Forfatter Emne: røg i fyrrummet  (Læst 24139 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline thode

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-1
røg i fyrrummet
« Dato: Jan 02, 2015, 13:39 »
Hej Alle

Har brug for lidt hurtig hjælp. Skal nemlig på ferie i morgen tidlig og der kommer nogle venner og bor i huset i den uge. De har ingen viden eller lyst til at rode med fyr i den uge, så det skal bare spille.

Der kommer røg tilbage i siloen, så fyrrummet er helt røget til. Stoppede straks fyret og lavede en komplet rengøring. Det har dog ikke hjulpet :-(

Tænker om det måske kan være blæsevejret? Har kun haft fyret i to måneder, så har ikke prøvet et længerevarende blæsevejr før. Da jeg havde fyret åbent til rensning, stod der sod op i hele rummet når der kom et vindpust udenfor. Så der er helt sikkert gennemgang på en eller anden facon

En anden ting. Ville tjekke for sod i røgrøret.. men hvordan faen kommer i til at kigge derind? synes ikke lige der er nogle åbenlyse muligheder.

Mvh Dennis
« Senest Redigeret: Jan 02, 2015, 13:41 af thode »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: røg i fyrrummet
« Svar #1 Dato: Jan 02, 2015, 13:53 »
Hej Dennis,

Det lyder ikke godt  ???
Noget tyder på at dine skorstensforhold ikke er optimale, fet bør i hvert tilfælde ikke kunne blæse baglæns i skorstenen.
Der skal være en renseklap på dit røgrør, sådan at man (skorstensfejeren) kan komme til at rense det.

Nu skriver du ikke noget om hvem der har installeret fyret, dig selv eller en installatør, men meget tyder på at der er noget der skal gåes efter.
Har du fået installationen godkend af din skorstensfejer ?
Du burde kunne få gode råd af ham omkring skorstensforhold.

Hilsen
Michael

Hej Alle

Har brug for lidt hurtig hjælp. Skal nemlig på ferie i morgen tidlig og der kommer nogle venner og bor i huset i den uge. De har ingen viden eller lyst til at rode med fyr i den uge, så det skal bare spille.

Der kommer røg tilbage i siloen, så fyrrummet er helt røget til. Stoppede straks fyret og lavede en komplet rengøring. Det har dog ikke hjulpet :-(

Tænker om det måske kan være blæsevejret? Har kun haft fyret i to måneder, så har ikke prøvet et længerevarende blæsevejr før. Da jeg havde fyret åbent til rensning, stod der sod op i hele rummet når der kom et vindpust udenfor. Så der er helt sikkert gennemgang på en eller anden facon

En anden ting. Ville tjekke for sod i røgrøret.. men hvordan faen kommer i til at kigge derind? synes ikke lige der er nogle åbenlyse muligheder.

Mvh Dennis
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #2 Dato: Jan 02, 2015, 13:59 »
Hej Dennis
Ja det kan sagtens være blæsevejret der får den til at puste baglæns, det er ikke super godt.
Prøv lige at stikke et spejl ind igennem renselemmen i bunden af skorstenen, og kig om der er frit hele vejen op. Og Ja du skal også tjekke dit røgrør enten igennem renseklap eller trækstabilisator, hvis du har en sådan.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline thode

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Jan 02, 2015, 14:20 »
Edit: ARGH... kan ikke få lov til at uploade billeder :-(((

Kan ikke lige lure hvilken vej jeg skal komme ind i renserøret. Vedlægger et billede

Hele molevitten inkl skorsten er opsat af installatør. Jeg har dog desværre ikke fået et godkendt af skorstensfejeren endnu (selv om jeg godt ved den ikke er helt god :-(   )
« Senest Redigeret: Jan 02, 2015, 14:21 af thode »

Offline Kkrm

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #4 Dato: Jan 02, 2015, 14:28 »
Hej Dennis
Har selv haft problemer med det. Det hjalp at skorstenen blev forlænget med en meter så den stikker mere over rygningen....
I dag har jeg dog også haft problemer med røg- trods længere rør og trækstabilisator..

Så måske det bedres når vinden er væk :)

Mvh. Karsten
Mvh.

