Forfatter Emne: ny kedel til scotte  (Læst 17162 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline birk

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: ny kedel til scotte
« Svar #30 Dato: Feb 08, 2015, 16:39 »
Tak troede sku jeg var en helt anden sted tænk nu hvis Benny hade en retur ventil på vvb så ville det går helt galt det ville svare til buffer tank /koldt bad

Offline benny

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #31 Dato: Feb 09, 2015, 18:13 »
nå så kom jeg da endelig fra arbejde igen... :)
jeg siger tak for svar og vender lige tilbage til dig Birk om den termostat.. :)
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline kmck

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #32 Dato: Feb 10, 2015, 03:18 »
hej benny jeg har en gammel skotte ligesom dig, købt som en to trins og så opgraderet til 4.99 og sidste år opgraderet til v10. jeg kørte i 10 år med dor 16 og var glad for den, men kvaliteten på dor 16 er ikke verdens beste, men det virker. din gamle skotte brænder er fleksibel,kan kører 10,12,16 eller 20 kw det er ingen af de nye brænder der kan, behold den. jeg var lige som dig på jagt efter en ny kedel og jeg valgte en woddy comfort lux, ikke sidste nye men en real kedel for en billig peng og så er den pæn og ikke bare sort, mulighed for at sætte brænder på bække sider og stor askeskuffe. jeg brugte en formiddag på at ringe rundt og prutte og hvis du er dygtig kan du få den hjem for 8 kilo og så har du to kilo til overs til at købe en ny styring som kan styre din pumpe og meget andet.

Offline benny

• Top of the pop
« Svar #33 Dato: Feb 10, 2015, 19:26 »
Min var så m 5trins .. jojo moderne..  O0

jeg må lige se hvad der sker, foreløbig kommer der en termostat på til pumpen og så ser jeg...

Har lige fundet en ny ejendom som ku være interresant, så kommer der bare et nyt fyr op der..  :)

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #34 Dato: Feb 10, 2015, 21:42 »
hej benny jeg har en gammel skotte ligesom dig, købt som en to trins og så opgraderet til 4.99 og sidste år opgraderet til v10. jeg kørte i 10 år med dor 16 og var glad for den, men kvaliteten på dor 16 er ikke verdens beste, men det virker. din gamle skotte brænder er fleksibel,kan kører 10,12,16 eller 20 kw det er ingen af de nye brænder der kan, behold den. jeg var lige som dig på jagt efter en ny kedel og jeg valgte en woddy comfort lux, ikke sidste nye men en real kedel for en billig peng og så er den pæn og ikke bare sort, mulighed for at sætte brænder på bække sider og stor askeskuffe. jeg brugte en formiddag på at ringe rundt og prutte og hvis du er dygtig kan du få den hjem for 8 kilo og så har du to kilo til overs til at købe en ny styring som kan styre din pumpe og meget andet.
det er ikke korrekt de nye kan også stilles i KWH det er rigtig at DOR16 ikke er den bedste kedel de fleste jeg har sat op har været DOR24 med 16 KWH brænder det virker rigtig godt og den er nemmere at rengøre mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline kmck

• Begynder
  • *
« Svar #35 Dato: Feb 11, 2015, 03:11 »
jeg er helt enig og jeg skulle måske hade været lidt mere præsis i min formulering. det jeg mente var at den gamle brænder 16 kw er umulig at slå ihjel uden en hammer eller andet misbrug og den ville sikkert kunne kører sig i gemmen 3 eller 4 kedler uden problem med normal vedligehold. nu har vi haft to grønne vintre og alt er fantastisk men får vi en isvinter, tror jeg at mange kommer til at fryse fordi de har valgt 10 kw frem for 16 kw. jeg kender ikke benny men jeg tror at han er en praktisk mand som leder efter en simpel løsning for at sikre sig varme på en kold dag. hvis ikke hade han nok spurt efter en rtb løsning. dor 24 var en fin løsning men den er lidt svær at finde og få godkendt i dag. jeg har set bs1016 og woddy comfort lux 10/30 i drift og er ikke i tvil om hvilken jeg ville vælge. mvh kenneth

Offline benny

• Top of the pop
« Svar #36 Dato: Feb 11, 2015, 20:00 »
Ahh praktisk  og praktisk. .. ;)  men laver det meste selv , dog m råd fra fagfolk engang imellem. .  8)

Skal ha noget man selv kan rode med og justere...  :)  nu ser jeg lige til sommer om det virker med den termostat  og ku jo kikke efter en ny kedel, hvis bare den er rød ser fejer ikke den er skiftet..  ;D

han er nu heller ikke vanskelig ham vi har..  :)

Offline birk

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #37 Dato: Feb 11, 2015, 20:26 »
Hej drenge var ude ved en i sidste uge han havde en 16kw brænder sådan en kan man juster op på ca 19,8kw det vil sige 20kw da man ikke kan vælge 19,8 .10kw brænder ved jeg ikke hvor meget man kan justere op og det virker der kom noget mere gang i brænderen man skulle næsten ikke stille på blæser.men er i tvivl om man kan gøre det ved de gamle brænder /styringer. Man har jo faktisk en større fyr/brænder inde man regner med ham jeg var nede ved kneb det med at brænder var stor nok

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #38 Dato: Feb 11, 2015, 22:26 »
Hej drenge var ude ved en i sidste uge han havde en 16kw brænder sådan en kan man juster op på ca 19,8kw det vil sige 20kw da man ikke kan vælge 19,8 .10kw brænder ved jeg ikke hvor meget man kan justere op og det virker der kom noget mere gang i brænderen man skulle næsten ikke stille på blæser.men er i tvivl om man kan gøre det ved de gamle brænder /styringer. Man har jo faktisk en større fyr/brænder inde man regner med ham jeg var nede ved kneb det med at brænder var stor nok
du kan godt  ændre den til 24kwh men hvis det er en gammel styring hvor du ikke kan ændre blæsertal direkte i menuen skal du ind i fabriksopsætning for at ændre dem
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline benny

• Top of the pop
« Svar #39 Dato: Feb 13, 2015, 16:41 »
Er der nogen i Sønderjylland der handler med den woody lux kedel , den ser da godt ud på billederne. . Kan kun finde den på Sjælland. .

Offline benny

• Top of the pop
« Svar #41 Dato: Feb 13, 2015, 19:03 »
ja der er bare lidt vej til egå, som er den nærmeste jeg lige kan finde.. nå jeg må se om vejen går der forbi en dag.. :)

Offline dannidines

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
« Svar #42 Dato: Feb 13, 2015, 20:40 »
Hvad skulle være fordelen ved en Woody deluxe kontra BS1016?

Jeg er bare nysgerrig :)
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline kmck

• Begynder
  • *
« Svar #43 Dato: Feb 14, 2015, 02:23 »
Beta tester/Top of the pop/rtb, du kender begge kedler bedre ind mig. men nu har jeg talt for woddy comfort lux så skal jeg nok forsvare det. et eller andet sted viste jeg jo godt at der ville være nogle som ville undre sig over at jeg foretrak den 7 år ældre kedel frem for den nye og bund og grund er de jo ens, men woddyen er lidt større h/b/d, den har en (lidt) bedre Virkningsgrad (7 år ældre), den er bedre isoleret, den rummer mere vand som er i direkte kontakt med varmen, den kan køre 4-30 kw med musetrappe, let at rengøre, 60 gr uden kondens, pæn og så har den sparret mig for mange piller. bs1016 er en klon af woddyen med moderne tiltag så som semi rens som de første mange år ikke virkede da de raslede løse, printet brændte af, skulle køre med tænd/sluk ur, små røg plader som skulle fiskes op ved rens og så sættes på plads, skamolplade som sad fast eller knækkede, kedel på 70 gr for ikke at få kondens, røggas som skulle byepasses for ikke at få kondens. men eller en fin kedel. nu det her gælder ikke for alle men er bare hvad jeg har samlet op i gemmen 12 år som pillemisbruger og jeg er sikker på at der er mange bs1016 anlæg som kører fint. så er der fordele nej.  ::)  (if it aint broke dont fix it)  :P

Offline dannidines

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
« Svar #44 Dato: Feb 14, 2015, 02:52 »
Pssssst ingen brug for et forsvar, for jeg kender faktisk ikke kedlen fra andre steder end billeder og har aldrig haft en BS1016 eller alm. Blackstar for den sagsskyld, dem har jeg dog begge set/rør/pillet ved... Så var oprigtigt nysgerrig:) før min RTB sat min 16kw brænder på min støbejernskedel fra 1965... Så beta tester, ja ja... Men det er nu ganske frivilligt og mine "produkter" har jeg ærligt og rede betalt for (med undtagelse af den V10 jeg havde, for den vandt jeg i sin tid).

Tak for anerkendelse top of the art/betatester/rtb, men ved ikke mere end andre, kun med de ting jeg piller ved:)

Men tak for info om kedlen (har den egentlig klaplåg som Blackstaren?)
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)