Forfatter Emne: eltænder  (Læst 13938 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline fbn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 247
  • Respekt optjent: +11/-4
Sv: eltænder
« Svar #15 Dato: Feb 28, 2015, 07:44 »
Nej det er rigtig i alt fald ikke under normale forhold.  8)

Men tror du ikke den høje strøm træk kan lave "fejl strøm" i styringen,
for den ligger over den belastning som den er opgivet til at kunne klare,
på udgangen, 1200 watt er jo trods alt 5,2 amp og er det ikke kun 4 amp
den kan klare .

Så derfor tror jeg faktisk godt det kan være årsagen ;-)

Højt forbrug får altså ikke HPFI-relæet til at slå fra  ;)
...det er kun fejlstrømme (=læs strøm der ledes til jord udenom HPFI-relæet) der kan få det til at slå fra.

Derfor - slår HPFI-relæet fra, så er der noget galt med isolationen et eller andet sted i kredsløbet og det gør ting berøringsfarlige.

Sikringer springer (eller automatsikringer kobler fra) ved for stort forbrug, men det er altså noget helt andet  ;)

Hilsen
Michael

Der er kommer nogle keramiske eltænderBpå markedet
bla fra NBE som jeg har forstået det.
Som starter med at yde ca 1200-1400 watt indtil de falde
til ca 250 watt
Det skyldes at når de er kolde er den interne
Ohm'ske værdi for lav.

Dem som duer kan man ohm og
man skal måle
For 200 watt = ca 265 ohm
For 250 watt = ca 212 ohm

De dårlige ligge på 45 ohm

Måske det er sådan en du har fået.

Jeg har haft 2 af dem og gået tilbage
Til de almindelige igen.
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Beboelse 165 m2 2 etager.
Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP. - Etstrengsanlæg.
Skorsten 8,5 m. isokern - Træk stabilisator - Kompressorrens.
Online Fyr

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: eltænder
« Svar #16 Dato: Feb 28, 2015, 09:10 »
Uanset hvor meget strøm man trækker ses det ikke som fejlstrøm uden der er overgang til jord. Du vil kunne smide en 10A sikring i styringen og trække 2200w problemfrit, helt indtil et eller andet laver overgang til jord.

Mine eltændere er 135Ω alligevel trækker de 2-3A i startstrøm, lidt svært at se nøjagtig da jeg ingen max hold har på den indbyggede VA måler, og går så ned på 0,9A efter 3-4sec, som med mine 225V jo er omkring 200W

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: eltænder
« Svar #17 Dato: Feb 28, 2015, 10:58 »
100% enig  ;)

Jeg kan ikke forstå hvis den keramiske tænder skulle få HPFI til at slå ud!
På den model jeg har ligger varmetrådene jo inde i keramikken og har ingen chance for at komme i kontakt med noget jordet, hvilket også er en stor sikkerhed mod at få stød. Jeg vil gætte på at det er ledningen der kortslutter på en eller anden måde.

jeg var ikke klar over at de nyere brændere havde større hul, det er da uheldigt at eltænderen kan smutte igennem, måske man burde få dem produceret som 13mm? eller vedlægge en monteringsanvisning hvor det er nævnt.

Jeg er ikke enig med Ole Hansens anvisning.
Min keramiske er max temperatur efter 20sec, og der er typisk strøm på eltænderen i 45 til 90sec inden der er ild, så det er tosset at vente 120sec inden blæseren starter. jeg tester selv med 15sec lige nu  :)

Jeg er bestemt heller ikke enig i at eltænderen skal isoleres fra så overgang til jord undgås! det er jo for at hæve sikkerheden at man jorder fyret, der skal selvfølgelig også være jord ved eltænderen.

Jeg fik en eltænder der var samlet forkert, jeg mener ikke at det skulle kunne skabe overgang til jord eller kortslutning, den bliver bare ikke varm.

Hilsen Kenneth
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline ole.stevelt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 57
  • Respekt optjent: +4/-0
  • Pens. læge og telegrafist (- ..- ... ..-)
Sv: eltænder
« Svar #18 Dato: Feb 28, 2015, 12:48 »
Til XKFC: Så læs mit indlæg igen. Jeg skriver netop, at man ikke risikerer overgang til stel fra en keramisk tænder.
Jeg beklager, hvis jeg ikke udtrykte mig tydeligt nok.  Men at der ved normal brug af stærkstrømsudstyr skal være udfald af relæet, det er ikke rigtigt acceptabelt. mit relæ i huset slår heller ikke fra, hvis en elpære bliver for gammel.  Men derfor skal der jo være en jord på brænderen alligevel.  indstillingerne til eltænder ligge i indlægssedlet til el-tænderen. Hvor lang tid der skal gå mellem optændingerne tror jeg heller ikke man skal lave om på.  Make it simple
http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=ole.stevelt
Instal.: 10-20 KW Woody Den gamle) ,star 20, silo 3 tons; Styr. v10, iltstyring

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: eltænder
« Svar #19 Dato: Feb 28, 2015, 13:15 »
Til XKFC: Så læs mit indlæg igen. Jeg skriver netop, at man ikke risikerer overgang til stel fra en keramisk tænder.
Jeg beklager, hvis jeg ikke udtrykte mig tydeligt nok.  Men at der ved normal brug af stærkstrømsudstyr skal være udfald af relæet, det er ikke rigtigt acceptabelt. mit relæ i huset slår heller ikke fra, hvis en elpære bliver for gammel.  Men derfor skal der jo være en jord på brænderen alligevel.  indstillingerne til eltænder ligge i indlægssedlet til el-tænderen. Hvor lang tid der skal gå mellem optændingerne tror jeg heller ikke man skal lave om på.  Make it simple

Hej Ole
 Jeg er helt med på at du skriver at man ikke risikerer overgang til stel, det har jeg vist heller ikke anfægtet, jeg skriver jo helt det samme. Dog er jeg modstander af at isolere el-tænderne fra de jordede dele, som du foreslår.
Jeg har selv haft HPFI der faldt ud, men kun med de gamle jern el-tændere, og det er jo helt perfekt at HPFI relæet gør som det skal. ;) Så er det tid til udskiftning, og det uanset om man kan koble relæet ind igen og det så virker i andet forsøg. Alternativt skal der fejlsøges med en Megger.

Hvis HPFI falder ud med en keramisk tænder, så er det min vurdering at det er tid til fejlsøgning. Springer sikringen i styringen kan man blot prøve at sætte en lidt større i.

Hvis HPFI falder ud, så er det aldrig en normal situation

Det næste jeg ikke er enig i er tiderne i dit skema, da de kommer fra NBE så er jeg jo så heller ikke enig med dem ::) jeg er generelt modstander af "Standart tal" og vil hellere kalde dem "udgangspunkt for justering" eller noget i den retning.. Et tal fremskaffer ikke det perfekte pillefyr, det gør en god justering, men okay de oplyste tal skal nok få fyret i gang. :)

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kattemad

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +2/-0
  • http://www.stokercloud.dk/dev/kattemad.html
Sv: eltænder
« Svar #20 Dato: Feb 28, 2015, 13:48 »
Så er jeg tilbage.
Jeg målte keramiske og den var kun på 39ohm, så er nok der problemet er og det ved jeg til en anden gang. Grunden til jeg skiftede var at der var for mange fejloptændinger og det kan jeg også godt forstå da den ene af de "gamle" eltændere ikke virker(helt død).
Takker for jeres hjælp.
« Senest Redigeret: Feb 28, 2015, 13:58 af kattemad »

Offline ole.stevelt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 57
  • Respekt optjent: +4/-0
  • Pens. læge og telegrafist (- ..- ... ..-)
Sv: eltænder
« Svar #21 Dato: Feb 28, 2015, 14:55 »
Hej Kenneth!.    Normalt eller ikke normalt! Det er træls at det sker. Og tiden kan jo gå med noget bedre, end med at spille "kinoorgel" på eltavlen, for at se, hvorfor relæet er faldet ud og hvor fejlen er.    Venlig hilsen Ole
http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=ole.stevelt
Instal.: 10-20 KW Woody Den gamle) ,star 20, silo 3 tons; Styr. v10, iltstyring

