Hej Sophus,
Simpel PI-teknik

Når fyret skifter til VVB-drift, gemmes den aktuelle I-stak i styringen og der skiftes til PI-regulering for VVB.
Når VVB-drift er slut, "geninstallers" oprindelig I-stak igen og der arbejdes igen med alm. PI.
Eksempel:
Kedel setpunkt = 60
oC
Aktuel kedeltemp. = 60,5
oC
P-faktor = 2,0
VVB set = 60
oC
VVB tillæg = 15
oC
Du har en perfekt PI-regulering (selvfølgelig har du det

) så den aktuelle effekt ved alm. drift er 50% (bare et tal jeg sætter).
De 50% kommer af 51% fra I-stakken og -1% fra P-leddet, fordi du har en P-faktor på 2 og aktuel kedeltemp. er 0,5
oC over setpunkt (igen bare tal jeg sætter).
Nu skifter styringen til VVB-drift, så I-stakken på 51% gemmes og nyt setpunkt bliver 75
oC (VVB setpunkt + tillæg).
Ved afslutning af VVB-drift er aktuel kedeltemp. 74
oC (igen bestemmer jeg

).
Det medfører at P-leddet straks bliver -28% ((60-74)*2,0) og den gamle I-stak hentes ind så I-stakken nu igen er 51%.
Resultatet er en drifteffekt på 51-28=23%.
Nu vil I-stakken langsomt aftage fordi aktuel temperatur er over setpunkt, men sandsynligvis vil P-andelen blive mindre hurtigere end I-stakken falder, og da P-andelen er negativ betyder det at slutresultatet vil blive en stigende drift%.
Altså f.eks. efter 5 minutter kunne I-stakken være aftaget med 3% og temperaturen være faldet 2
oC.
Så vil I-stakken jo være 51-3=48 og P-andelen vil være -24 ((60-72)*2) resultat = 48-24= 24%
Håber ikke at udregningen blev for trættende

Hilsen
Michael
Efter opgradering og aktivering af ilstyring er jeg faldet over en ændring i driftsgraferne/billedet efter VVB drift.
Styringen sænker ydelsen efter VVB drift fordi kedlen er for varm, men allerede når temperaturen begynder at falde, hæver kedlen ydelsen (eksempel: ved 68 grader, 8 grader over setpunkt, hvor ydelsen er nået ned på 23%, begynder styringen at hæve ydelsen igen. Da temperaturen når setpunkt (nedadgående kurve) er ydelsen nået op på 48%)
Jeg ved ikke om der er blevet bygget "hukommelse" ind men ydelsen inden VVB var ca. 52%. Så ved ikke om det er den nye version, det står så vidt jeg kan se ikke i beskrivelsen, men det virker godt!