Forfatter Emne: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe  (Læst 19254 gange)

0 Medlemmer og 7 Gæster læser dette emne.

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #15 Dato: Feb 22, 2015, 14:35 »
:)
Der er virkelig masser af god information på din hjemmeside et hav af oplysninger man ikke bare lige har adgang til på div leverandør/producenters hjemmesider ,det er godt gået

Jeg kan se at jeg har har rig mulighed for at få et anlæg til fungerer efter mine behov
Hvad siger i til et system hvor jeg styrer brænderen med en temperaturføler fra akkutanken til T4 og så kører vvb som en alm forbruger fra akkutank med evt elektrisk 2-vejs ventil samt slukker cirk.pumpe på kedel ved stop af brænder
så vil jeg ved sommerdrift måske kunne nøjes med 1 tænding om dagen
og vinterdrift køre anlægget som almindeligt modulerende  (bare en ide) ^-^

Jeg kan se at ud fra energirammen skal jeg bruge 3 kg piller på et sommerdøgn (juli)
og 10-12kg piller på et vinterdøgn (januar)
Med en akkutank på 500ltr skal jeg bruge ca 3 kg piller på at hæve temp 20gr   (50-70gr)  =ca 1 tænding i døgnet sommer

Mvh
Kim

Du kan fint styre fyret med føleren, men pumpestyring er indbygget i styringen, så brug den og lav det enkelt.
Jeg havde netop læst om det i MHES Grundlæggende information om...
Takker
Mvh
Kim

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #16 Dato: Feb 22, 2015, 15:07 »
Jeg tror nu hystresen PT. er sat til 10 grader  O0
Hej Kim,

Den er lige i skabet  :)
Kør cirkulationspumpen via styringen, så starter og stopper den helt automatisk efter de to temperaturgrænser man kan sætte "Pumpe start" og "Pumpe stop".
"Pumpe start" fungerer som kedeltemperatur der skal opnås før pumpen kører når brænderen er i druft.
"Pumpe stop" fungerer som den temperatur kedeltemperaturen skal ned på før pumpen stopper når brænderen er slukket.
Måske ikke de bedste navne på de to funktioner, men det er altså det de er til  ;)
Begge parametre har faste hysterse indstillinger, sådan at f.eks. "Pumpe start" gør at pumpen starter når temperaturen opnås og stopper igen hvis kedeltemperaturen kommer under "Pumpe start" - hysterese (for tiden 5oC) så pumpen ikke står og start/stopper hvis temperaturen svinger lige om setpunktet.

Hilsen
Michael


:)
Der er virkelig masser af god information på din hjemmeside et hav af oplysninger man ikke bare lige har adgang til på div leverandør/producenters hjemmesider ,det er godt gået

Jeg kan se at jeg har har rig mulighed for at få et anlæg til fungerer efter mine behov
Hvad siger i til et system hvor jeg styrer brænderen med en temperaturføler fra akkutanken til T4 og så kører vvb som en alm forbruger fra akkutank med evt elektrisk 2-vejs ventil samt slukker cirk.pumpe på kedel ved stop af brænder
så vil jeg ved sommerdrift måske kunne nøjes med 1 tænding om dagen
og vinterdrift køre anlægget som almindeligt modulerende  (bare en ide) ^-^

Jeg kan se at ud fra energirammen skal jeg bruge 3 kg piller på et sommerdøgn (juli)
og 10-12kg piller på et vinterdøgn (januar)
Med en akkutank på 500ltr skal jeg bruge ca 3 kg piller på at hæve temp 20gr   (50-70gr)  =ca 1 tænding i døgnet sommer

Mvh
Kim
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #17 Dato: Feb 22, 2015, 15:17 »
Hej Sophus,

Ja, du har sgu' nok ret  ;)
...de værdier kan Jens godt li' at ændre på  ;)

