Hej Leif
Jeg må desværre sige at jeg ikke tror du forstår hvad dette specifikt drejer sig om.
Du har IKKE ret i at PI tal ikke har noget med ønsket ydelse at gøre. Men jeg vil gerne skære det yderligere ud!
PI tal sætter man selv og ud fra disse definere styringen aktuel P samt aktuel I (også kaldet I-stakken, da den summes op løbende) Ligger man Aktuel P og I-stakken sammen, får man "ønsket Ydelse". Med de begrænsninger som maks ydelse stigning og maks ydelses fald sætter, er "ønsket ydelse" den ydelse fyret skal køre med.
Hvis du kigger i styringen under avanceret driftsvisning, kan du aflæse Aktuel P, Aktuel I , Ønsket ydelse, samt aktuel ydelse (den sidste er = med ønsket ydelse, dog med begrænsningen om stigning og fald).
Mit postulat er så ikke noget jeg finder på, men baseret på observation.
Og efter jeg har fået justere min Iltstyring, så den reelt bidrog med noget, samt opgradering til 0522 (hvor opstarts I efter VVB, er fjernet) kører jeg med en PI på 2,0 - 0,18. Så din antagelse om min P på 3,5 holder desværre heller ikke længere.
I dette indlæg, jeg skrev da jeg vendte det med MHES er observationen beskrevet og Mhes, kunne godt se problemet.
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5851.msg48923#msg48923 Tillæg: Det drejer sig kun om at have lave PI tal, hvis dit anlæg regulerer langsomt. Hvis anlægget har store udsving, skal fyret regulere hurtigt, uanset om det er kønt eller man gerne vil have pæne kurver.
Hej Sophus
Skal lige sige først at jeg gemte din profil på stokercloud, så jeg kunne se den 
Nu har P og I ikke noget med ønsket ydelse at gøre, men hvordan fyret regulerer.
Har man en stor "P", og fyret pludselig får at vide at nu skal du gå fra ønsket ydelse på 70 grader, og til ønsket ydelse på 60 grader, og ens "P" er på 3,5 , vil fyret sige 3,5 x temp diff på 10 = 35 % ned i ydelse. Dertil kommer den tid der går fra at temperaturen kommer ned på den nu ønskede, vil "I" beregne hvert minut hvor meget "I" stakken skal reduceres ("I" skal derefter bygges op igen)
Derfor er det med at køre med så små PI værdier som muligt, da reaktionerne derved vil blive det mindre 
Hej Leif
Det passer desværre ikke, P og I stakken udgør tilsammen "ønsket" ydelse. Det er denne ønsket ydelse, som fyret ignorerer indtil ønsket settemp er nået. Det afstedkommer at fyret skruer helt ned (med 20% /minut) selvom ønsket ydelse er feks 40%. Når settemp bliver nået skruer fyret op igen. Da det her hos mig (med 3-vejs ventil) drejer sig om 2-4 minutter, giver det ingen mening, at skrue ned for at skrue op, det giver højst dårlig forbrænding og sætter fyret unødigt bagud.
Vedr. forbliv i VVB har jeg den slået til. Den bruges dog ikke (har fået forklaret at kedeltemp skal være over settemp+diff-over, før den bliver aktiv og det er min ikke).
Da din antagelse om PI og hvorfor fyret skruer langt ned er forkert, vil jeg undlade at stille på disse, da det ikke vil have nogen effekt.
Hej Sopus
Det der gør at ydelsen går langt ned er at så snart fyret går i normal drift er kedeltemp. stor. Derfor regulerer den med det samme ned med din "P" faktor x antal grader kedeltemp er over ønsket.
I det tidsrum indtil indtil fyret er nede på ønsket kedeltemp. bliver "I" stakken reduceret med "I" x antal grader fyret er over ønsket kedeltemp.
Nu bruger du mere til opvarmning som til VVB, så hvis du har "forbliv i VVB drift" slået til, ville jeg slå det fra, da denne funktion virker bedre med 2 vejs ventil. Dermed kan kedeltemp. hurtigere komme ned, og "I" bliver reduceret mindre.
Ville også forsøge at reducere værdierne "P" og "I", da jeg tror de godt kunne virke ved mindre tal 
Update: Er lidt i tvivl om det hjælper med at slå "forbliv i VVB drift" , da det nok ikke bliver brugt før kedeltemp. er for høj i forhold til "differens over".