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: eltænder
« Svar #22 Dato: Feb 28, 2015, 15:31 »
Så er jeg tilbage.
Jeg målte keramiske og den var kun på 39ohm, så er nok der problemet er og det ved jeg til en anden gang. Grunden til jeg skiftede var at der var for mange fejloptændinger og det kan jeg også godt forstå da den ene af de "gamle" eltændere ikke virker(helt død).
Takker for jeres hjælp.

Det er en skam at du bor så langt væk, jeg kunne godt tænke mig at teste el-tænderen på 39Ω, men det er helt sikkert ikke det der får HPFI til at slå fra.

Hilsen Kenneth.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: eltænder
« Svar #23 Dato: Feb 28, 2015, 15:42 »
Hej Kenneth!.    Normalt eller ikke normalt! Det er træls at det sker. Og tiden kan jo gå med noget bedre, end med at spille "kinoorgel" på eltavlen, for at se, hvorfor relæet er faldet ud og hvor fejlen er.    Venlig hilsen Ole

Gu' er det da træls at HPFI relæet springer fra, men at slække på sikkerheden er stadig den forkerte vej at gå, det er fejlfinding der skal til.. Hvis fyret og installationen er i orden bliver HPFI relæet også i ON..  :) HPFI og god jordforbindelse er der kun for en sikkerhedsskyld.. ;)

HPFI relæet er ikke beregnet som kinoorgel, det er en sikkerhed-funktion, har man vedvarende problemer bør man hidkalde en fagmand.

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline fbn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 247
  • Respekt optjent: +11/-4
Sv: eltænder
« Svar #24 Dato: Feb 28, 2015, 16:58 »
Jeg er helt enig i at det IKKE burde kunne slå HPFI eller HFI relæ
fordi en keramisk eltænder er lavt ohm'sk.... 8)

Men, jeg har haft min HFI relæ til at slå 2 gange i den måned hvor
jeg kørte med den lav ohm'ske eltænder og den første gang skete det
da den tændte op ca 10-20 sekunder efter den havde tændt for power
til eltænder, der stod jeg ved fyret.
Den anden gang var da den sprang i 4 stumper grundet den blev herrer varm  ::)
det skete en nat så man måtte op og tænde strøm og isætte ny eltænder >:(

Jeg har siden skifte til den almindelige eltænder ikke haft mærkelige udfald på min
HFI relæ, ja og nu er den skiftet til en HPFI i mellem tiden og den arter sig også normalt.

Så selv om jeg heller ikke kan forstå det og det strider mod alt hvad jeg har lært
som elektronik mand, ja så er der vist mere mellem himmel og jord end godt er  ;D ;D

Tror den for styring til at lave noget usmart men det vil jo så vise sig hvis "Kattamad" heller
ikke har udfald efter udskiftning af hans keramiske eltænder  ;)
« Senest Redigeret: Mar 01, 2015, 08:55 af fbn »
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Beboelse 165 m2 2 etager.
Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP. - Etstrengsanlæg.
Skorsten 8,5 m. isokern - Træk stabilisator - Kompressorrens.
Online Fyr

Offline kattemad

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +2/-0
  • http://www.stokercloud.dk/dev/kattemad.html
Sv: eltænder
« Svar #25 Dato: Feb 28, 2015, 22:24 »
Lige en lille natopdatering, har monteret den ene af de to eltændere(den anden virkede ikke) i løbet af 5min var fyret igang og køre stadigvæk hurra for stokercloud sider hos svigermor og følger med :-)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4498
  • Respekt optjent: +171/-24
    • mit fyr
Sv: eltænder
« Svar #26 Dato: Feb 28, 2015, 23:05 »
Perfekt... ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html