Forfatter Emne: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe  (Læst 19259 gange)

0 Medlemmer og 11 Gæster læser dette emne.

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Dato: Feb 21, 2015, 13:33 »
Hej Alle

Jeg har kigget med her på forummet et stykke tid og tiden er nu hvor jeg kunne bruge erfaringer og input fra "eksperterne"

Vi er ved at bygge nyt hus og jeg har fra starten af projektet sagt at der skulle et pillefyr ind
Min energiramme er også lavet så dette kan lade sig gøre uden problemer med godkendelse
Grunden er ikke stor nok til jordvarme så mit alternativ er luft/vand vp der er ikke mulighed for fjernvarme eller lign.

Dilemmaet består i at jeg bliver beskudt fra alle sider , leverandør, vvs mand etc  at man da ikke sætter et pillefyr op i et nyt hus i dag!!
Det giver ikke andet end problemer med laveffekt, sommerdrift osv

Udfra beregningerne skal vi bruge ca 10000kWh/år på opvarmning og varmt vand
Jeg er ikke interesseret i at have et fyr der står ulmer det meste af året med røggener dårlig forbrænding osv men er klar over at sommerdrift vil kræve styring fra evt vvb , ur eller andet
mit ønske er at kunne køre med fyret hele året så der kan være en smule varme på gulve i badeværelser
Spørgsmålet er bare kan det lade sig gøre?? gerne input fra folk i samme båd eller erfaringer fra helårsdrift og hvad det fører med , evt akkumulering med styring , ekstra stor vvb eller=?

I min hverdag som maskinmester ser jeg hver dag på fordele og ulemper ved al den teknik der kommer væltende frem og det er bla en af grundende til at jeg ikke bare (til mig selv som privatperson) springer på varmepumpe ideen med det samme ,  jeg ser "desværre" alt for mange fejl på alt det nye energioptimerende elektronik og er ikke sikker på at merinvesteringen nogensinde kommer hjem igen

Skyd løs
Mvh
Kim

 
   

Offline mbangsoe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 256
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #1 Dato: Feb 21, 2015, 13:53 »
Dette forum er primært et forum for hjælp til NBE-pillefyr. Der er sikker nok nogen, der kan svare på dit spørgsmål, men der er mange flere folk, og dermed flere erfaringer med det du spørger om, ovre på stokerpro.dk
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #2 Dato: Feb 21, 2015, 13:56 »
Jeg er også i gang med at bygge "nyt" (det har jeg så været længe) dvs. TOTAL-renovering og modernisering af et årg. 1887 hus.  ^-^
Efterhånden som arbejdet skrider frem ser jeg en markant reduktion af energibehovet fra år til år.
Jeg har aldrig fortrudt træpillefyr, det er tjent hjem hos mig på mindre end to år. Og i forhold til (nu du ikke har mulighed for varmepumpe mv.) andre energiformer kan man på træpiller lave en kw til rundt regnet 50 øre. Så det er da bare ind med en "Pille-guffer" i den nye bolig.  :)

/Frank   

Hovsa, ser det var jordvarme der var udelukket. Glem alt om akutank - NBE-Scottefyr køre endda særdeles fint helt uden røggener også i lavdrift. Faktisk var vores naboer en overgang bekymret for om vi ikke længere havde råd til at varme huset op, de hverken så eller lugtede røg længere. ;)
« Senest Redigeret: Feb 21, 2015, 14:07 af Frank Chr. »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #3 Dato: Feb 21, 2015, 14:18 »
Hej Kim,

Uanset hvad du vælger, så får du jo et hus der er optimeret til "lavtemperatur varmeanlæg"  ;)
Det er "guf" for en varmepumpe og kan være en udfordring for et pillefyr.

Problemet med pillefyret ligger i det ofte lave energibehov og fyrets mindste effekt, men hvis du har gulvvarme kan det helt sikkert klares med en akkumuleringstank.
Normalt vil man ellers ikke anbefale en akkumuleringstank til et pillefyr, men i dit tilfælde kan det sikkert være en fin ide.