Hilsen
Michael

Jeg tror nu hystresen PT. er sat til 10 grader  O0
Hej Kim,

Den er lige i skabet  :)
Kør cirkulationspumpen via styringen, så starter og stopper den helt automatisk efter de to temperaturgrænser man kan sætte "Pumpe start" og "Pumpe stop".
"Pumpe start" fungerer som kedeltemperatur der skal opnås før pumpen kører når brænderen er i druft.
"Pumpe stop" fungerer som den temperatur kedeltemperaturen skal ned på før pumpen stopper når brænderen er slukket.
Måske ikke de bedste navne på de to funktioner, men det er altså det de er til  ;)
Begge parametre har faste hysterse indstillinger, sådan at f.eks. "Pumpe start" gør at pumpen starter når temperaturen opnås og stopper igen hvis kedeltemperaturen kommer under "Pumpe start" - hysterese (for tiden 5oC) så pumpen ikke står og start/stopper hvis temperaturen svinger lige om setpunktet.

Hilsen
Michael


:)
Der er virkelig masser af god information på din hjemmeside et hav af oplysninger man ikke bare lige har adgang til på div leverandør/producenters hjemmesider ,det er godt gået

Jeg kan se at jeg har har rig mulighed for at få et anlæg til fungerer efter mine behov
Hvad siger i til et system hvor jeg styrer brænderen med en temperaturføler fra akkutanken til T4 og så kører vvb som en alm forbruger fra akkutank med evt elektrisk 2-vejs ventil samt slukker cirk.pumpe på kedel ved stop af brænder
så vil jeg ved sommerdrift måske kunne nøjes med 1 tænding om dagen
og vinterdrift køre anlægget som almindeligt modulerende  (bare en ide) ^-^

Jeg kan se at ud fra energirammen skal jeg bruge 3 kg piller på et sommerdøgn (juli)
og 10-12kg piller på et vinterdøgn (januar)
Med en akkutank på 500ltr skal jeg bruge ca 3 kg piller på at hæve temp 20gr   (50-70gr)  =ca 1 tænding i døgnet sommer

Mvh
Kim
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #18 Dato: Feb 23, 2015, 22:36 »
Følger med ildhu dette emne. Er helt tosset med "ud af boksen"-tænkning, og endnu mere at kommentere på det ^-^

Ideen med at have tempføler fra akkutank på T4 vil resultere i at akkutanken skal varmes op til ca. 65 grader, for at VVB kan have en fornuftig ydelse og temp. Om sommeren, hvor denne driftform er højaktuel, vil så høj temp i akkutank være ganske unødvendig. Varmeforbruget vil nok typisk være komfort-gulvvarme, så 30grader vil kunne slå til. Det giver også udfordringer med styring af pumpe fra akkutank til forbrugere - den er i så fald nødt til at pumpe konstant, så der kan komme flow når ventilen åbner...

Det første eksempel MHES foreslår med 3-vejs ventil til styring af VVB sikrer effektiv opvarmning af VVB (høj kedeltemp) samt muliggør lav temp i akkutank. Når VVB'en er opvarmet kan 3-vejs ventilen stille om med det samme, og restvarmen fra kedlen kan lukkes i akkutank, så tænder fyret ikke efter 5 min igen...

Noget jeg har overset? Varmetabet fra akkutanken er jo meget afhængig af temperaturen i den...

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #19 Dato: Feb 24, 2015, 06:32 »
Hej Steffen,

Jeg ved ikke hvor du har det fra at køre akkutanken fra T4 ?

T4 styrer VVB-opvarmning mens T5 styrer akkutank-opvarmning  ;)

T4 skal sikre en fornuftig opvarmning af VVB'en, mens T5 blot skal sikre en temperatur der er hæj nok til at gulvvarmekredsene kan fungere.

Hvis VVB'en monteres med en 2-vejs ventil, så vil akkutanken om sommeren "risikere" blive opvarmet mere end egentligt nødvendigt mens VVB'en opvarmes.
Det kan løses ved at bruge en 3-vejs ventil i stedet, men så risikerer man, som Kim påpeger, at akkutanken kalder på varme få minutter efter at en VVB-opvarmning er afsluttet.
Om den ene eller den anden løsning (2- eller 3-vejs ventil) er bedst har jeg svæer ved at overskue, det kommer helt an på hvordan forbruget reelt ligger.

Hilsen
Michael


Følger med ildhu dette emne. Er helt tosset med "ud af boksen"-tænkning, og endnu mere at kommentere på det ^-^

Ideen med at have tempføler fra akkutank på T4 vil resultere i at akkutanken skal varmes op til ca. 65 grader, for at VVB kan have en fornuftig ydelse og temp. Om sommeren, hvor denne driftform er højaktuel, vil så høj temp i akkutank være ganske unødvendig. Varmeforbruget vil nok typisk være komfort-gulvvarme, så 30grader vil kunne slå til. Det giver også udfordringer med styring af pumpe fra akkutank til forbrugere - den er i så fald nødt til at pumpe konstant, så der kan komme flow når ventilen åbner...

Det første eksempel MHES foreslår med 3-vejs ventil til styring af VVB sikrer effektiv opvarmning af VVB (høj kedeltemp) samt muliggør lav temp i akkutank. Når VVB'en er opvarmet kan 3-vejs ventilen stille om med det samme, og restvarmen fra kedlen kan lukkes i akkutank, så tænder fyret ikke efter 5 min igen...

Noget jeg har overset? Varmetabet fra akkutanken er jo meget afhængig af temperaturen i den...

Mvh Steffen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #20 Dato: Feb 24, 2015, 10:36 »
Forslaget med at køre akkutank med T4 kommer fra mit indlæg herover (22Feb)
Det vil kræve at jeg har minimum den temperatur i akkutanken som vvb kræver dvs at jeg året rundt skal ligge på mellem 50-70 gr i denne
og så skal vvb køres med en seperat 2-vejs ventil som almindelig forbruger enten som alm termostatisk eller elektrisk med sin egen styring (har ikke lige overblik over om brænderens styring samtidig kan håndtere denne)
Gulvvarmen skal køre sin egen shunt med cirk.pumpe

Der vil være et tab i akkutank som skal regnes ind og det vil stille krav til isoleringen hvis tabet skal minimeres

Mvh
Kim
« Senest Redigeret: Feb 24, 2015, 10:42 af Kimskovsbo »

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #21 Dato: Feb 24, 2015, 10:57 »
Følger med ildhu dette emne. Er helt tosset med "ud af boksen"-tænkning, og endnu mere at kommentere på det ^-^

Ideen med at have tempføler fra akkutank på T4 vil resultere i at akkutanken skal varmes op til ca. 65 grader, for at VVB kan have en fornuftig ydelse og temp. Om sommeren, hvor denne driftform er højaktuel, vil så høj temp i akkutank være ganske unødvendig. Varmeforbruget vil nok typisk være komfort-gulvvarme, så 30grader vil kunne slå til. Det giver også udfordringer med styring af pumpe fra akkutank til forbrugere - den er i så fald nødt til at pumpe konstant, så der kan komme flow når ventilen åbner...

Det første eksempel MHES foreslår med 3-vejs ventil til styring af VVB sikrer effektiv opvarmning af VVB (høj kedeltemp) samt muliggør lav temp i akkutank. Når VVB'en er opvarmet kan 3-vejs ventilen stille om med det samme, og restvarmen fra kedlen kan lukkes i akkutank, så tænder fyret ikke efter 5 min igen...

Noget jeg har overset? Varmetabet fra akkutanken er jo meget afhængig af temperaturen i den...

Mvh Steffen



Jeg kan se ideen fra MHES Med at bruge T5 til styring af akku og T4 til vvb det vil helt sikkert køre
Jeg kigger bare på om man måske kunne undgå flere starter (måske mange) på en sommerdag ved at have en forholdsvis stor buffer som 2 badeværelser og vvb kunne forbruge af
måske endda køre fra 45-70 gr på 500+ Ltr  akku

Hvad er erfaringerne med starter ?? jeg forestiller mig at en opstart tager 5-7 min hvor pillerne langsomt går fra at ulme til ren forbrænding
over tiden det vil vel give en smule røg/lugt ,ret mig hvis jeg tager fejl :)
Har jeg forbrug på vvb ifbm opvask eller bad vil det unægteligt resultere i en start

Mvh
Kim

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #22 Dato: Feb 24, 2015, 15:37 »
Hej Kim,

Jeg har en 200 l VVB som med en famile på 4 giver ca. 1 start i døgnet  ;)
...så jeg tror ikke du skal bekymre dig om det  ;)

Jeg ville nok vælge en 160-200 l VVB og en 500 l akkutank.

Hilsen
Michael

Følger med ildhu dette emne. Er helt tosset med "ud af boksen"-tænkning, og endnu mere at kommentere på det ^-^

Ideen med at have tempføler fra akkutank på T4 vil resultere i at akkutanken skal varmes op til ca. 65 grader, for at VVB kan have en fornuftig ydelse og temp. Om sommeren, hvor denne driftform er højaktuel, vil så høj temp i akkutank være ganske unødvendig. Varmeforbruget vil nok typisk være komfort-gulvvarme, så 30grader vil kunne slå til. Det giver også udfordringer med styring af pumpe fra akkutank til forbrugere - den er i så fald nødt til at pumpe konstant, så der kan komme flow når ventilen åbner...

Det første eksempel MHES foreslår med 3-vejs ventil til styring af VVB sikrer effektiv opvarmning af VVB (høj kedeltemp) samt muliggør lav temp i akkutank. Når VVB'en er opvarmet kan 3-vejs ventilen stille om med det samme, og restvarmen fra kedlen kan lukkes i akkutank, så tænder fyret ikke efter 5 min igen...

Noget jeg har overset? Varmetabet fra akkutanken er jo meget afhængig af temperaturen i den...

Mvh Steffen



Jeg kan se ideen fra MHES Med at bruge T5 til styring af akku og T4 til vvb det vil helt sikkert køre
Jeg kigger bare på om man måske kunne undgå flere starter (måske mange) på en sommerdag ved at have en forholdsvis stor buffer som 2 badeværelser og vvb kunne forbruge af
måske endda køre fra 45-70 gr på 500+ Ltr  akku

Hvad er erfaringerne med starter ?? jeg forestiller mig at en opstart tager 5-7 min hvor pillerne langsomt går fra at ulme til ren forbrænding
over tiden det vil vel give en smule røg/lugt ,ret mig hvis jeg tager fejl :)
Har jeg forbrug på vvb ifbm opvask eller bad vil det unægteligt resultere i en start

Mvh
Kim
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Torrildvej2

  • Gæst
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #23 Dato: Feb 24, 2015, 16:50 »
En typisk opstart tager vel omkring 4 minutter, hvor det maksimalt et 2 minutter, hvor det ryger i kedlen, men erfaring er dog at man næsten skal være heldig, hvis man skal kunne lugte et pillefyr, selv under opstart.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #24 Dato: Feb 24, 2015, 19:30 »
Hvis akku køres langt ned i sommerhalvåret feks 30-50, skal man lige huske at med rigtig pumpeindstilling i styringen, vil fyret såfremt akku er næsten tom, kunne aflevere ca. 2 kW til akku ifb. med nedlukning, ved at tømme den fyldte kedel over i Akku.

Dog skal man også huske på at kunne undgå at tømme AKKU over i fyr hvis den er varm. Men det kunne enten være ved at få noget differens styring, som måske ligger i en af de næste version til styringerne (solvarme styring).
Alternativt hvis det skulle være simpelt kunne det være ved at flytte føleren og kun fylde akku ½ om sommeren, så vil bunden altid være kold, til at køle kedlen efter VVB.
(For at tømme kedlen effektivt skal det også være en 2-vejs shunt og evt. også med at lukke denne ved nedlukning af kedel)

Hej Steffen,

Jeg ved ikke hvor du har det fra at køre akkutanken fra T4 ?

T4 styrer VVB-opvarmning mens T5 styrer akkutank-opvarmning  ;)

T4 skal sikre en fornuftig opvarmning af VVB'en, mens T5 blot skal sikre en temperatur der er hæj nok til at gulvvarmekredsene kan fungere.

