Meget god forklaring, det har bare ikke noget med dette problem at gøre.
Det du oplever er et par fejl i version .0522, der gør at du reelt får en ren P reguleret kedel. Det sammen med pumpestart/stop gør at fyret "aldrig" kommer op i fart.
Grundlæggende er fyret P reguleret frem til 10 grader under setpkt, da P=10 under opstart. Derudover gør en P værdi på 100% at I bliver sat til "NUL".
Når du så når 10 grader under setpkt. falder P linært ned til din egen P værdi som opnås, når setpkt nås. Desværre starter din pumpe ved 55 grader hvorved temperaturen falder. Så stiger P igen til opstarts settings. P værdien bliver igen 100% (hvorved I resettes til "NUL") og så starter fyret forfra.
Her til eftermiddag, bliver denne "onde" spiral først brudt hos dig, da kedlen går i VVB drift. Og kigger man i nat er det faktisk også VVB drift der stopper den efter 1time 46min.
Jeg har set mit fyr, køre i denne spiral i over 2 timer. Jeg har fejlmeldt det i "ønsker til funktioner i chip" allerede i Januar måned. Men der er ikke sket noget.
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5892.0Så du må enten leve med det eller nedgradere til en tidligere version. (jeg tror 0468 er bedste bud. Men her mister du lidt vedr. urstyring og kompressorens).
Update: Hos mig har jeg faktisk siden jeg installerede denne opdatering fået rust i bagerste røgslag. Om det er denne cyklen op og ned i timevis eller noget andet skal jeg ikke kunne sige, men jeg håber på en snarlig opdatering der kan få løst dette opstartsproblem.
Update 2: Jeg har lige kigget med hos nogle Beta testere og det ser ud som om det er rettet, men bare ikke frigivet.
pumperne starter og slukker. De starter ved 55 og slukker ved 50. Så jeg forstår hvorfor kedeltemp kører op og ned sammen med det kolde vand kommer fra huset. Jeg forstår bare ikke hvorfor effekten kører op og ned, når kedeltemp aldrig når op på 60 grader
Det fordi din PI regulering regulere, samtidig med at pumpen regulere op og ned.
Hvis du sætter pumpens regulering ud af kraft, er det problem måske løst.