Karsten
Woody-scotte
16 kwh

http://www.stokercloud.dk/dev/karras.html

Offline thode

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Jan 02, 2015, 14:37 »
Ikke lige sikker på jeg kan finde nogen renseklap. Men igennem trækstabilisatoren? Der er kun et hul på et par centimeter? kan ikke se noget den vej, men er ikke sikker på at jeg ser det korrekte billede

Hej Dennis
Ja det kan sagtens være blæsevejret der får den til at puste baglæns, det er ikke super godt.
Prøv lige at stikke et spejl ind igennem renselemmen i bunden af skorstenen, og kig om der er frit hele vejen op. Og Ja du skal også tjekke dit røgrør enten igennem renseklap eller trækstabilisator, hvis du har en sådan.

Offline thode

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Jan 02, 2015, 14:45 »

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #7 Dato: Jan 02, 2015, 14:51 »
Kan du ikke bare skubbe klappen op så den åbner i vandret stilling, så burde du kunne se lige ind i røgrøret.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline thode

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Jan 02, 2015, 15:09 »
jo det kan jeg godt. Synes bare hullet er så lille at man hverken se noget eller rengøre noget.

Kan du ikke bare skubbe klappen op så den åbner i vandret stilling, så burde du kunne se lige ind i røgrøret.

Offline hschack

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
« Svar #9 Dato: Jan 02, 2015, 15:50 »
Hej
Det er ikke meget hul der er blevet til bag den trækstabilisator (= det skal laves større)
Jeg kan se at du har iltstyring på måske den har fået lavet en for fed blanding
Prøv at stille den på VIS
Lav en afvejning samt justere flamme på lav midt høj
Og se hvordan ilt tal ligger i forhold under ilt styring
Husk god tålmodighed

Hvordan er din røggas temp er styring på nettet ?
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +32/-3
« Svar #10 Dato: Jan 02, 2015, 16:55 »
Hullet i mit røgrør hvor trækstabilisatoren sidder, er af næsten samme størrelse som min trækstabilisator. En anden ting der springer i øjnene, synes trækstabilisatoren sidder ret tæt på kedlen. Da jeg fik mit anlæg installeret skulle der min. være 30cm fri røgrør mellem kedel og trækstabilisator, for at undgå turbulens. Men om en trækstabilisator kan hindre røgnedslag i skorstenen tror jeg nu ikke. Jeg tænker om mon der er blæs nok på anlægget?  :)

/Frank

PS.
Hovsa, det ser ud som om der også er et hul i skorstenen oven over røgrøret, eller snyder billedet.!
« Senest Redigeret: Jan 02, 2015, 17:05 af Frank Chr. »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #11 Dato: Jan 02, 2015, 17:51 »
Hej,

Jeg kan godt forstå at installatøren kun har lavet et lille hul i røgrøret til trækstabilosatoren, for den er jo monteret over en rørsamlimg.
Det er bare ikke godt nok, faktisk grænser det til det uacceptable.
Det er bare en ommer, og næste gang med et hul i røgrøret som svarer til hullet i trækstabilisatoren.

Vi mangler et billede af din skorsten, altså samlet set eller udefra om du vil, men meget tyder på at den er for kort.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Paw

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +36/-6
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline Hedestoker

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
« Svar #13 Dato: Jan 02, 2015, 18:20 »
Det er en ommer, der skal noget større hul til den trækstabilisator - ø100 mm eller ca. 10x10 cm.
Hvor høj er skorstenen?

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #14 Dato: Jan 02, 2015, 18:48 »
Hvordan turbulens og hvad sker der ved det?

Min sidder i røgrøret 15cm fra kedlen og kan ikke sidde andre steder da røret ikke er længere. Den må ikke sidde i skorstenen da der også er brændeovn på (fare for ild udslag ved skorstensbrand).

Og jeg mener mit fyr kører fint, turbolens eller ej. Men ja det lille hul gør at den ikke regulerer noget som helst (i hvert fald ikke trækket).

Hullet i mit røgrør hvor trækstabilisatoren sidder, er af næsten samme størrelse som min trækstabilisator. En anden ting der springer i øjnene, synes trækstabilisatoren sidder ret tæt på kedlen. Da jeg fik mit anlæg installeret skulle der min. være 30cm fri røgrør mellem kedel og trækstabilisator, for at undgå turbulens. Men om en trækstabilisator kan hindre røgnedslag i skorstenen tror jeg nu ikke. Jeg tænker om mon der er blæs nok på anlægget?  :)

/Frank

PS.
Hovsa, det ser ud som om der også er et hul i skorstenen oven over røgrøret, eller snyder billedet.!
« Senest Redigeret: Jan 02, 2015, 18:50 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt