Hej, har lidt(meget) vrøvl med min gulvarme.
Jeg har søgt internettet tyndt og prøvet de løsninger som jeg har kunne finde. Ingen af dem har hjulet.
Problemet kort: Termostaterne(trådløse) står på 21 grader, men rumtemperaturen er 18 grader, målt ved siden af termostaterne, med 3 forskellige termometer. Alle udgange til telestaterne er konstant røde, som om at de ”sulter” efter varme. Gulvarmen trækker konstant 3 kw. Det virker logisk hvis de forskellige rum sulter efter varme.
Observationer: Pumpen står på trin 3, shuntventilen står på 40 grader. Fremløbet før shunten er ca. 60 grader. Returen efter shunten er 27 grader. Når jeg mærker på fremløbet i selve shunten, er den knapt lunken. Hvis jeg tager termoventilen af fremløbet og lader ventilen være åben, kan jeg mærke at den bliver markant varmere og de ikke kan få mere varme
Installationen90kvm med beton gulv og klinkker. Uponor C-56 styringen med trådløse termostater. 6 Kredse i alt. Shunt kreds med Valo Termostat med fjernføler
Billeder kan ses her:
http://1drv.ms/1AqIoT3Ting jeg har prøvet:Skifte gulvarmestyring til ny model og indreguleret flowet, gjort over telefon sammen med Uponor teknisk support.
Teste at alle telestater virker og de reagere på deres signal (hvis jeg sætte rumtermostaterne ned fra 21grader til 15 grader, så slukker udgangen på kontrolleren(C-56) og telestaterne lukker.
Udlufte anlægget (flere gange), gjort igen i dag.
Udtaget og isat fjernføleren så den har 100% termisk kontakt
Trykket 100 gange på "pinden" i ventilhuset, den virker fint.
Sørge for at der er 2 bars tryk på hele anlægget og har udlufte det.
Udlufte pumpen på skruen bagpå, der kommer fint vand ud-
Min egen konklusion er:Termostaten virker ikke (troet ikke det var muligt?)
Fejl installation af termostaten
Passe ventil , sammen med ventilhuset ?
Fejl på pumpen
Har i nogle gode ideer eller ting jeg kan afprøve inden jeg køber en ny ventil ?
Er der iøvrigt nogle af jer der ved hvor man kan købe Valo ventiler ? Har googlet og googlet dem, men uden held. Fjernføleren er lille og tyk, alle andre ventiler har en tynd fjernføler.