Hej Frank,
Nu har jeg i min tid rodet meget med både et-strengs og to-strengs anlæg, og der er altså ikke forskel på husets varmebehov uanset hvilken type du har
Det er stadig sådan at den mængde energi der skal tilføres huset er nøjagtigt den samme som den mængde der forsvinder ud gennem tag, vægge, døre og vinduer (eller klimaskærmen om du vil).
Uanset om du fremfører varmen gennem et-strengs system eller to-strengs system, så er energien den samme
Der hvor forskellen kommer er hvor let det er at holde varme nok på de sidste radiatorer på strengen, og der er to-strengs anlæg langt overlegent, men fyret skal stadig lave den samme mængde energi
@Sophus, det eneste tidspunkt en vejrkompenseringskreds kan spare på energien er hvis man har varmetab fra rørsystemet, som havner udenfor huset (klimaskærmen).
Ellers vil varmetabet blot være en del af opvarmningen
Altså, har man fyret i et udhus eller lignende og derfor rør der giver varmetab til jorden, eller rør der løber i skunken så varmetabet kun går til gråspurvene, så kan man spare noget ved vejrkompenseringskredsen.
Vejrkompensering hvor man sænker kedeltemperaturen og dermed røggastemperaturen kan give en lille besparelse, måske 0,5%, men hvis det skal give 1 kg træpiller i døgnet, så skal døgenforbruget altså være 200 kg
Hilsen
Michael
@mhes
Jeg er sikker på at det er fordi i arbejder og er 100 meter
mester i tostrengsanlæg.
og
jeg er derimod 100 meter mester i mit etstrengsanlæg som bare virker
meget anderledes på mange områder har jeg efterhånden lært
Der var du hurtig Sophus
Har regnet lidt på det med ekstrapumpe og ventil til ægte vejrkompencering
tror strøm anskaffelse og løn til en smed æder fortjenesten i mange år frem..