Hej Morten,
Du skal
ikke erstatte termostatventilen med noget andet
Du kan
udvide men en magnetventil/telestat i serie med termostatventilen og så styre den med det samme signal som pumpen bruger.
Pumpen er sikkert enn230 VAC pumpe og så skal bare bruge en 230 VAC telestat parallelt med pumpen
Det betyder dog ikke at du skal undvære isoleringen
Måske skal du også tænke over hvilken størrelse der egentlig er tale om.
70 sek. med 50 l/h er jo trods alt kun 0,97 l og med en temperatur diff på f.eks. 60
oC bliver det i værste tilfælde 0,07 kWh eller som at tænde en 70 W lampe i 70 sekunder
Lidt isolering vil gøre underværker
En magnetventil eller telestat bruger også strøm (=energi) for at være åben, så det skal lige huskes i beregningen.
Hilsen
Michael
Hej Michael.
Tak for dit gode input. Isolering vil hjælpe lidt, havde helt glemt at jeg også bør pakke fordeleren ind.
Styring understøtter at den kan slukke pumpen når at telestaterne er slukket, jeg har luret på at sætte et relæ ind og så en magnet ventil.
Det andet jeg har luret på er termoventilen under drift, den lukker ikke særligt meget varme igennem. Kunne man helt fjerne termo ventilen og sætte en magnetventil direkte på, med en lille styring ? Så lade den åbne ved 38 grader og lukke igen ved 41..
Eller skal jeg bare lade det ligge og efter isolere lidt.
Alternativt kan man samle styresignalerne fra alle telestater i et logisk eller-led som så kan styre en ventil/telestat i serie med termostatventilen.
Så vil der kun kunne komme fremløbsvand ind i blandekredsen når en eller flere telestater kalder på varme.
...men det løser ikke energispildet når der er mindst en telestat åben
Hilsen
Michael