Forfatter Emne: sidste chance  (Læst 25012 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #30 Dato: Dec 16, 2014, 15:53 »
ja har checket at der ikke er noget, så brænderen er tæt.
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #31 Dato: Dec 16, 2014, 15:56 »
Hej.

Arh, det var jo en helt anden historie  ;)

Der er flere ting i denne sammenhæng.
Først og fremmest er det komplet ligegyldigt med en jævn lux-kurve  ;)
Det er en misforståelse at man kan bruge lux-kurven til at finde ud af om forbrændingen er i orden.
I praksis er det et spørgsmål om der er ild eller ikke, og ikke om fotocellen ser mere eller mindre ild, eller rettere sagt hvilken farvetemperatur fotocellen ser.
Man kan sagtens have lux=100 og have en skidt forbrænding, ligesom man kan have lux=10 og have en fin forbrænding.

Derimod er det en fin observation at ilt% stiger inden der igen bliver doseret piler.
Nu vil træpillemængden altid svinge i takt med doseringen og det vil være mest tydeligt ved lave driftprocenter.
Hvis, og jeg mener hvis, bålet bliver for magert inden der igen bliver doseret træpiller i 10% drift, må man enten sænke blæs lav eller øge pillemængden i lav.
Det vil sige øge min. effekt kW på din styrings version, eller øge skorstenstræk på ældre styrings versioner.

Hilsen
Michael



hej mhes.
jeg vil prøve at forklare mig så godt jeg kan.
ved justering 10% når der er/har været lux 100 i et stykke tid ligger ilten på 17-18, der går så et stykke tid før der bliver kørt piller ind igen og luxen falder, når luxen falder stiger ilten til18,5-19,5.
det var derfor jeg ville hæve ydelse ved 10% effekt så der var en mere konstant lux visning og mere stabil iltvisning.
 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #32 Dato: Dec 16, 2014, 16:20 »
det er også hvad jeg har forstået ved at læse din hjemmeside og indlæg herinde.
men det med stabil lux og stabil ilt var et forslag til at få iltstyringen til at virke bedre,ved ikke bedre.
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #33 Dato: Dec 17, 2014, 16:33 »
hej mhes.
har kørt i 2 dage uden iltstyring, 1dag ok ;D 2 dag pilleophobning >:(
første gang du sagde, at jeg skulle køre uden iltstyring, kørte fyret fint i 2 dage ;D da stod
pilleafvejning 1100.
min 10% 1,9-2,0.
blæs 19.
denne gang var det.
pilleafvejning 1200.
min 10% 2,1.
blæs19.
jeg har ikke lavet ny afvejning og har lige nu sat.
pilleafvejning 1150.
min 10% 2,0
blæs 19.
jeg vil de næste par dage prøve at sænke pilleafvejning og min 10% lidt af gangen, for at se om jeg den vej kan sænke pilleophobningen lidt.
lykkedes det ikke vil jeg lave ny afvejning og starte forfra igen. min tanke er at det kørte fint med 1100-1,9-19 ;)
lige en sidste ting kan det være p eller i der skal rettes lidt så det ikke stakker piller op, står på standard tal og ellers ser mine grafer ok ud.
vil helst ikke rette for meget, så kan jeg ikke selv følge med,skal lære hele tiden. 8) 
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #34 Dato: Dec 17, 2014, 19:32 »
Hej,

Pi-regulatoren har ikke noget med forbrændingen at gøre og derfor ikke nogen indflydelse på pilleophophobning.

At justere på snegldosering uden at veje af er absolut ikke at anbefale.

Pilleophobning over tid er typisk et tegn på for høj båltemperatur kombineret med dårlige træpiller.
Det kan også skyldes forkert indstilling af renseblæs.

Derfor er den korrekte fremgangsmåde at afveje sneglen, indstille forbrænding ved hhv. 10%, 50% og 100% drift.
Herefter kan man trimme på renseblæs, så båltemperaturen ikke bliver for høj.

Ovenstående er grundforudsætningen for at finde frem til ordentlig forbrænding, men ikke nødvendigvis hele løsningen.

Hilsen
Michael

hej mhes.
har kørt i 2 dage uden iltstyring, 1dag ok ;D 2 dag pilleophobning >:(
første gang du sagde, at jeg skulle køre uden iltstyring, kørte fyret fint i 2 dage ;D da stod
pilleafvejning 1100.
min 10% 1,9-2,0.
blæs 19.
denne gang var det.
pilleafvejning 1200.
min 10% 2,1.
blæs19.
jeg har ikke lavet ny afvejning og har lige nu sat.
pilleafvejning 1150.
min 10% 2,0
blæs 19.
jeg vil de næste par dage prøve at sænke pilleafvejning og min 10% lidt af gangen, for at se om jeg den vej kan sænke pilleophobningen lidt.
lykkedes det ikke vil jeg lave ny afvejning og starte forfra igen. min tanke er at det kørte fint med 1100-1,9-19 ;)
lige en sidste ting kan det være p eller i der skal rettes lidt så det ikke stakker piller op, står på standard tal og ellers ser mine grafer ok ud.
vil helst ikke rette for meget, så kan jeg ikke selv følge med,skal lære hele tiden. 8)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #35 Dato: Dec 17, 2014, 20:48 »
for høj bål temperatur er da for mange piller/forkert afvejning-for høj blæs. ikke også ???
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #36 Dato: Dec 18, 2014, 05:33 »
For høj båltemperatur er for meget luft i forhold til træpiller, eller for få træpiller i forhold til luft  ;)

Når man tilsætter for meget luft, sker der det samme som når man blæser på et bål, eller den gamle smed bruger sin blæsebælg,ilden blusser op og samtidig stiger kernetemperaturen i bålet.
Den høje kernetemperatur kan få asken til at smelte sammen til større stykker, som renseblæs så ikke er i stand til at blæse væk.

Hilsen
Michael

for høj bål temperatur er da for mange piller/forkert afvejning-for høj blæs. ikke også ???
« Senest Redigeret: Dec 28, 2014, 11:01 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #37 Dato: Dec 28, 2014, 10:10 »
hej mhes
jeg har nu prøvet alt med de piller (sødra) og de hober piller op.
blæs 16-17-18-19
rens 10-4-45 10-5-45 osv der op af.
købte nogle andre piller i går (varga) de var noget mørkere og hårdere, lavede afvejning osv.
hobede piller op men som du kan se har fyret kørt perfekt, ingen askekage, pæn farve aske,har kørt i 50% området hele tiden.
blæs sat til 29.
rens 10-5-55.
i dag ny afvejning og sat blæs ned til 27.
har du nogle råd til mig håber på at pilleophobningen er for høj båltemperetur har derfor sænket blæs til 27.   
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7388
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #38 Dato: Dec 28, 2014, 11:05 »
Hej,

Jeg forstår ikke helt hvad det er du mener...
Ingen askekage, men pillerne hober sig op...
Hvad er det der hober sig op ?
...og hvor sker det på herden ?

Du skal huske på at jeg ikke kan se det du ser, jeg kan kun prøve at forestille mig det ud fra din beskrivelse, så du må bruge noget mere tid på at beskrive det du ser.

Hilsen
Michael

hej mhes
jeg har nu prøvet alt med de piller (sødra) og de hober piller op.
blæs 16-17-18-19
rens 10-4-45 10-5-45 osv der op af.
købte nogle andre piller i går (varga) de var noget mørkere og hårdere, lavede afvejning osv.
hobede piller op men som du kan se har fyret kørt perfekt, ingen askekage, pæn farve aske,har kørt i 50% området hele tiden.
blæs sat til 29.
rens 10-5-55.
i dag ny afvejning og sat blæs ned til 27.
har du nogle råd til mig håber på at pilleophobningen er for høj båltemperetur har derfor sænket blæs til 27.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #39 Dato: Dec 28, 2014, 16:36 »
hej mhes.
jeg har en forestilling om at der også vil være askeophobning op af siderne, hvis jeg har for høj båltemperatur.
ophobning af pillerne starter hvor de kommer ind og slutter der hvor hullerne slutter i hærden,og når op til overkanten af hærden,det er på 18-24t hvis jeg kører i 6t mere vil der ryge uforbrændte piller i bunden af kedlen.
de piller der ligger øverst på hærden ligner hele sorte piller, når du så trykker pilleklumpen sammen kan du gøre den noget mindre og det ser ud som der er masser af rødglødende aske.
siderne i kedler er sorte meget fint støv der let kan skrabes af.
aske i askeskuffen er lysegrå/lysebrunt.
har afvejet og sat blæs ned fra 29 til 27 og sat rens til 8-5-60 i stedet for 10-5-55.
vil prøve at se hvordan det ser ud i morgen tidlig.
du må meget gerne komme med input eller forslag, ville det hjælpe dig hvis du kunne se mine indstillinger i styringen jeg ved ikke hvordan det virker men hvis jeg logger ind herfra min computer kan du så se parameterne   
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #40 Dato: Dec 28, 2014, 17:09 »
Hej

Sidder lige og kigger på dine grafer og det slår mig at dit fyr yder alt for meget!

Nu kan det være en stor fejlvisning på din flowmåler og så har det intet at sige. Det kan også være iltstyring eller dosering der snyder dig. Men det kunne passe med for mange piller eller for lidt luft.

Jeg og bruger Lamborg havde store problemer med det på en tidligere version af en V6 styringen. Jeg fik dengang løst problemet med en sommer herd, som jeg selv modificerede med nogle flere huller på midten. Det var her jeg fik ophobningen, da pillerne simpelthen ikke blev brændt af i primær forbrændingen. Med de ekstra huller blev primær bålet bare længere og det har fungeret lige siden.
(jeg tror også den nye "sommer" herd til vores 30kW, er med flere huller. Det skrev Lamborg om for nyligt).
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #41 Dato: Dec 28, 2014, 17:25 »
hej hjemmeteori
har lige haft slukket fyret og når jeg starter igen yder cirkulationspumpen mere det må være det synes ikke selv at jeg bruger mange piller 20-25k i døgnet. har afvejet 3gange de sidste 2 dage med 20g forskel.
har ikke iltstyring på.
har selv overvejet en sommerherd da fyret kun kører mellem15%-40%.mere selvfølgelig under opstart og ved at lave varmt vand.
tak for dit input :) men før jeg gør det vil jeg prøve alt, da fyret kørte hele sidste år uden problemer
« Senest Redigeret: Dec 28, 2014, 17:30 af fnuddi »
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #42 Dato: Dec 28, 2014, 17:57 »
Når jeg siger yder for meget er det ikke fordi jeg mener det bruger for mange piller, men styringen på grundlag af flowmåleren regner ud at fyret yder omkring 8kW ved 30% ydelse. Det er 3 Kw for meget.

Men som jeg skriver kan det være flowmåleren der viser forkert eller det kan være  retur temperaturen der måles for lavt. Men det er en uforholdsmæssig stor fejlvisning og selv om det ikke var er det kun en indikation og ikke noget faktuelt. Men det indikerer at du i mindst et område kører med for mange piller/for lidt luft.

Har du prøvet at rense hullerne i herden grundigt. Michael F. anbefaler en dorn, da et bor, laver grater som soden bedre skulle kunne hæfte på. Så de efterfølgende hurtigere stopper til.


hej hjemmeteori
har lige haft slukket fyret og når jeg starter igen yder cirkulationspumpen mere det må være det synes ikke selv at jeg bruger mange piller 20-25k i døgnet. har afvejet 3gange de sidste 2 dage med 20g forskel.
har ikke iltstyring på.
har selv overvejet en sommerherd da fyret kun kører mellem15%-40%.mere selvfølgelig under opstart og ved at lave varmt vand.
tak for dit input :) men før jeg gør det vil jeg prøve alt, da fyret kørte hele sidste år uden problemer
« Senest Redigeret: Dec 28, 2014, 18:00 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #43 Dato: Dec 28, 2014, 19:17 »
hej hjemmeteori.
vil checke huller i morgen ,det er 1500kg siden jeg havde en rundfil igennen og nussede dem lidt :)
jeg mener at have læst i tidligere indlæg at man ikke kan regne med kw visningen da der er mange faktorer der spiller ind men jeg er ikke så godt inde i samspillet af alle parameter, så jeg kan gennemskue alt .
jeg mener at hvis en 16kw brænder kører 100% bruger den 110kg det giver 1,5kg i timen ved 30% og det bruger jeg ikke,så der må være en fejl visning. jeg bruger 1,1kg itimen ,afvejning sagde og står på 1300g og min effekt 2,0 jeg kan godt se at du ikke kan få 8kw ud af 30% og 1,1kg piller i timen men jeg kan ikke gennem skue det og korrigere for det. :)jeg kan se at hvis du skruer op for cirkulationspumpen får du også en vild kw visning iforhold til forbrug
   
« Senest Redigeret: Dec 28, 2014, 19:31 af fnuddi »
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #44 Dato: Dec 28, 2014, 19:58 »
jeg ved ikke hvor du har 110kg fra? og jeg regner med at du mener i døgnet?

1kg piller er i runde tal 5kWh. virkningsgrad er ? 0,9 = 4,5kWh
16kW / 4,5Kwh/kg = 3,56kg/h
3,56kg/h * 24h/døgn = 85,44kg/døgn

30% * 3,56kg/h = 1,07kg/h

Så 1,1kg passer vist meget godt!

Hvis du vil korrigere for fejlvisningen er det bare at ændre mængden pr. puls og så se om det passer i hele ydelsesspektret. Hvis det er en fejlvisning fra en temperaturføler, kan det nok drille lidt.
Men korrektionen skulle være 5/8 * 10L (hvis din flowmåler er en standard NBE og den er sat til 10L i styringen) = 6,25L/puls. Så sæt den til 6 liter.


hej hjemmeteori.
vil checke huller i morgen ,det er 1500kg siden jeg havde en rundfil igennen og nussede dem lidt :)
jeg mener at have læst i tidligere indlæg at man ikke kan regne med kw visningen da der er mange faktorer der spiller ind men jeg er ikke så godt inde i samspillet af alle parameter, så jeg kan gennemskue alt .
jeg mener at hvis en 16kw brænder kører 100% bruger den 110kg det giver 1,5kg i timen ved 30% og det bruger jeg ikke,så der må være en fejl visning. jeg bruger 1,1kg itimen ,afvejning sagde og står på 1300g og min effekt 2,0 jeg kan godt se at du ikke kan få 8kw ud af 30% og 1,1kg piller i timen men jeg kan ikke gennem skue det og korrigere for det. :)jeg kan se at hvis du skruer op for cirkulationspumpen får du også en vild kw visning iforhold til forbrug
 
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt