Forfatter Emne: Hvad skal jeg juster  (Læst 10933 gange)

0 Medlemmer og 7 Gæster læser dette emne.

Offline silentmaker

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Hvad skal jeg juster
« Svar #15 Dato: Feb 13, 2015, 20:07 »
Har snakket med NBE og de sagde at jeg kunne bruge t5 men så slukker fyret nå den rammer de 40gr

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #16 Dato: Feb 14, 2015, 08:14 »
Hej,

Lad os lige slå fast efter hvilken temperatur indgang fyret regulerer drifteffekten  ;)
...og hvad de andre temperatur indgange kan bruges til.

T1 er kedel temperatur
T4 er VVB temperatur
T5 er Ude temperatur

Fyret har en "Ønsket kedel temperatur" og det er altid den temperatur der reguleres efter.
Den "Ønskede kedel temperatur" manipuleres (justeres) ved VVB-drift, sådan at "Ønsket kedel temperatur" bliver "Ønsket VVB temperatur" + "Tillæg ved VVB-drift".
I nogle styrings versioner er "Tillæg ved VVB-drift" en fast temperatur (f.eks. 20oC) i nyere versioner er det et justerbart parameter.
Den "Ønskede kedel temperatur" kan også manipuleres (justeres) af "Vejrkompensering", hvor den justeres udfra "Ude temperatur" (T5) og de angivne kurver i "Vejrkompensering".
"Ude temperatur" kan også bruges til at angive en temperatur hvor fyret skal stoppe med at lave varme til huset.

Altså: Fyret vil altid regulere efter "Ønsket kedel temperatur" (T1) og aldrig efter f.eks. "VVB temperatur" (T4) eller "Udetemperatur (T5).
Man kan bruge "VVB temperatur" til at overskrive "Ønsket kedel temperatur" (setpunktet) med en anden værdi, men aldrig bruge andre temperaturer end (Kedel temperatur" (T1) som den aktuelle temperatur.

Så når du bliver fortalt at du kan bruge "VVB temperatur" (T4) eller "Ude temperatur" (T5), så er det ikke forkert, det kan bare ikke bruges som den aktuelle temperatur i styringen, men udelukkende som den ønskede.

Eksempel med "VVB temperatur" (T4):
Din pool er 30oC varm
"VVB setpunkt" er 40oC
"Difference under VVB" er 10oC
"Tillæg ved VVB-drift" er 20oC
Resultatet er at dit fyr vil gå i VVB-drift da "Ønsket VVB temperatur" - "Difference under VVB" netop trigger dette.
Uanset hvilken "Ønsket kedel temperatur" du normalt har, så vil den nu blive "VVB setpunkt" + "Tillæg ved VVB-drift", altså i dette tilfælde 40 + 20 = 60oC.
Fyret vil nu regulere op/ned i effekt så kedlen bliver holdt på de 60oC, fuldstændig ligegyldigt hvor kold/varm din pool så ellers er.
Når poolen opnår sin ønskede temperatur, vil fyret gå tilbage til sin oprindelige "Ønsket kedel temperatur" og styre effekten op/ned så kedlen bliver holdt på denne temperatur.

Eksempel med "Ude temperatur" (T5):
"Ønsket kedel temperatur" er 65oC
"Stop ude temperatur" er 40oC
"Difference under stop ude temeratur" er 5oC
Fyret vil regulere effekten op/ned for at holde "Kedel temperaturen (T1) på "Ønsket kedel temperatur", uanset hvor kold/varm din pool er.
Når "Ude temperatur" (T5) (det som jo rent faktisk er temperaturen i poolen) kommer op på "Stop ude temperatur" (40oC) stopper fyret.
Når "Ude temperatur" (T5) (det som jo rent faktisk er temperaturen i poolen) kommer ned under "Stop ude temperatur" - "Difference under stop ude temeratur" (40 - 5 = 35oC), starter fyret igen og regulerer effekten op/ned for at holde "Kedel temperaturen (T1) på "Ønsket kedel temperatur", uanset hvor kold/varm din pool er.

Håber at ovenstående giver lidt "opklaring" over hvorfor du ikke får fyret til at regulere efter den aktuelle temperatur i poolen, uanset hvilken indgang du sætter temperaturføleren fra poolen til  ;)

Den eneste måde du kan regulere efter temperaturen i poolen er hvis du sætter temperaturføleren fra poolen til temperaturindgangen "Kedel temperatur" (T1)
MEN DET ER ABSOLUT IKKE I ORDEN !!!
...du vil risikere at fyret kommer op at koge fordi den energi der frembringes i kedlen ikke kan aftages af poolen.

Hilsen
Michael

Har snakket med NBE og de sagde at jeg kunne bruge t5 men så slukker fyret nå den rammer de 40gr
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #17 Dato: Feb 14, 2015, 09:42 »
I forlængelse af mit forrige indlæg...

