Forfatter Emne: røg i fyrrummet  (Læst 24137 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: røg i fyrrummet
« Svar #15 Dato: Jan 02, 2015, 18:52 »
Men hvis det er en stålskorsten, er den vel rimelig nem at forlænge? de fleste kan visk være omkring 2,5 m fristående, derefter skal de sikres med barduner eller noget.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #16 Dato: Jan 02, 2015, 18:58 »
Hej,

Problemet med turbulens er størst når trækstabilisatoren sidder i skorstenen, så skal røgrørstilslutningen helst sidde 30-50 cm under trækstabilosatoren.
Når trækstabilisatoren sidder på røgrøret betyder turbulens ikke særlig meget  ;)

Hilsen
Michael

Hvordan turbulens og hvad sker der ved det?

Min sidder i røgrøret 15cm fra kedlen og kan ikke sidde andre steder da røret ikke er længere. Den må ikke sidde i skorstenen da der også er brændeovn på (fare for ild udslag ved skorstensbrand).

Og jeg mener mit fyr kører fint, turbolens eller ej. Men ja det lille hul gør at den ikke regulerer noget som helst (i hvert fald ikke trækket).

Hullet i mit røgrør hvor trækstabilisatoren sidder, er af næsten samme størrelse som min trækstabilisator. En anden ting der springer i øjnene, synes trækstabilisatoren sidder ret tæt på kedlen. Da jeg fik mit anlæg installeret skulle der min. være 30cm fri røgrør mellem kedel og trækstabilisator, for at undgå turbulens. Men om en trækstabilisator kan hindre røgnedslag i skorstenen tror jeg nu ikke. Jeg tænker om mon der er blæs nok på anlægget?  :)

/Frank

PS.
Hovsa, det ser ud som om der også er et hul i skorstenen oven over røgrøret, eller snyder billedet.!
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +226/-180
  • NBE Support
« Svar #17 Dato: Jan 02, 2015, 19:02 »
Er der iltstyring på, er der også et ønske om at der er lidt afstand fra iltføleren, og til trækstabilisatoren.
Sådan at den ikke måler en forkert ilt %
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +32/-3
« Svar #18 Dato: Jan 02, 2015, 20:11 »
Hmm... det forstår jeg ikke, faktisk blev jeg af det firma jeg købte træpillefyret af, anbefalet at sørge for en hvis afstand (gulvplads) til en passende længde på røgrøret, mellem skorsten og kedel så der kunne være min 30cm mellem trækstabilisator og kedel præcis grundet risikoen for turbulens.  :)

Hvilket vel også understøttes af dette udsagn, citat:
"den luft trækstabilisatoren lukker ind i skorstenen danner noget turbulens, er undertrykket (trækket) ikke helt stabilt lige under trækstabilisatoren, og derfor anbefaler man 30-50 cm. afstand ned til røgrøret.
Sætter man ikke trækstabilisatoren i selve skorstenen, men derimod på røgrøret, gælder egentlig det samme, man bør have mindst 30-50 cm. røgrør mellem trækstabilisator og kedel."  ;)

Offline Skatemus

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-33
« Svar #19 Dato: Jan 02, 2015, 20:33 »
Kan kun sige at det ikke er lavet ok det skal laves om.hvem har sat det op da ^-^
Huset 168 kvm 2 plan 2 voksen 2 børn
Fyret 16 kw med 3 vejsventil med føler i vvb
v7 Styring.
Forbrug ca. 8 tons årliget
2 stk trækstabilsatore
http://www.stokercloud.dk/dev/sigurt.html

Offline thode

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-1
« Svar #20 Dato: Jan 02, 2015, 21:02 »
Er så træt af det åndsvage fyr efterhånden :-( nå, nu får frustrationerne lige frit løb :-( især her på en fredag aften hvor jeg skal rejse i morgen

Der er bare slet ikke træk nok. Ved så ikke om vinden står anderledes end den har gjort tidligere i de to måneder anlægget har kørt. Men det skulle da være underligt. En anden ting jeg har bemærket er at sneglen måske kører lidt underligt. Den knager ind i mellem godt i det. Normale afvejninger har ligger på 1220-1260. Tidligere i dag kørte jeg så 3 gange hvor alle 3 endte på 1350-1370. Nu prøvede jeg så lige igen da flammen så alt for lille ud. og resultatet er lidt diffust 1125, 1190 og 1210

Ehhh hvor er det irriterende at have brugt 100kkr på det lort :-( tør jo ikke engang at have den til at køre i nat

Offline thode

• Top of the pop
« Svar #21 Dato: Jan 02, 2015, 21:11 »
Har ingen røggas temp føler på

skorsten er vel 1½m høj udenfor taget... Men ikke helt til tagryg tror jeg..  Tager et billede så snart det bliver lyst

hullet lige efter røgrøret er dækket til med tape

Smelteslangen var også noget varm og tæt på at smelte.. havde allerede dryppet en lille smule

Offline Oldgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
« Svar #22 Dato: Jan 02, 2015, 21:22 »
Har ingen røggas temp føler på

skorsten er vel 1½m høj udenfor taget... Men ikke helt til tagryg tror jeg..  Tager et billede så snart det bliver lyst

Allerede der, har installatøren dummet sig  >:( så følger han jo ikke gældende regler

hullet lige efter røgrøret er dækket til med tape

Hvis du har betalt for opsætningen, så er det bare en ommer ub!!

Smelteslangen var også noget varm og tæt på at smelte.. havde allerede dryppet en lille smule

har du justeret blæseren  i 10-50-100% efter din sidste afvejning ?
Ja hvis dine piller er lidt lange så kan sneglen sagtens knage lidt, bare tag det helt roligt med det ;)

er fyret online ?
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #23 Dato: Jan 02, 2015, 21:26 »
Hej Frank,

Det der er sker med kedler de sidste år er at der er kommet flere røgslag i dem og flere har også semi-rens, samtidig med at røgrørs diameteren er blevet mindre.
Det gør altså en gevaldig forskel på problemstillingen med turbulens, så tidligere tiders gode praksis er anderledes i dag  ;)
Læser man på installationsvejledningen til en trækstabilosator til montering i skorstenen, vil man stadig typisk anbefale min. 30-50 cm afstand til røgrør, men det skal jo også gælde i en 200x200 mm skorsten.

Hilsen
Michael

Hmm... det forstår jeg ikke, faktisk blev jeg af det firma jeg købte træpillefyret af, anbefalet at sørge for en hvis afstand (gulvplads) til en passende længde på røgrøret, mellem skorsten og kedel så der kunne være min 30cm mellem trækstabilisator og kedel præcis grundet risikoen for turbulens.  :)

Hvilket vel også understøttes af dette udsagn, citat:
"den luft trækstabilisatoren lukker ind i skorstenen danner noget turbulens, er undertrykket (trækket) ikke helt stabilt lige under trækstabilisatoren, og derfor anbefaler man 30-50 cm. afstand ned til røgrøret.
Sætter man ikke trækstabilisatoren i selve skorstenen, men derimod på røgrøret, gælder egentlig det samme, man bør have mindst 30-50 cm. røgrør mellem trækstabilisator og kedel."  ;)
« Senest Redigeret: Feb 04, 2015, 20:25 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline thode

• Top of the pop
« Svar #24 Dato: Jan 02, 2015, 21:33 »
efter sidste afvejning prøvede jeg at stille iltstyring på "vis". det resulterede dog bare i at fyret ikke kunne starte op og der kom slet ikke gang i bålet. Efter at have slået iltstyring til igen, kom der liv i bålet.

Offline thode

• Top of the pop
« Svar #25 Dato: Jan 02, 2015, 21:36 »
Synes sådan set at flammen altid har set fin ud, uden at jeg har ændret på blæs. Men nu er jeg også nybegynder. Synes heller ikke det gør den store forskel på flammen når jeg ændrer på pillemængden efter afvejning

Offline thode

• Top of the pop
« Svar #26 Dato: Jan 02, 2015, 21:37 »
ja, det hedder "thode"

er fyret online ?

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +32/-3
« Svar #27 Dato: Jan 02, 2015, 21:44 »
Hej Michael

Dvs. at det der var normen for blot et år siden (og citatet for 5 år) siden allerede nu er forældet. Idet mit fyr faktisk er født med et røgrør på 130mm (mener jeg) og semirens, kunne jeg altså godt havde sparet noget afstandsplads mellem skorsten og kedel. Lidt æv.. i betragtning af mit fyrrum i forvejen er noget småt i det (20cm her og 20cm der..)  ^-^

Offline thode

• Top of the pop
« Svar #28 Dato: Jan 02, 2015, 21:48 »
nå nu var jeg lige omme og kigge på skorstenen. Der er heldigvis lidt måneskin og med en lille lygte kunne jeg se en smule. Der kom en del hvid røg op af skorstenen, så lidt må der da ryge den rigtige vej :-)

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #29 Dato: Jan 02, 2015, 21:51 »
Hej
Bare lige en sidebemærkning. Der er ikke krav om at skorstenen skal være over tagryg, men der skal være tilstrækkelig træk i den, og røgen må ikke være til gene for andre.
Der gælder dog lidt andre regler for stråtag, men det går jeg ikke ud fra du har.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted