15, 2015, 12:22 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kongslev

• Begynder
  • *
« Svar #4 Dato: Mar 15, 2015, 13:06 »
Hej Michael
Og ja det er mig selv der har trukket rørene, så vil jeg etablere noget udluftning på loftet.
Og tak for hjælpen ind til videre.

Hilsen René

Offline birk

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #5 Dato: Mar 15, 2015, 13:55 »
Er der for ind stilling på fremløb ventilen den kan godt stå for kert det sider inden under føler hoveden den er blankt med nummer på