Hej Kim,
Det lyder som om du har helt korrekt fat i det
...hvis du så monterer en manuel kuglehane tværs over 3-vejs ventilen, så kan du faktisk kør 2-vejs på VVB'en om vinteren
En simpel og billig udvidelse af mulighederne, som er let at lave fra starten og som
kan vise sig at være smart.
Ligeledes bør du måske kunne forbikoble/udkoble akkutanken om vinteren, igen blot et par velplacerede kuglehaner hvis man tænker sig lidt om.
Mht. solvarme, så er samkøring med fyrets styring én af de ting NBE har i den nære horisont
For mit eget vedkommende er jeg tvivlsom på om investeringen i solvarme betaler sig, rent økonomisk, men ud fra et miljømæssigt/idealistisk synspunkt kan det være helt anderledes.
Hos os ligger VVB-forbruget i somerhalvåret på små 3 kg piller pr. døgn, altså ca. 1.000,00 kr./år, derfor har jeg besluttet at solvarme ikke tjener sig ind her
Jeg har dog sørget for at min VVB
kan køre med solvarme (to spiraler i VVB'en) så jeg altid kan omgøre min "beslutning" (man har et standpunkt til man tager et andet
)
Hilsen
Michael
Ideen er blevet mere klar for mig
Jeg kan se at restvarmen fra kedel vil ledes til akku ved endt opvarmning af vvb når der anvendes en 3-vejs ventil på vvb
en bekymring mindre
Som jeg læser det vil styringen kunne håndtere (ved sommerdrift(3-vejs ventil)) at køre vvb prioritet og sikre feks 55gr på denne og endda køre med reduceret effekt under vvb prio
og samtidig køre de almindelige forbrugere ved den temperatur jeg ønsker feks 45gr , i mit tilfælde med akku vil det være en fordel med et forholdsvis lavt setpunkt
Jeg vil så stadig afbryde cirk.pumpe på kedel og lukke af med elektrisk 2-vejs ventil efter endt nedkøling af kedel og stop af brænder
Solvarme har også været inde i overvejelserne og er ikke udelukket
Kan NBE styringen håndtere eller samkøres med denne ? erfaringer !!
Jeg får som eneste en tagflade med ensidig hældning 8gr mod nord så forholdene er ikke optimale men ikke umulige
Mvh
Kim