Forfatter Emne: Sammenbrændte piller  (Læst 4142 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Randimol

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +5/-1
Sammenbrændte piller
« Dato: Feb 05, 2015, 10:03 »
Så må jeg lige have et råd af jer gæve gutter herinde  ;D
Jeg syntes mine piller har en tildens til at brænde sammen, og så er det lige at jeg vil vide om mere luft gøre det værre ?
Har prøvet at give meget luft, men de brænder stadigvæk sammen, eller skal jeg måske den anden vej og skrue ned for luften?
Jeg burde nok have styr på det efter 3 år, men det driller lidt, og det skal det jo helst ikke  :)
Jeg har skruet ned for luften, så flammen er en smule fed, men kan ikke lige helt gennemskue det, og håber lige på et råd herfra  ;)
Randi
30Kw scotte. 30kw blackstar. 500l Pillesilo .Transportør fra 1000l tank. Styring V7. 160L VVB. 550 kvm bolig.

Offline SKM

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Sammenbrændte piller
« Svar #1 Dato: Feb 05, 2015, 10:26 »
Hej Randi.

Grunden til sammenbrændingen er at forbrændingstemperaturen overstiger træpillernes askesmeltepunkt. En god forbrænding sker ved høj temperatur, så det lette svar er, at du kan prøve andre træpiller med et højere askesmeltepunkt.

Hver gang der udføres blæserrens, hvirvles uforbrændte kulpartikler op i forbrændingen, og resulterer i kortvarigt højere temp i brændehovedet. Det kan altså være en fordel at vente længere tid mellem blæserrens.

Luften til forbrændingen skal være tilpas. Ikke mere end nødvendigt for at opnå fuldstændig forbrænding...

Mvh Steffen

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #2 Dato: Feb 05, 2015, 15:51 »
Jeg tror det er de som vi andre måske kalder askekage. Piller som ikke rigtig bliver brændt til let aske, men tung aske og derfor ikke bliver blæst af herden.

De 2 ting der hjælper er sommer/alm herd og kompressorens.
Det første mindsker tendensen, men er ikke altid nok. Kompressorens er symptom behandling, da det ikke undgår kagen, men blæser den væk med jævne mellemrum.

Jeg har brændt en palle hestestrøelses piller af og de havde det i ekstremt udpræget grad. Her hjælp det lidt at tage herden ud og sikre at alle huller inderst på herden var helt rene. Altså at mere primær luft til bålet.

Men det eneste jeg tror der løser det er andre piller. Ikke for hårde og helst lyse (det er mine oplevelser er de bedste).
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Randimol

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +5/-1
« Svar #3 Dato: Feb 05, 2015, 19:59 »
Tak for jeres svar  :)
Jeg har nu skruet meget ned for luften, og det ser bedre ud ind til videre.
Jeg har komp. rens på, men det har været brændt så meget sammen at det ikke har været muligt at få herden blæst ren.
Kl. 22 bliver den skudt af, og så må jeg jo se hvordan det går  8)
Jeg bruger German Pellets og de har ellers brændt fint, men nu må jeg lige se, hvordan det arter sig.
Randi
30Kw scotte. 30kw blackstar. 500l Pillesilo .Transportør fra 1000l tank. Styring V7. 160L VVB. 550 kvm bolig.

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
« Svar #4 Dato: Feb 06, 2015, 19:31 »
Jeg har komp. rens på, men det har været brændt så meget sammen at det ikke har været muligt at få herden blæst ren.
Jeg bruger German Pellets og de har ellers brændt fint, men nu må jeg lige se, hvordan det arter sig.
Randi

German Pellets plejer og være en ok piller , men der er mange der har problemer med dem i år , så det er ikke sikkert det er i dine indstillinger hele problemet ligger . ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #5 Dato: Feb 07, 2015, 09:10 »
Når min kompressorer ikke har kunde rense i bund, har det været fordi kompressorørene har være stoppede eller let stoppede (og jeg blæser i 2 sekunder).

Så kontroller lige rørene næste gang herden er ude.

Randi
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
« Svar #6 Dato: Feb 07, 2015, 09:16 »
Når min kompressorer ikke har kunde rense i bund, har det været fordi kompressorørene har være stoppede eller let stoppede (og jeg blæser i 2 sekunder).

Randi

Har du ikke små huller i siden af rørene for at undgå de stopper  ???
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #7 Dato: Feb 07, 2015, 09:36 »
Det var der ikke til at starte med, men har så selv lavet dem siden.

Det skal dog stadig renses et par gange om året (bare med lidt ståltråd).

Randi

Har du ikke små huller i siden af rørene for at undgå de stopper  ???
- Mvh Sophus