Forfatter Emne: Trækstabilisator  (Læst 4588 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 358
  • Respekt optjent: +7/-0
Trækstabilisator
« Dato: Jan 10, 2015, 11:15 »
Her i dette hulens blæsevejr, så har min trækstabilisator det med at sætte sig fast i åben stilling.

Er der andre der har haft samme problem og hvad kan man evt. gøre ud over at sætte sig ved siden af fyret hele døgnet :-\
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Trækstabilisator
« Svar #1 Dato: Jan 10, 2015, 11:26 »
Hej Ole,

Egentlig er der kun ét korrekt svar...
...skift den til en der fungerer korrekt  ;)
Den må ikke kunne låses (sidde fast) i fuldt åben stilling, og hvis din skorstensfejer ser det så vil han helt sikkert påtale det.
Du risikerer jo at der sæet ikke kommer træk i skorstenen eller endnu værre, at røgen kommer ud i rummet hvor trækstabilisatoren sidder.

En mulighed er dog at montere to trækstabilisatorer, så de aldrig lukker helt op og dermed kan sidde fast.

En tredie mulighed er at monter noget (f.eks. en skrue) så trækstabilisatoren ikke kan lukke så meget op at den sidder fast.

Men altså helt i udgangspunktet så er det en fejl på din nuværende trækstabilisator  ;)

Hilsen
Michael


Her i dette hulens blæsevejr, så har min trækstabilisator det med at sætte sig fast i åben stilling.

Er der andre der har haft samme problem og hvad kan man evt. gøre ud over at sætte sig ved siden af fyret hele døgnet :-\
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 358
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Trækstabilisator
« Svar #2 Dato: Jan 10, 2015, 11:32 »
Ja nu har jeg stået og kigget på den i en time, men den med skruen var jeg ikke lige kommet på ::)

Tak for det.

Det er ellers kun en to år gammel installation, så det er da mærkeligt hvis montøren skulle have brugt noget, der ikke virker korrekt, men man hører jo så meget ???
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Trækstabilisator
« Svar #3 Dato: Jan 10, 2015, 11:39 »
Hej Ole,

Arh, jeg siger altså ikke at montøren har monteret noget der ikke virker (virkede) korrekt  ;)
...den virker bare ikke korrekt nu.
Den kan jo være gået i stykker  ;)

Mange trækstabilisatorer er lavet af bukket blik, og der skal ikke så meget til før "noget" bliver bukket/stødt uhensigtsmæssigt så det ikke bevæger sig helt frit mere.
Jeg har også set nogle (brugere) der har fjernet ét af vægtlodderne, eller monteret trækstabilisatoren så den ikke sidder korrekt, og det kan også føre til fejlfunktion.
Så inden du "anklager" montøren for noget, så skal du nok finde årsagen   ;)

Hilsen
Michael

Ja nu har jeg stået og kigget på den i en time, men den med skruen var jeg ikke lige kommet på ::)

Tak for det.

Det er ellers kun en to år gammel installation, så det er da mærkeligt hvis montøren skulle have brugt noget, der ikke virker korrekt, men man hører jo så meget ???
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 358
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Trækstabilisator
« Svar #4 Dato: Jan 10, 2015, 11:43 »
Jeg skal nok lade være med at anklage ham  ;)

Jeg så lige i en anden tråd at du skriver at vægten skal være tæt på spjældet, er det den på ydersiden af spjældet du mener, for der er min skruet helt ud, så det kunne måske være noget af årsagen.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Trækstabilisator
« Svar #5 Dato: Jan 10, 2015, 11:51 »
Hej Ole,

Pas nu på  ;)
...lad være at "sakse" lidt fra én tråd og holde det sammen med en anden tråd, du risikerer at få noget sludder ud af det  ;)

Det jeg skrev i den anden tråd gik specifikt på den trækstabilisator der var tale om der, og helt konkret så skrev jeg at "5-10 Pa typisk betyder at vægten skal sidde helt inde ved spjældet".
Typisk betyder ikke altid  ;)

Hvis du vil vide helt konkret hvordan din kontravægt skal stå for at give et undertryk i skorstenen på 5-10 Pa, så skal du konsultere monteringsanvisningen for den  ;)

Du kan også tage et billede af trækstabilisatoren og smide op her, så skal jeg nok kommentere  ;)

Hilsen
Michael


Jeg skal nok lade være med at anklage ham  ;)

Jeg så lige i en anden tråd at du skriver at vægten skal være tæt på spjældet, er det den på ydersiden af spjældet du mener, for der er min skruet helt ud, så det kunne måske være noget af årsagen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 358
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Trækstabilisator
« Svar #6 Dato: Jan 10, 2015, 12:06 »
Nu tog jeg så chancen og skruede den lidt ind og vupti, så passer det med at den indvendige vægt rammer toppen af hullet, så den ikke kan sidde fast mere :)

Jeg vil alligevel tillade mig at lægge et foto så jeg kan få en af dine kyndige kommentarer ;)

Som det fremgår af farven på den, så har den stået åbent et stykke tid ???



Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Trækstabilisator
« Svar #7 Dato: Jan 10, 2015, 12:22 »
Hej Ole,

Super at din trækstabilisator spiller igen  ;)

Nu kender jeg ikke lige den trækstabilisator du har monteret, men den ligner noget der er tilbehør til din stålskorsten.
Du må have en vejledning til den som fortæller hvordan den justeres.

Den type af trækstabilisatorer som jeg oftest ser er spdan nogle som den jeg uploadet et billede sf.

Hilsen
Michael



Nu tog jeg så chancen og skruede den lidt ind og vupti, så passer det med at den indvendige vægt rammer toppen af hullet, så den ikke kan sidde fast mere :)

Jeg vil alligevel tillade mig at lægge et foto så jeg kan få en af dine kyndige kommentarer ø

Som det fremgår af farven på den, så har den stået åbent et stykke tid ???




Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 358
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Trækstabilisator
« Svar #8 Dato: Jan 10, 2015, 13:00 »
Jeg må se om der skulle ligge noget i den kasse montøren efterlod med papirer.

Men indtil videre prøver jeg bare at lade den være som den er, tak for hjælpen.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi