P er direkte udledt af forskellen mellem settemp og aktuel temp. Minus hvis temperaturen er for høj og plus hvis temperaturen er for lav.
I er en "Stak". Dvs når temperaturen er for lav lægges der lidt på stakken hvert halve eller hele minut. Når temperaturen er for høj tages der af.
Dvs. når du snakker tid Ny eller gammel kan I stakken godt teoretisk være flere uger gammel, hvis fyret ikke har været slukket.
Der er så et samspil mellem P og I for at fyret regulere optimalt. Nemlig at når forskellen er stor vil P Give høj ydelse, men den skal hellere ikke give mere end at I også når at lægge til "stakken", så når temperaturen stiger skal ydelsen fra I stadig kunne give nødvendig ydelse for at bibeholde temperaturen.
Så dit fyr kan køre med mange kombinationer af PI, men erfaringsmæssigt skal de forholdsmæssigt følges nogenlunde ad. Så hæver man P til det dobbelte, skal I ca. også hæve til det dobbelte.
Folk med velreguleret gulvvarme og Shunt styret VVB kan normalt køre med lave PI tal og meget Jævn ydelse. En som mig selv med radiatorer og 3-vejs ventil til styring af VVB er nødt til nogle noget højere PI tal og mere ujævn ydelse.
Den har jeg læst grundigt ja, og er med på grundprincipperne. Men synes ikke der er noget om vægtning af p og i op mod hinanden. Altså hvor lang tid tilbage tæller I med? vægter "nyeste" I mere end ældre I? og hvor meget vægter I i forhold til P. Sikkert bare nogle matematik kundskaber jeg mangler.
Prøver med 30 grader. Troede bare ikke at kedlen måtte blive så kold.. men det bliver den selvfølgelig alligevel når fyret har været slukket