Et pillefyr vil så kunne køre efter at holde temperaturen i akkumuleringstanken mellem f.eks. 45oC og 60oC.
Det rækker som forsyning til gulvvarmesløjfer, g hvis det udvides med en 3-vejs ventil til VVB-drift vil fyret også kunne klare varmt vand helt uden problemer.

Altså, der er ikke rigtigt noget der umuliggør et pillefyr, du skal godt nok have både en VVB og en akkumuleringstank, men det gør sig også gældende ved en luft/vand varmepumpe.
Vælger du VVB'en veb en el-patron, så kan du endda vælge at køre el-drift til VVB'en om sommeren hvis du bedre kan lide den tanke.

At et pillefyr skal så og "små fise" om sommeren kan kun være en udtalelse fra en VVS'er der ikke ved noget om moderne pillefyr  ;)

Hvis du skal bruge 10.000 kWt pr. år, så vil du komme til at bruge ca. 2,2 ton træpiller.

Hilsen
Michael


Hej Alle

Jeg har kigget med her på forummet et stykke tid og tiden er nu hvor jeg kunne bruge erfaringer og input fra "eksperterne"

Vi er ved at bygge nyt hus og jeg har fra starten af projektet sagt at der skulle et pillefyr ind
Min energiramme er også lavet så dette kan lade sig gøre uden problemer med godkendelse
Grunden er ikke stor nok til jordvarme så mit alternativ er luft/vand vp der er ikke mulighed for fjernvarme eller lign.

Dilemmaet består i at jeg bliver beskudt fra alle sider , leverandør, vvs mand etc  at man da ikke sætter et pillefyr op i et nyt hus i dag!!
Det giver ikke andet end problemer med laveffekt, sommerdrift osv

Udfra beregningerne skal vi bruge ca 10000kWh/år på opvarmning og varmt vand
Jeg er ikke interesseret i at have et fyr der står ulmer det meste af året med røggener dårlig forbrænding osv men er klar over at sommerdrift vil kræve styring fra evt vvb , ur eller andet
mit ønske er at kunne køre med fyret hele året så der kan være en smule varme på gulve i badeværelser
Spørgsmålet er bare kan det lade sig gøre?? gerne input fra folk i samme båd eller erfaringer fra helårsdrift og hvad det fører med , evt akkumulering med styring , ekstra stor vvb eller=?

I min hverdag som maskinmester ser jeg hver dag på fordele og ulemper ved al den teknik der kommer væltende frem og det er bla en af grundende til at jeg ikke bare (til mig selv som privatperson) springer på varmepumpe ideen med det samme ,  jeg ser "desværre" alt for mange fejl på alt det nye energioptimerende elektronik og er ikke sikker på at merinvesteringen nogensinde kommer hjem igen

Skyd løs
Mvh
Kim

 
 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Torrildvej2

  • Gæst
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #4 Dato: Feb 21, 2015, 14:25 »
Hej Kim

Vi har et pillefyr, som eneste varmekilde. Den sørger selvfølgelig for varmen i huset, men er også ansvarlig for at vi har varmt vand, så den kører hele året rundt. Vores er et NBE 10KW brænder, og den har ingen problemer med at køre i lavlast. Jeg bruger dog den indbyggede urstyring til at tænde og slukke fyret i sommerperioden, da der jo ikke er grund til varme hele døgnet. Men det er dog skønt at klinkerne i badeværelset er lidt lune om morgnen. NBE's styring har dog også mulighed for at styre efter vvb, men da vores vvb er så gammel, at der ikke er en dyklomme til føleren, kan vi ikke benytte denne option. Men da du sætter nyt ind, vil dette være en oplagt mulighed for dig.
Skulle jeg bygge nyt hus idag, ville jeg stadig vælge en pille gnasker.

Mvh.
Hans Jørgen

Offline sten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 125
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #5 Dato: Feb 21, 2015, 15:37 »
Hej Kim, vi bor i et parcelhus på 123 km2. Vi havde en vandskade for et år siden, og skiftede i den forbindelse til et pillefyr, (10kw). Vi har vandbåren gulvvarme i hele huset, og to solceller på taget. Vores indendørs temp. er på 23 grader om vinteren. Vi bruger ca. 3700- 4000 kg. piller om året, (primært vinteropvarm.) Som du nok kan læse på dette forum, kan der være meget bøvl forbundet med et pillefyr. Alm. mennesker, som kæmper med alskens problemer. Heldigvis, (for den tålmodige), er der rigtig god hjælp og vejledning at hente fra folk herinde, (MHES o.a.). Lige omkring varmepumpe, (den hvor der er en inde del og en ude del), har jeg rigtig dårlig erfaring med. Ujævn varme, og en ude del der larmer meget. Specielt problemet med at alle døre skal være åbne på værelser, toilet m.m. er irriterende, da varmen skal kunne cirkulerer rundt. Det kan ikke anbefales.

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #6 Dato: Feb 21, 2015, 19:16 »
Tak for de mange input

Jeg henvender mig her da jeg på forhånd ved at hvis jeg vælger Pillefyr bliver det en RTB eller en BS da jeg har 4 af dem kørende i bekendtskabskredsen
Og i forummet fandt jeg viden om netop de små brændere
(jeg tjekker stokerpro)

Varmen i huset er fordelt på 100 nettokvm med gulvvarme og 40 med radiator hertil skal jeg bruge periodevis varme i 40kvm fuldt isoleret værksted (værksted/garage er ikke indregnet i energirammen)
det er meningen at alt teknikken står i garagen som er en del af huset så spildvarmen kan hjælpe med en fornuftig mindste temperatur
Vælger jeg en pilleløsning kan jeg her supplere i garagen med en lille calorifer når jeg går derude ,den mulighed er væk ved en varmepumpe!

En anden ting er temp på fremløb til vvb og gulvvarmen
Selv de bedste varmepumper bruger en el-patron til at booste temp på forbrugsvandet min. en gang ugentligt ,og ønsker jeg "rigtig" varmt vand koster det
gulvvarmen er til gengæld som skabt til varmepumpen

Med pillebrænder kan jeg have den temp. på vvb jeg ønsker og gulvvarmen må jo så køres med en seperat shunt for at komme ned på de 40gr

For at være sikker på at pillefyret ikke skal køre lav last for længe af gangen tænkte jeg at man evt kunne have en akkumuleringstank og vvb begge med temp.føler og så med en plc eller relæstyring styre hvornår man vil have varme , så vil man kunne køre en kedeltemp mellem 50-70 gr på 300 Ltr vand og dermed meget få start/stop   måske jeg overtænker det lidt men jeg har ikke kunnet finde nogen der har stået med samme "dilemma"
Som Michael skriver drejer det sig kun om ca 2-2.5tons piller om året så jeg vil være sikker på at jeg kan få den til at køre uden røg og (for mange) driftstop inden jeg springer på en pillebrænder

I mine overvejelser har også været en vvb med indbygget varmepumpe til sommeren og så helt slukke fyret ,men så mangler varmen i badeværelset ???

Det gode ved min situation er at jeg endnu bare kan rive et papir ud af blokken og tegne mig et nyt varmesystem ,vi er så småt i gang med byggeriet men selve varmekilden behøver jeg ikke bestemme mig for før efter sommer

Alle ideer er velkommen

Mvh
Kim

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7623
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #7 Dato: Feb 21, 2015, 19:40 »
Du overser en mulighed i tidsstyringen at fyret.
Både mht. varmt vand, og varme i gulvet.
På den måde kan du tænde fyret i intervaller, og styre varmen.
Når RTB eller BS er korrekt indstillet, så der en god forbrænding, både ved fuld last og ved min. effekt.
Angående spildvarme i garagen, så er der stort set ingen.
Du bliver nok nødt til at sætte en radiator op.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #8 Dato: Feb 21, 2015, 21:33 »
Hej,

Du behøver ingen PLC-styring for at lave det du vil  ;)
VVB'en kører du ved hjælp af en temperaturføler på T4 og akkumuleringstanken kører du med en temperaturføler på T5.
T4 er netop beregnet til VVB'en, så fyret starter og laver varmt vand når VVB'en har behov for det, du har en setpunkt temperatur som VVB'en varmes op til og en difference under som temperaturen i VVB'en skal falde før fyret starter og varmer den op igen.

