Forfatter Emne: Black Star  (Læst 9058 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline Ambolten

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
Black Star
« Dato: Jan 03, 2015, 15:46 »
Hej
Har et blackstar 16 kW fyr på 3 sæson , køre perfekt har dog tænkt på om nogen har erfaring med at køre en veksler på den og dermed undgå varmtvandsbeholderen .
Har Idag en vailiant beholder på 150 liter men når hele familien skal bruge vand efter hinanden er det slut med varm vand til den sidste og det kan give konflikter  :)
Men kan der leveres varme nok fra kedlen og overføre ca 65 grader konstant ?
Mvh Jesper

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Black Star
« Svar #1 Dato: Jan 03, 2015, 15:56 »
Hvordan styrer du det i dag?

Med 3-vejs ventil og ikke fuldstændig tilkalket VVB (hvor gammel er den og hvor varmt kører den), skal det kunne lade sig gøre.

Evt. en vandspare på bruseren, hvis du kun lige mangler det sidste!

Og hvordan skulle en veksler/gennemstrømsvandvarmer virke om sommeren, der går 6-10minutter før fyret kan hjælpe!

Hej
Har et blackstar 16 kW fyr på 3 sæson , køre perfekt har dog tænkt på om nogen har erfaring med at køre en veksler på den og dermed undgå varmtvandsbeholderen .
Har Idag en vailiant beholder på 150 liter men når hele familien skal bruge vand efter hinanden er det slut med varm vand til den sidste og det kan give konflikter  :)
Men kan der leveres varme nok fra kedlen og overføre ca 65 grader konstant ?
Mvh Jesper
« Senest Redigeret: Jan 03, 2015, 15:59 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Black Star
« Svar #2 Dato: Jan 03, 2015, 16:02 »
Tvivler på fyret kan følge med. Vi havde bla. (ældre) varmeveksler på vort tidligere fastbrændselsfyr, det var ikke godt.

/Frank 

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Black Star
« Svar #3 Dato: Jan 03, 2015, 16:14 »
Se evt. Mhes vejledning omkring VVB tilslutning! http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

Hvis du vælger:
"Min egen opstilling - Sommer, status = efter VVB drift”  - kugleventil kan helt undlades hvis det absolut primære fokus er VVB

Det du vil vinde her er at VVB altid er helt varm og at opvarmning starter med det samme når der er et forbrug. Bliver forbruget stort, lukker styringen for huset og bruge al varmen på VVB. Du har nok en V6 eller ældre styring. Med med en nyere styring (V7 eller V10) kan man derudover skrue yderligere op for kedeltemperaturen under ren VVB drift, så kan du producere endnu mere varmt vand.

Men beskriv din opstilling, så kan vi fortælle om der en noget der kan/bør laves om for at få rigeligt varmt vand!

Hej
Har et blackstar 16 kW fyr på 3 sæson , køre perfekt har dog tænkt på om nogen har erfaring med at køre en veksler på den og dermed undgå varmtvandsbeholderen .
Har Idag en vailiant beholder på 150 liter men når hele familien skal bruge vand efter hinanden er det slut med varm vand til den sidste og det kan give konflikter  :)
Men kan der leveres varme nok fra kedlen og overføre ca 65 grader konstant ?
Mvh Jesper
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Ambolten

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Black Star
« Svar #4 Dato: Jan 03, 2015, 17:41 »
Hej sofus

Jeg har en V10 med 5 år gammel beholder med helt alm returventil som er skruet helt op .
Køre med 55 grader på beholderen , som jo nok kan hæves men så er det ikke altid lige praktisk ved tapstederne og små børn.
Min beholder står desværre langt væk fra fyret så 3 vejsventil er lidt kompliceret da jeg kun har frem/ retur til tanken .
Har en 1" spiral i tanken så en mulighed er måske at fjerne returventil for større flow

Vh Jesper

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Black Star
« Svar #5 Dato: Jan 03, 2015, 18:04 »
Alt efter om rørene også løber til andre steder i huset er det kun et spørgsmål om ledning. En 5 leder skulle gøre det. Så har du til ventilen (3 ledere) samt en temperatur føler (2 ledere). Så spiller det. Har du konstant strøm ved VVB'en skal der bare bruges en 3 leder. (en fase til ventilen og 2 ledere til føleren).

Men 3-vejs ventilen skal selvfølgelig, kunne side så den kan koble huset, eller dele af dette fra, for at være mest effektiv.

Men du kan prøve at tegne, din installation, hvis du vil have flere råd. Gerne med afstande og mulighed for træk af ledning.
« Senest Redigeret: Jan 03, 2015, 18:05 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Black Star
« Svar #6 Dato: Jan 03, 2015, 18:25 »
Hej Jesper,

Det med returtermostaten på VVB'en er det billigste og nemmeste at installere, men det er også det dårligst fungerende  ???
Der skal bruges meget vand fra VVB'en før der rigtigt "åbnes for sluserne", men en 2-vejs ventil parallelt over returtermostatventilen kan "booste" opvarmningen ganske gevaldigt når den kombineres med temperaturføler i VVB og VVB-styring via v10'eren  ;)

2-vejs ventil løsningen kan altid montes, mens 3-vejs løsningen kan være bøvlet når der er langt mellem fyr og VVB.

En anden løsning er at udskifte returtermostatventilen med en termostatventil med fjernføler.
Fjernføleren monteres så i den øverste 1/3 eller 1/4 af VVB'en og vil gøre at der lukkes op for opvarmning langt tidligere.

Hilsen
Michael


Hej sofus

Jeg har en V10 med 5 år gammel beholder med helt alm returventil som er skruet helt op .
Køre med 55 grader på beholderen , som jo nok kan hæves men så er det ikke altid lige praktisk ved tapstederne og små børn.
Min beholder står desværre langt væk fra fyret så 3 vejsventil er lidt kompliceret da jeg kun har frem/ retur til tanken .
Har en 1" spiral i tanken så en mulighed er måske at fjerne returventil for større flow

Vh Jesper
« Senest Redigeret: Jan 03, 2015, 18:28 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Black Star
« Svar #7 Dato: Jan 03, 2015, 18:33 »
Hvor høj er din kedel temperatur? hvis den er 60grader er der jo ikke meget varme til VVB. Med VVB prioritet kan man vist hæve kedeltemperaturen med en V10 til vvb setpunkt+20grader
Så bliver din kedel 75grader når der skal laves varmt vand og så kan den nok producere mere end det dobbelte af hvad den kan i dag.

Jeg kører med +13 grader og det tager mig 20min at hæve min 300l VVB 7 grader fra 49-56 grader og der leverer fyret ca. 12kW.

med din 16kw kedel skulle fyret kunne producere 294l, 55gr varmt vand pr. time. Så det afhænger lidt af VVB'en.

Hej sofus

Jeg har en V10 med 5 år gammel beholder med helt alm returventil som er skruet helt op .
Køre med 55 grader på beholderen , som jo nok kan hæves men så er det ikke altid lige praktisk ved tapstederne og små børn.
Min beholder står desværre langt væk fra fyret så 3 vejsventil er lidt kompliceret da jeg kun har frem/ retur til tanken .
Har en 1" spiral i tanken så en mulighed er måske at fjerne returventil for større flow

Vh Jesper
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: Black Star
« Svar #8 Dato: Jan 03, 2015, 19:50 »
Hej
Har et blackstar 16 kW fyr på 3 sæson , køre perfekt har dog tænkt på om nogen har erfaring med at køre en veksler på den og dermed undgå varmtvandsbeholderen .
Har Idag en vailiant beholder på 150 liter men når hele familien skal bruge vand efter hinanden er det slut med varm vand til den sidste og det kan give konflikter  :)
Men kan der leveres varme nok fra kedlen og overføre ca 65 grader konstant ?
Mvh Jesper

150 l vi har en 60 L til en 10 kw til 5 godt nok med 3 vejs ventil vinter periode ingen problem med varmt vand men sommer periode hvor der køres på ur skal badene koordineres så der er varmet vand til sidste mand
V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Black Star
« Svar #9 Dato: Jan 04, 2015, 10:28 »
Hej
60l til 5 mennesker, det er dælme godt klaret. Men fyret er selvfølgelig også hurtigere til at få sparket noget varme i den igen, når den ikke er større, og så er der klar til næste mand.  :)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: Black Star
« Svar #10 Dato: Jan 04, 2015, 14:29 »
Hej
60l til 5 mennesker, det er dælme godt klaret. Men fyret er selvfølgelig også hurtigere til at få sparket noget varme i den igen, når den ikke er større, og så er der klar til næste mand.  :)

Nemlig eneste problem er sommer perioden
V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline Ambolten

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Black Star
« Svar #11 Dato: Jan 04, 2015, 15:11 »
Hej
Jeg har en kedeltemp på 65 g , min beholder er styret af en motorventil som holder den på 50 g .
Grunden til jeg også har en returventil på er at om sommeren køre jeg fjernvarme og der skal det helst spærres lidt for ikke at komme for varmt tilbage til værket.
Det skal siges jeg har solvarme i bunden af tanken så den total er 300 l , og deraf ca 150 l i top/bund

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Black Star
« Svar #12 Dato: Jan 04, 2015, 15:38 »
Ok, så du har både motorventil og returtermostat på beholderen ?
...hvis det er tilfældet, så skal returtermostaten bare stå helt åben (eller termostathovedet taget af) så længe du kører med pillefyret.
Når det bliver sommer og du ønsker at køre med fjernvarme, så stiller du returtermostaten igen.

Har du din fjernvarmetilslutning over en varmeveksler ?

Hilsen
Michael

Hej
Jeg har en kedeltemp på 65 g , min beholder er styret af en motorventil som holder den på 50 g .
Grunden til jeg også har en returventil på er at om sommeren køre jeg fjernvarme og der skal det helst spærres lidt for ikke at komme for varmt tilbage til værket.
Det skal siges jeg har solvarme i bunden af tanken så den total er 300 l , og deraf ca 150 l i top/bund
« Senest Redigeret: Jan 04, 2015, 15:38 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ambolten

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Black Star
« Svar #13 Dato: Jan 04, 2015, 15:51 »
Hej Michael
Ja det er egentlig sådan jeg gør idag og der kan fyret ikke nå at varme vandet op nå bruseren bliver misbrugt .
Men vil det hjælpe at køre udenom returventilen når jeg køre piller , der er vel ikke det samme flow selvom den er helt åben .
Nej jeg har ikke veksler på endnu , det vil varmværket dog gerne have .
Jeg har ventiler på så jeg lukker af til fyret og køre så direkte

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Black Star
« Svar #14 Dato: Jan 04, 2015, 17:36 »
Wow, det forstår jeg hodt at varmeværket vil  ;)
...det er absolut en undtagelse at varmeværket accepterer andre varmekilder i deres kredsløb.

Og ja, det vil være en fordel at kunne køre udenom termostatventilen når fyret skal stå for opvarmningen.
Jeg ville nok bare montere motorventilen over termostatventilen.

Hilsen
Michael

Hej Michael
Ja det er egentlig sådan jeg gør idag og der kan fyret ikke nå at varme vandet op nå bruseren bliver misbrugt .
Men vil det hjælpe at køre udenom returventilen når jeg køre piller , der er vel ikke det samme flow selvom den er helt åben .
Nej jeg har ikke veksler på endnu , det vil varmværket dog gerne have .
Jeg har ventiler på så jeg lukker af til fyret og køre så direkte
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html