Forfatter Emne: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe  (Læst 19244 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #30 Dato: Feb 26, 2015, 19:19 »
MHES Jeg har set diagram med bla din egen installation på din hjemmeside og kan godt se ideen med den ekstra 2-vejs ventil

Der skal selvfølgelig laves en by-pass af akkutank til vinterdrift

Alle kombinationer af pillefyr,solvarme,varmepumpe,solenergi(el),akkumulering,VVB har været oppe at vende
Og min konklusion(med chance for at få miljøfolk på nakken) er at når man som jeg skal bygge nyt og alle "tilkøb" er noget der skal finansieres så er tilbagebetalingstiden med den smule fortjeneste der er så lang at chancen for defekter og opslidte komponenter så stor at det ikke giver mening Dette er min helt egen vurdering af kun mit eget projekt!!

Det er også derfor jeg nok ender med et pillefyrsinstallation til kr 50000 og ikke en varmepumpe/solenergi installation til kr 150000
En anden ting der tiltaler mig ved en gammeldaws installation er at jeg selv kan stå for både installationen indkøring og vedligehold og når jeg engang står med et problem er det muligt selv at fejlfinde

Mvh
Kim



 

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #31 Dato: Feb 26, 2015, 20:42 »
Måske er jordvarme ikke helt umuligt på en mindre parcel. Jeg læste i fjor om noget der hedder en solbrønd. Jeg har også set en anden slags varmepumpe, en form for (måske ikke så kønne) nogle sorte "lamelradiator" placeret oven over terræn. 

En i familien købte for et par år siden en "billigvacumsolfanger"med tank (3.000 kr.) som er koblet sammen med en vandbåren pilleovn. De har godt nok ikke gulvvarme men alm. radiator i alle rum og 300 liters vvb + solfangertank på 150 liter. Det virker fantastisk og jeg vil mene anlægget nemt ville kunne klare gulvvarme alene.

/Frank 

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #32 Dato: Feb 27, 2015, 16:48 »
Måske er jordvarme ikke helt umuligt på en mindre parcel. Jeg læste i fjor om noget der hedder en solbrønd. Jeg har også set en anden slags varmepumpe, en form for (måske ikke så kønne) nogle sorte "lamelradiator" placeret oven over terræn. 

En i familien købte for et par år siden en "billigvacumsolfanger"med tank (3.000 kr.) som er koblet sammen med en vandbåren pilleovn. De har godt nok ikke gulvvarme men alm. radiator i alle rum og 300 liters vvb + solfangertank på 150 liter. Det virker fantastisk og jeg vil mene anlægget nemt ville kunne klare gulvvarme alene.

/Frank
75


Har læst om muligheden for en lodret boring til jordvarme men det er dyrt at få lavet , ca 1000kr/mtr og jeg skal måske have en boring på 75-100mtr så det bliver ikke aktuelt
Nævnte "paneler eller "juletræer" vil jeg ikke have stående i haven ,hvis jeg ender med en varmepumpe bliver det Luft/Vand
Solvarmen kan som nævnt godt blive en mulighed ,det er noget jeg skal have kigget på

Mvh
Kim

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #33 Dato: Feb 27, 2015, 18:42 »
Tja.. det var nu ikke alm. lodret jordvarme som sådan jeg havde i tankerne, det var en solbrønd til lagring af solenergi.  ;) http://www.sun-well.dk/

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #34 Dato: Feb 27, 2015, 19:21 »
Tja.. det var nu ikke alm. lodret jordvarme som sådan jeg havde i tankerne, det var en solbrønd til lagring af solenergi.  ;) http://www.sun-well.dk/

Se sådan en havde jeg ikke set før 8)
Det ser spændende ud men ikke ligefrem et Keepitsimple anlæg
Gad vide hvad prisen for et sådan nøglefærdigt arrangement vil være

Mvh
Kim

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #35 Dato: Feb 27, 2015, 22:09 »
Haha.. jeg kender ikke prislejet, men du kan nok skære toppe af kostprisen ved selv at grave hullet, det skal vist kun være omkring 20 meter.  8)

Det er jo mere end 30 år (40 år gl. ide) gammel teknologi, så mon ikke de fleste kan være med.  ^-^
« Senest Redigeret: Feb 27, 2015, 22:12 af Frank Chr. »