Når du nu har 4000 l vand der skal varmes op til 40oC og en 20 kW brænder, så skulle det vel kunne lade sig gøre at køre fyret på 100%  ;)

Jeps, men der er lige et par forudsætninger der skal opfyldes.

Hvis vi siger at fyret kører 100% og dermed producerer 20 kW, så skal varmen jo overføres til poolen.
Her er der lige et par begrænsninger i kredsløbet:
 - Kapacitet i rørsystem og pumpe mellem kedel og varmeveksler (rørveksler)
 - Kapacitet i varmeveksler
 - Kapacitet i rørsystem og pumpe mellem varmeveksler og pool

For at kunne overføre 20 kW med en fremløbs temperatur på 60oC og en retur på 50oC (som jo nok er der den lander sidst i opvarmningsforløbet), kræves en vandmængde på ca. 1.720 l/t.
Pumpen og rørsystemet mellem kedel og varmeveksler skal altså kunne klare mindst 1.720 l/t.
Varmeveksleren skal kunne overføre 20 kW ved en indgangs temperatur på 60oC på primærsiden og en indgangs temperatur på 40oC på sekundær siden.
På pool-siden af varmeveksleren skal pumpekapaciteten regnes på de aktuelle værdier i temperaturen her, og med en effektivitet på 90% i varmeveksleren vil behovet være omkring 1250 l/t.

Hilsen
Michael

Hej,

Lad os lige slå fast efter hvilken temperatur indgang fyret regulerer drifteffekten  ;)

T1 er kedel temperatur
T4 er VVB temperatur
T5 er Ude temperatur

Fyret har en "Ønsket kedel temperatur" og det er altid den temperatur der reguleres efter.
Den "Ønskede kedel temperatur" manipuleres (justeres) ved VVB-drift, sådan at "Ønsket kedel temperatur" bliver "Ønsket VVB temperatur" + "Tillæg ved VVB-drift".
I nogle styrings versioner er "Tillæg ved VVB-drift" en fast temperatur (f.eks. 20oC) i nyere versioner er det et justerbart parameter.
Den "Ønskede kedel temperatur" kan også manipuleres (justeres) af "Vejrkompensering", hvor den justeres udfra "Ude temperatur" (T5) og de angivne kurver i "Vejrkompensering".
"Ude temperatur" kan også bruges til at angive en temperatur hvor fyret skal stoppe med at lave varme til huset.

Altså: Fyret vil altid regulere efter "Ønsket kedel temperatur" (T1) og aldrig efter f.eks. "VVB temperatur" (T4) eller "Udetemperatur (T5).
Man kan bruge "VVB temperatur" til at overskrive "Ønsket kedel temperatur" (setpunktet) med en anden værdi, men aldrig bruge andre temperaturer end (Kedel temperatur" (T1) som den aktuelle temperatur.

Så når du bliver fortalt at du kan bruge "VVB temperatur" (T4) eller "Ude temperatur" (T5), så er det ikke forkert, det kan bare ikke bruges som den aktuelle temperatur i styringen, men udelukkende som den ønskede.

Din pool er 30oC varm
"VVB setpunkt" er 40oC
Resultatet er at dit fyr vil gå i VVB-drift da "Ønsket VVB temperatur" - "Difference under VVB" netop trigger dette.
Uanset hvilken "Ønsket kedel temperatur" du normalt har, så vil den nu blive "VVB setpunkt" + "Tillæg ved VVB-drift", altså i dette tilfælde 40 + 20 = 60oC.
Fyret vil nu regulere op/ned i effekt så kedlen bliver holdt på de 60oC, fuldstændig ligegyldigt hvor kold/varm din pool så ellers er.
Når poolen opnår sin ønskede temperatur, vil fyret gå tilbage til sin oprindelige "Ønsket kedel temperatur" og styre effekten op/ned så kedlen bliver holdt på denne temperatur.

Fyret vil regulere effekten op/ned for at holde "Kedel temperaturen (T1) på "Ønsket kedel temperatur", uanset hvor kold/varm din pool er.
Når "Ude temperatur" (T5) (det som jo rent faktisk er temperaturen i poolen) kommer op på "Stop ude temperatur" (40oC) stopper fyret.
Når "Ude temperatur" (T5) (det som jo rent faktisk er temperaturen i poolen) kommer ned under "Stop ude temperatur" - "Difference under stop ude temeratur" (40 - 5 = 35oC), starter fyret igen og regulerer effekten op/ned for at holde "Kedel temperaturen (T1) på "Ønsket kedel temperatur", uanset hvor kold/varm din pool er.

Håber at ovenstående giver lidt "opklaring" over hvorfor du ikke får fyret til at regulere efter den aktuelle temperatur i poolen, uanset hvilken indgang du sætter temperaturføleren fra poolen til  ;)

Den eneste måde du kan regulere efter temperaturen i poolen er hvis du sætter temperaturføleren fra poolen til temperaturindgangen "Kedel temperatur" (T1)
...du vil risikere at fyret kommer op at koge fordi den energi der frembringes i kedlen ikke kan aftages af poolen.

Hilsen
Michael

Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #18 Dato: Feb 14, 2015, 10:07 »
Hej Michael

Jeg tror bare at han har sat kedeltemp til 80gr og så tænd sluk for kedel på udetemp 40gr og 5 under i diff.

Så kører fyret tænd sluk på udetemp. og regulere efter kedeltemp på 80 grader. Og med mindst 40 grader i diff på kedel og pool, kan det nok godt lade sig gøre og ellers regulerer fyret jo bare ned til sidst.

I forlængelse af mit forrige indlæg...

Når du nu har 4000 l vand der skal varmes op til 40oC og en 20 kW brænder, så skulle det vel kunne lade sig gøre at køre fyret på 100%  ;)

Jeps, men der er lige et par forudsætninger der skal opfyldes.

Hvis vi siger at fyret kører 100% og dermed producerer 20 kW, så skal varmen jo overføres til poolen.
Her er der lige et par begrænsninger i kredsløbet:
 - Kapacitet i rørsystem og pumpe mellem kedel og varmeveksler (rørveksler)
 - Kapacitet i varmeveksler
 - Kapacitet i rørsystem og pumpe mellem varmeveksler og pool

For at kunne overføre 20 kW med en fremløbs temperatur på 60oC og en retur på 50oC (som jo nok er der den lander sidst i opvarmningsforløbet), kræves en vandmængde på ca. 1.720 l/t.
Pumpen og rørsystemet mellem kedel og varmeveksler skal altså kunne klare mindst 1.720 l/t.
Varmeveksleren skal kunne overføre 20 kW ved en indgangs temperatur på 60oC på primærsiden og en indgangs temperatur på 40oC på sekundær siden.
På pool-siden af varmeveksleren skal pumpekapaciteten regnes på de aktuelle værdier i temperaturen her, og med en effektivitet på 90% i varmeveksleren vil behovet være omkring 1250 l/t.

Hilsen
Michael

Hej,

T1 er kedel temperatur
T4 er VVB temperatur
T5 er Ude temperatur

Din pool er 30oC varm
"VVB setpunkt" er 40oC

Hilsen
Michael

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #19 Dato: Feb 14, 2015, 15:34 »
Jeps, mine indlæg gik mest på at klarlægge at det ikke er muligt at styre efter andet end T1 (Kedel temperatur) da man godt kunne misforstå indlæggene i retning af at man kan styre efter T4 eller T5.

Løsningen med at hæve kedeltemperaturen er helt fin, for det hæver jo varmevekslerens kapacitet  ;)
Jo større forskel mellem indgangstemperatur på primær siden og sekundær siden af varmeveksler, jo større "koblingskapacitet" vil varmeveksleren have.
Jo større "koblingskapacitet" varmeveksleren har, jo større tilført effekt kan den håndtere og dermed jo større effekt kan fyret køre med.

Det er helt i tråd med det jeg har beskrevet  ;)

Det er bare stadig sådan at fyret regulerer efter den aktuelle temperatur i kedlen og ikke den aktuelle temperatur i poolen  :)

Hilsen
Michael

Hej Michael

Jeg tror bare at han har sat kedeltemp til 80gr og så tænd sluk for kedel på udetemp 40gr og 5 under i diff.

Så kører fyret tænd sluk på udetemp. og regulere efter kedeltemp på 80 grader. Og med mindst 40 grader i diff på kedel og pool, kan det nok godt lade sig gøre og ellers regulerer fyret jo bare ned til sidst.
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline silentmaker

• Øvet
  • **
« Svar #20 Dato: Feb 14, 2015, 21:40 »
Tak for det super beskrevet indlæg ^-^
Det virker faktisk for mig at bruge t5 som sensor i poolen, jeg har en rørveksler som skulle kunne aftage ca 69kw, men det gør den ikke >:(
Når jeg kører alt prima varmen i den,så kommer fyret ikke over 50gr selv om den kører 100%, derfor har jeg shunt på så kedel temp kommer op på de 80-90 gr.
Min pool pumper og sandfilter er beregnet til en pool på 55000L vand, så poolpumpen leverer ca 280L i min ::)på sekunder siden.
men det kunne jo være super at få fyret til at kører på t4 som er vvben så den kunne drosle ned og måske kører10-20% istedet for at slukke helt.
Dette er ikke et problem da poolen er super isoleret, så der går nok 1 til 2 dage før poolen er faldet de 5 gr i diff.

Mvh Allan
p.s. Tak for at så mange vil hjælpe med diverse problemer med i dette sjove projekt. 

Offline silentmaker

• Øvet
  • **
« Svar #21 Dato: Feb 14, 2015, 21:44 »
Her er poolen :)
Home made

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0