Hvis VVB'en monteres med en 2-vejs ventil, så vil akkutanken om sommeren "risikere" blive opvarmet mere end egentligt nødvendigt mens VVB'en opvarmes.
Det kan løses ved at bruge en 3-vejs ventil i stedet, men så risikerer man, som Kim påpeger, at akkutanken kalder på varme få minutter efter at en VVB-opvarmning er afsluttet.
Om den ene eller den anden løsning (2- eller 3-vejs ventil) er bedst har jeg svæer ved at overskue, det kommer helt an på hvordan forbruget reelt ligger.

Hilsen
Michael


Følger med ildhu dette emne. Er helt tosset med "ud af boksen"-tænkning, og endnu mere at kommentere på det ^-^

Ideen med at have tempføler fra akkutank på T4 vil resultere i at akkutanken skal varmes op til ca. 65 grader, for at VVB kan have en fornuftig ydelse og temp. Om sommeren, hvor denne driftform er højaktuel, vil så høj temp i akkutank være ganske unødvendig. Varmeforbruget vil nok typisk være komfort-gulvvarme, så 30grader vil kunne slå til. Det giver også udfordringer med styring af pumpe fra akkutank til forbrugere - den er i så fald nødt til at pumpe konstant, så der kan komme flow når ventilen åbner...

Det første eksempel MHES foreslår med 3-vejs ventil til styring af VVB sikrer effektiv opvarmning af VVB (høj kedeltemp) samt muliggør lav temp i akkutank. Når VVB'en er opvarmet kan 3-vejs ventilen stille om med det samme, og restvarmen fra kedlen kan lukkes i akkutank, så tænder fyret ikke efter 5 min igen...

Noget jeg har overset? Varmetabet fra akkutanken er jo meget afhængig af temperaturen i den...

Mvh Steffen
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #25 Dato: Feb 25, 2015, 10:13 »
Ja der kan blive lidt med at holde kedel og akku separeret ved stilstand men det kan løses med en elektrisk 2-vejs ventil der styres sammen med cik.pumpe på kedel så når denne bliver afbrudt lukker ventilen
på den måde er der helt lukket af også for naturlig cirkulation

Det hele er endnu på idebasis men da jeg skal starte fra ny er alle muligheder åbne
mine krav er bare varmt vand og lidt gulvvarme også om sommeren :)

Mvh
Kim

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #26 Dato: Feb 25, 2015, 12:11 »
Du var betænkelig ved at fyret skulle starte umiddelbart efter endt VVB for at varme AKKU. Og det vil kunne ske, men hvis man kan sikre en kold retur til kedel efter endt VVB, kan der hives 2kW ud af fyret som rest varme fra kedlen. hvilket om sommeren vil forlænge AKKU starttidspunkt med nogle timer.

Til vinterdrift, hvor det nok primært er AKKU, ved jeg der foreslået NBE at lave en funktion så VVB altid toppes op inden nedlukning, for at undgå det den anden vej rundt. Så måske det kommer en dag.

Der er så også nogen der har foreslået muligheden for styring af 2 gange VVB og så ville du helt få løst dine problemer, hvis ovenstående funktion også bliver implementeret. Men så vil du ikke umiddelbart kunne udnytte restvarmen (men der nok kunne laves noget)

Og igen, det er jo så kun måske og hvis du vælger en løsning med en NBE styring (RTB eller scotte).

Ja der kan blive lidt med at holde kedel og akku separeret ved stilstand men det kan løses med en elektrisk 2-vejs ventil der styres sammen med cik.pumpe på kedel så når denne bliver afbrudt lukker ventilen
på den måde er der helt lukket af også for naturlig cirkulation

Det hele er endnu på idebasis men da jeg skal starte fra ny er alle muligheder åbne
mine krav er bare varmt vand og lidt gulvvarme også om sommeren :)

Mvh
Kim
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Andersen09

  • Beta tester
  • Øvet
  • *
  • Indlæg: 26
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #27 Dato: Feb 25, 2015, 15:11 »
Er solvarme helt udelukket.???

Jeg har 300L vvb og 1800L.
Fyret varmer de øverste 5cm af akkutanken, som så føres til hus eller toppen af vvb alt efter behov.
Solvarmen varmer i bunden af vvb først, derefter slår den over og varmer akkutanken i bunden.

Det forhindrer sommerdrift og du får overskuddet fra solvarmen i dine gulve :)

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #28 Dato: Feb 26, 2015, 15:35 »
Ideen er blevet mere klar for mig  :)
Jeg kan se at restvarmen fra kedel vil ledes til akku ved endt opvarmning af vvb når der anvendes en 3-vejs ventil på vvb
en bekymring mindre :)

Som jeg læser det vil styringen kunne håndtere (ved sommerdrift(3-vejs ventil)) at køre vvb prioritet og sikre feks 55gr på denne og endda køre med reduceret effekt under vvb prio
og samtidig køre de almindelige forbrugere ved den temperatur jeg ønsker feks 45gr , i mit tilfælde med akku vil det være en fordel med et forholdsvis lavt setpunkt
Jeg vil så stadig afbryde cirk.pumpe på kedel og lukke af med elektrisk 2-vejs ventil efter endt nedkøling af kedel og stop af brænder


Solvarme har også været inde i overvejelserne og er ikke udelukket
Kan NBE styringen håndtere eller samkøres med denne ?  erfaringer  !!
Jeg får som eneste en tagflade med ensidig hældning 8gr mod nord så forholdene er ikke optimale men ikke umulige   

Mvh
Kim

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #29 Dato: Feb 26, 2015, 16:28 »
Hej Kim,

Det lyder som om du har helt korrekt fat i det  :)
...hvis du så monterer en manuel kuglehane tværs over 3-vejs ventilen, så kan du faktisk kør 2-vejs på VVB'en om vinteren  ;)
En simpel og billig udvidelse af mulighederne, som er let at lave fra starten og som kan vise sig at være smart.
Ligeledes bør du måske kunne forbikoble/udkoble akkutanken om vinteren, igen blot et par velplacerede kuglehaner hvis man tænker sig lidt om.

Mht. solvarme, så er samkøring med fyrets styring én af de ting NBE har i den nære horisont  ;)
For mit eget vedkommende er jeg tvivlsom på om investeringen i solvarme betaler sig, rent økonomisk, men ud fra et miljømæssigt/idealistisk synspunkt kan det være helt anderledes.
Hos os ligger VVB-forbruget i somerhalvåret på små 3 kg piller pr. døgn, altså ca. 1.000,00 kr./år, derfor har jeg besluttet at solvarme ikke tjener sig ind her  :)
Jeg har dog sørget for at min VVB kan køre med solvarme (to spiraler i VVB'en) så jeg altid kan omgøre min "beslutning" (man har et standpunkt til man tager et andet  ;) )

Hilsen
Michael

Ideen er blevet mere klar for mig  :)
Jeg kan se at restvarmen fra kedel vil ledes til akku ved endt opvarmning af vvb når der anvendes en 3-vejs ventil på vvb
en bekymring mindre :)

Som jeg læser det vil styringen kunne håndtere (ved sommerdrift(3-vejs ventil)) at køre vvb prioritet og sikre feks 55gr på denne og endda køre med reduceret effekt under vvb prio
og samtidig køre de almindelige forbrugere ved den temperatur jeg ønsker feks 45gr , i mit tilfælde med akku vil det være en fordel med et forholdsvis lavt setpunkt
Jeg vil så stadig afbryde cirk.pumpe på kedel og lukke af med elektrisk 2-vejs ventil efter endt nedkøling af kedel og stop af brænder


Solvarme har også været inde i overvejelserne og er ikke udelukket
Kan NBE styringen håndtere eller samkøres med denne ?  erfaringer  !!
Jeg får som eneste en tagflade med ensidig hældning 8gr mod nord så forholdene er ikke optimale men ikke umulige   

Mvh
Kim
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html