T5 er egentlig beregnet til måling af udetemperatur, og kan bruges til at stoppe fyret for rumopvarmning hvis en indstillet "udetemperatur" opnås, og har en diff under som "udetemperaturen" skal falde før fyret starter og opvarmer igen.

Fidusen er at T4-VVB opvarmningen fungerer selv om T5-udetemperaturen er høj, så fyret vil altså holde akkumulatortanken varm altid vha. T5-føleren og VVB'en vil altid holdes varm vha. T4-føleren.
Fyret vil så kun køre hvis enten VVB'en eller akkutanken har behov for det  ;)

Herudover kan du også bestemme med den indbyggede urstyring hvornår VVB-opvarmning og akkutank-opvarmning må finde sted, endda helt uafhængigt af hinanden  ;)

Alt sammen er standard i styringen  ;)

Hilsen
Michael

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #9 Dato: Feb 22, 2015, 09:07 »
Hej igen

Jeg har været på MHES.dk og fået læst lidt op på tingende (super hjemmeside)
Det giver mig lidt overblik over hvad muligheder der er i styringen og det er som i siger ikke så lidt

MHES.  som jeg læser det vil du køre vvb med en 3-vejs ventil og styret af vvb-prio, er der så ikke en risiko for at jeg kan få en situation hvor vvb siger varme stop og brænderen slukker for herefter 2 min at få startsignal fra "udeføler" (akkutank)
Eller vil du have vvb til at køre som alm forbruger på akkutanken med en 2-vejs retur ventil?

Takker
Kim

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #10 Dato: Feb 22, 2015, 09:17 »
Hej Kim,

Glad for at du kan bruge min web-side  ;)

Den situation du beskriver, at fyret kører til VVB og efter afslutning starter det igen efter 2 minutter, jo den eksisterer  ;)
Hvor ofte den vil forekomme er svært at spå om, men egentlig er det ikke noget problem for fyret vil rigtigt hurtigt være oppe i drift igen, da alt jo er varmt  ;)

Muligheden er der jo også for at du blot monterer VVB'en med en 2-vejs ventil som en almindelig forbruger, så vil akkutanken blive opvarmet/holdt varm under VVB-drift, hvilket minimerer "risikoen" for at akkutanken efter kort tid igen kalder på varme.

hilsen
Michael

Hej igen

Jeg har været på MHES.dk og fået læst lidt op på tingende (super hjemmeside)
Det giver mig lidt overblik over hvad muligheder der er i styringen og det er som i siger ikke så lidt

MHES.  som jeg læser det vil du køre vvb med en 3-vejs ventil og styret af vvb-prio, er der så ikke en risiko for at jeg kan få en situation hvor vvb siger varme stop og brænderen slukker for herefter 2 min at få startsignal fra "udeføler" (akkutank)
Eller vil du have vvb til at køre som alm forbruger på akkutanken med en 2-vejs retur ventil?

Takker
Kim
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #11 Dato: Feb 22, 2015, 09:51 »
Hej Kimskovsbo husk og tage med i beregningerne at der er lovpligtigt eftersyn på varmepumper , det er der ikke på pillefyr  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Kimskovsbo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #12 Dato: Feb 22, 2015, 13:37 »
 :)
Der er virkelig masser af god information på din hjemmeside et hav af oplysninger man ikke bare lige har adgang til på div leverandør/producenters hjemmesider ,det er godt gået

Jeg kan se at jeg har har rig mulighed for at få et anlæg til fungerer efter mine behov
Hvad siger i til et system hvor jeg styrer brænderen med en temperaturføler fra akkutanken til T4 og så kører vvb som en alm forbruger fra akkutank med evt elektrisk 2-vejs ventil samt slukker cirk.pumpe på kedel ved stop af brænder
så vil jeg ved sommerdrift måske kunne nøjes med 1 tænding om dagen
og vinterdrift køre anlægget som almindeligt modulerende  (bare en ide) ^-^

Jeg kan se at ud fra energirammen skal jeg bruge 3 kg piller på et sommerdøgn (juli)
og 10-12kg piller på et vinterdøgn (januar)
Med en akkutank på 500ltr skal jeg bruge ca 3 kg piller på at hæve temp 20gr   (50-70gr)  =ca 1 tænding i døgnet sommer

Mvh
Kim
 

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7623
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #13 Dato: Feb 22, 2015, 13:48 »
:)
Der er virkelig masser af god information på din hjemmeside et hav af oplysninger man ikke bare lige har adgang til på div leverandør/producenters hjemmesider ,det er godt gået

Jeg kan se at jeg har har rig mulighed for at få et anlæg til fungerer efter mine behov
Hvad siger i til et system hvor jeg styrer brænderen med en temperaturføler fra akkutanken til T4 og så kører vvb som en alm forbruger fra akkutank med evt elektrisk 2-vejs ventil samt slukker cirk.pumpe på kedel ved stop af brænder
så vil jeg ved sommerdrift måske kunne nøjes med 1 tænding om dagen
og vinterdrift køre anlægget som almindeligt modulerende  (bare en ide) ^-^

Jeg kan se at ud fra energirammen skal jeg bruge 3 kg piller på et sommerdøgn (juli)
og 10-12kg piller på et vinterdøgn (januar)
Med en akkutank på 500ltr skal jeg bruge ca 3 kg piller på at hæve temp 20gr   (50-70gr)  =ca 1 tænding i døgnet sommer

Mvh
Kim

Du kan fint styre fyret med føleren, men pumpestyring er indbygget i styringen, så brug den og lav det enkelt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybyggeri dilemma Pillefyr/varmepumpe
« Svar #14 Dato: Feb 22, 2015, 14:19 »
Hej Kim,

Den er lige i skabet  :)
Kør cirkulationspumpen via styringen, så starter og stopper den helt automatisk efter de to temperaturgrænser man kan sætte "Pumpe start" og "Pumpe stop".
"Pumpe start" fungerer som kedeltemperatur der skal opnås før pumpen kører når brænderen er i druft.
"Pumpe stop" fungerer som den temperatur kedeltemperaturen skal ned på før pumpen stopper når brænderen er slukket.
Måske ikke de bedste navne på de to funktioner, men det er altså det de er til  ;)
Begge parametre har faste hysterse indstillinger, sådan at f.eks. "Pumpe start" gør at pumpen starter når temperaturen opnås og stopper igen hvis kedeltemperaturen kommer under "Pumpe start" - hysterese (for tiden 5oC) så pumpen ikke står og start/stopper hvis temperaturen svinger lige om setpunktet.

Hilsen
Michael


:)
Der er virkelig masser af god information på din hjemmeside et hav af oplysninger man ikke bare lige har adgang til på div leverandør/producenters hjemmesider ,det er godt gået

Jeg kan se at jeg har har rig mulighed for at få et anlæg til fungerer efter mine behov
Hvad siger i til et system hvor jeg styrer brænderen med en temperaturføler fra akkutanken til T4 og så kører vvb som en alm forbruger fra akkutank med evt elektrisk 2-vejs ventil samt slukker cirk.pumpe på kedel ved stop af brænder
så vil jeg ved sommerdrift måske kunne nøjes med 1 tænding om dagen
og vinterdrift køre anlægget som almindeligt modulerende  (bare en ide) ^-^

Jeg kan se at ud fra energirammen skal jeg bruge 3 kg piller på et sommerdøgn (juli)
og 10-12kg piller på et vinterdøgn (januar)
Med en akkutank på 500ltr skal jeg bruge ca 3 kg piller på at hæve temp 20gr   (50-70gr)  =ca 1 tænding i døgnet sommer

Mvh
Kim
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html