Hej,
VVP er vel ikke et modefænomen men det er nok lidt misforstået
Jeg er helt enig med dig i at en termostatreguleret VVB som en "ganske almindelig forbruger" fungerer ganske glimrende og helt uden forstyrrelser i anlægget...
...altså når fyret alligevel kører
Men som Michael F påpeger, så kan det være usmart om sommeren hvis opvarmningen af VVB'en stille og roligt reguleres ned i takt med at termostatventilen lukker, for det giver en uøkonomisk kørsel.
Løsningen er i dette tilfælde simpel, om sommeren åbnes termostatventilen helt (evt. afmonter den) og fyret stilles enten til ur-drift i de perioder hvor der skal varmes på VVB'en eller endnu bedre, VVB-drift efter en temperaturføler i VVZ'en så fyret kun kører når VVB'en har behov for det.
Men, så er der bare lige det med at nogle VVB'er kan komme til at virke som varmekilde til resten af huset når fyret ikke kører
Det kan så løses ved at afspærre for opvarmning af huset om sommeren med en manuel ventil, eller endnu bedre ved at montere en 2- eller 3-vejs ventil til VVB'en så man via den kan by-passe termostatventilen ved VVB-drift.
Hvis der bruges en 3-vejs ventil er det alene nok, hvis man bruger en 2-vejs ventil skal man lukke termostatventilen helt om sommeren.
Jeg kører selv med termostatreguleret VVB om vinteren (i fyringssæsonen) og med 3-vejs ventil om sommeren.
Hilsen
Michael
jed forstår ikke hvad i bruger varmvandspriotering til er det et modefænomen eller hvad opnår i ved det jeg kører med vvb. som første radiator på anlægget med en termostat med føler i vvb.og derved undgår jeg det som tilsyneladende driller nogle af jer når den skifter fra vvp. til anlæg som måske ikke rigtig har brug for varme jeg kan kun se en fordel hvis man har ekstrem meget brug for varmt vand men så bliver huset jo koldt mvh erik