Hej Torben,
Hvis beton bliver porøs af gulvvarmen, så har der dælme været varme på
...langt langt langt over de 100
oC du teoretisk kan få centralvarme vandet op på
Næ, det er vist en gang ammestue snak
...heldigvis
Mht. jævn varme i gulvvarmeslangen, så er det simpelt
Årsagen til at du har stor forskel mellem start og slut på kredsen er at vandet flyder langsomt i kredsen.
Typisk bruger man en returtermostat til at regulere varmen i gulvet når man ikke har en blandekreds, og den slipper vandet ud når det er kølet ned til en indstillet værdi, f.eks. 40
oC.
Det giver helt naturligt en forskel mellem start og slut der er fremløbstemperaturen minus de 40
oC, altså typisk 60-40=20
oC.
Løsningen er en gulvvarme blandekreds á la dem her
http://www.hedestoker.dk/gulvvarme-gulvvarme_comina.html.
Vælg den model der har det antal kredse du har behov for.
Ideen er at man indstiller temperaturen i blandekredsen til en lavere temperatur end fremløbet, og så sender man til gengæld vamdet meget hurtigere rundt i kredsen.
Blandekredsen kører faktisk recirkulering af det samme vand hele tiden, og "udskifter" blot lidt af det hele tiden med varmt fremløbsvand fra fyret, sådan at der f.eks. holdes en konstant temperatur i kredsen på 35
oC.
Den lavere temperatur gør så at der skal sendes meget mere vand rundt for varme rummet op, men det sørger pumpen i blandekredsen for.
Typisk har man en forskel mellem start og slut på 2-3
oC i en gulvvarmekreds med blandekreds, mod de typisk 20-25
oC i gulvvarmekredse uden blandekreds, altså langt bedre varmekomfort.
Hilsen
Michael
Hej igen
Jeg har renoveret mit badeværlese for nogle år siden, da jeg skulle banke gulvet op var betonen porøs så jeg næsten kunne skovle den op..
Der var en, der den gang der fortalte mig at der havde været for høj temp i gulvvarmen, derfor blev jeg interesseret i at hører om max temperaturen..
Michael du nævner at der ved større længder på gulvvarmekredsen kan det være nødvendigt at regulere temperaturen på fremløbet.
Jeg har netop som du skriver, stor forskel på starten og i slutningen i kredsen...
Jeg har ca. 110 m gulvslange og man anbefalede dengang at man ikke overskred 120 m..
Kan jeg være heldig at regulere den ind så temperatur forskellen bliver mindre og i så fald, har du et foreslag til hvordan??
Hilsen Torben