Forfatter Emne: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl  (Læst 54765 gange)

0 Medlemmer og 9 Gæster læser dette emne.

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #15 Dato: Nov 26, 2014, 20:49 »
Sorry, men uanset hvem det har lavet den samling med isolerbånd, så er dem ikke i orden  ;)
NBE er ikke underlagt andre regeler end os andre, så de vil skulle påvise et isoleringsniveau på 4 kV på den samling, og det tror jeg simpelthen ikke at de kan  ;)

Isolerbånd er noget man bruger til at markere teltstænger med samt som "husmandsplaster" det hører på ingen måde til i elinstallationer  ;)

Hilsen
Michael

Ser rigtig godt ud...
...lige med undtagelse af den "fætter" med rødt isolerbånd på  ;)

En rigtig samlemuffe ville være at foretrække, men din løsning med en god jordledning er lige i skabet.

Hilsen
Michael

Så er der styr på U isolerede ledninger og montering af manglende jord ......tsk tsk   >:(

Hej Michael

Det med rødt isolerbånd på , det må du nok trække tilbage ........for jeg har en NBE reserve snegl med 20 w motor og DER er der brugt rødt isolerbånd (gider ik tage billed, men det passer :-) )  og der mangler så desværre også en jord og når man tænker på at NBE er "ovre there" så vil en ulykke med mangelede sikring betyde at NBE bliver sagsøgt laaangt ind i deres næste liv ;-)

ang den "flotte jord " tak ,men så er der på snegle motoren et skruehul og en markering til jord ...men skrue og ledning mangler

Den blir skiftet i morgen ;-)  ......har du selv kontrolleret din RTB ?  O0

I steden for isoleringsbånd , er det så ok sætte et stykke krympeflex over samlingen  ???
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Hugo

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-3
  • Woody-skotte 10Kw ,Opop kedel 20
« Svar #16 Dato: Nov 26, 2014, 20:54 »
Ja, selvfølgelig er der jord på alt metal der kan berøres, det følger jo af EN 60 204-1  ;)
...og r jeg siget at mit anlæg opfylder EN 60 204-1, så er det hele EN 60 204-1  ;)

Mit tidligere BlackStar 1016 ,ed en 10 kW brænder og ekstern snegl var ligeledes helt OK.

Jeg har selvfølgelig også en velfungerende ekstrabeskyttelsesleder (jordledning) i min installation og dansk stikkontakt og stikprop med jord på forsyningen  ;)
...man er vel ikke el-uddannet for ingenting  ;)

Hilsen
Michael

Min RTB opfylder til punkt og prikke EN 60 204-1, altså "Elektrisk udstyr på maskiner" og da min RTB er CE mærket efter maskindirektivet er det lige efter bogen.

Så nej, der findes ikke noget med isolerbånd på mit fyr  ;)

Hilsen
Michael

Min er også lavet på samme forkerte måde som alle I andres. Er din ikke også det, MHES?

Mon NBE kommer på banen med en kommentar?

Men er anlægget i orden ? med jord ? .....

Synes bare der er for mange der melder at de har samme problem/fejl med jord og det er på selve maskine installationen og ikke hus installationen. Vil kontrollere blæser og intern motor i morgen .....   

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #17 Dato: Nov 26, 2014, 20:57 »
Klip dog den kabelsko af og sæt en samlemuffe. Den skal nok alene bruges for en evt. mulighed for nemt at bakke med sneglen og så må man bytte rundt på muffen. Det er da ikke meget sværere end at skulle have krympeflex eller isolerbånd afmonteret.!!

I steden for isoleringsbånd , er det så ok sætte et stykke krympeflex over samlingen  ???
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #18 Dato: Nov 26, 2014, 20:58 »
Hej Bjarne,

I udgangspunktet nej.

Samlinger skal udførs med materiel der er beregnet og godkendt til det.
I 230 VAC kredse er der krav om et isoleringsniveau på 4 kV, og det opnår du typisk ikke med et stykke krympflex, men udfra et praktisk synspunkt, så er det ikke så ringe endda  ;)
...det opfylder blot ikke kravene i reglerne  ;)

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor en samlemuffe ikke er på tale, den er beregnet til det  ;)

Hilsen
Michael

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #19 Dato: Nov 26, 2014, 21:03 »
Ja ja, men mit anlæg er altså i orden og det var det forrige også  ;)
...det er noget der ligger mig meget på sinde, jeg er faktisk rigtig glad for min familie  ;)

Hvis man har læst andre af mine indlæg her på sitet vil man nok også kunne nikke genkendende til min holdning omkring ekstrabeskyttelse  ;)

Hilsen
Michael

Synes bare der er for mange der melder at de har samme problem/fejl med jord og det er på selve maskine installationen og ikke hus installationen. Vil kontrollere blæser og intern motor i morgen .....
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
« Svar #20 Dato: Nov 26, 2014, 21:27 »
Hej Bjarne,

I udgangspunktet nej.

I 230 VAC kredse er der krav om et isoleringsniveau på 4 kV, og det opnår du typisk ikke med et stykke krympflex, men udfra et praktisk synspunkt, så er det ikke så ringe endda  ;)

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor en samlemuffe ikke er på tale, den er beregnet til det  ;)

Hilsen
Michael

Den får en kronmuffe ved næste stop , der blev lavet jord til motoren i går , og krumpflexet klare nok opgaven de næste dage  :)
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Hugo

• Top of the pop
« Svar #21 Dato: Nov 26, 2014, 21:35 »
Hej Bjarne,

I udgangspunktet nej.

Hilsen
Michael

Den får en kronmuffe ved næste stop , der blev lavet jord til motoren i går , og krumpflexet klare nok opgaven de næste dage  :)

Må bare sige at det er under al kritik at Jannick/nbe ikke gør/skriver noget som helst .......ufatteligt på nordjysk !!!

Offline dannidines

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
« Svar #22 Dato: Nov 26, 2014, 21:44 »
Min gamle ext. snegl er monteret med jord (ikke set ved selvsyn, men meldt af nuværende ejer)

RTB kontrolleres ved hjemkomst.. Men faldt ikke over noget (umiddelbart hvad jeg husker af) ved monteringen.

RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Finansen

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #23 Dato: Nov 26, 2014, 22:01 »
God aften.
Mini siloen har så heller ingen jord på strøm stikket.
Ellers ser alt fint ud.

Anlægget er købt sidst i april, i år.
« Senest Redigeret: Nov 26, 2014, 22:08 af Finansen »
10 kW blackstar mini 1016
Kompressorrens - trækstabilisator.
V.10.xxxx
110 ltr. Metro combi, VVP via 2 vejs ventil.
Opvarmer 165m2 heraf 70m2 kælder.
Årligt forbrug: Ukendt indtil videre. Fyr opsat april 2014.
http://www.stokercloud.dk/dev/finansen.html

Offline Hugo

• Top of the pop
« Svar #24 Dato: Nov 26, 2014, 22:05 »
God aften.
Ellers ser alt fint ud.

Er det alle 50.000 stk anlæg det er galt med ??? ........

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #25 Dato: Nov 27, 2014, 05:34 »
Arhh, nu skal vi nok lige spise brød til  ;)
Jeg kan da tælle nogle stykker her i indlæggene der ikke har problemer med det  ;)

Mht. mini anlæggene, så er det ikke sikkert at der skal være en jordledning med i forsyningsledningen.
Iflg. EN60 204-1 må alle elektrisk ledende dele af maskinen bruges som dele af ekstrabeskyttelseskredsen, altså, hvis noget af metallet på den sammenbyggede enhed er forbundet med jord, er det ok at bruge disse dele som ekstrabeskyttelsesleder.
I praksis betyder det at hvis man f.eks. monterer en jordledning til kabinettet og kabinettet er metallisk skruet sammen med magasinet som igen er metallisk skruet sammen med sneglmotoren, ja så er kravene faktisk opfyldt  ;)

Hvis man har problemer med manglende jordledning, så skal man tage fat i sin leverandør.
Jeg er ganske sikker på at leverandøren vil håndtere sagen korrekt.

Hilsen
Michael

God aften.
Ellers ser alt fint ud.

Er det alle 50.000 stk anlæg det er galt med ??? ........
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline rki

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #26 Dato: Nov 27, 2014, 07:48 »
Hej
Min snegl er også lavet med kabelsko og unden jord
Monterer jordledning idag
vh
Rene

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #27 Dato: Nov 27, 2014, 08:00 »
Nu har jeg fulgt denne spændende tråd og synes lige jeg vil give mit besyv med...
Rolig nu...
Enig i at den samler måske ikke er så heldig meeeeeen man skal være mere end uheldig hvis der skal komme noget metal der er så langt ind i samleren at den kan nå ind så det giver stød fra elnettet ... Når jeg roder med sneglen får jeg stød hver gang meeen det skyldes nok at jeg er gammel og slæber på fødderne og det er en uheldig sammensætning når man roder med et plastikrør..... Så får man statisk stød meeeen det er vist mere ubehageligt end farligt.. Og der er reelt ingen der ved hvilket stød trådstarter har fået.. Heller ikke ham selv.. Meen jeg vil våge det ene øje på at hvis det var 230v så ville hans HPFI relæ være hoppet fra og det har han jo tilsyneladende ikke bemærket . Ellers skal han lige tjekke om det virker..
Statisk stød kunne undgås hvis jorden var trukket... meeeen igen lad os lige smide hysterien i en spand vand...
Der er ikke jord på jeres microovn.
Der er ikke jord på jeres 230 volt barbermaskine
Der er ikke jord på jeres røremaskine
Der er ikke jord på jeres køleskab
Der er ikke jord på jeres opvaskemaskine (her tænkes ikke på konen) hvis den har fabriksmonteret stik
Kortsagt der er ikke jord på alle ting der er monteret med et schuko-stik fra fabrikanten
Med mindre der er adapter på alt eller man har skiftet stik ...
Det tror jeg ikke engang de mest fanatiske jord folk har gjort.
Så selvom jeg giver trådstarter helt ret og jeg synes han gør ret i at starte denne tråd pga sjusk så vil jeg nu tillade mig at mane lidt ro på ....
Og MIchael... jeg har selv sat isolerebånd over den i forvejen isolerede samler .. Men det er bare for at der ikke skal kunne komme noget ind i endehullet .. (det lød forkert :-)
Men det virker :-)

MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline motoz

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-0
« Svar #28 Dato: Nov 27, 2014, 08:44 »
The resistance hand-to-hand in a grown up is typically around 1000 ohms. The cable shoe connector is connected to 230Vac in series with the capacitor. If the capacitor is one microfarad the current flowing through the body will be about 70mA with an 'ideal' connection with one hand on the auger case and the other hand on solid earth. (A larger capacitor means more current, I don't remember exactly but I think it's around 1 microF)

This is unlikely to kill you with a working HFPI but definitely not safe, if it happens in the most sensitive moment of the heart cycle it can stop the heart. But it is only a bit more than double the trip limit of the HPFI relay, so with dry hands, paint on the auger case, or anything at all, the current would easily be below the HFPI trip level (and thus 'almost always' not lethal) but still VERY unpleasant. Not tripping the HFPI does not mean that it was only static.

Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline Aerobatic

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
« Svar #29 Dato: Nov 27, 2014, 09:30 »
Nu har jeg fulgt denne spændende tråd og synes lige jeg vil give mit besyv med...
Rolig nu...
Enig i at den samler måske ikke er så heldig meeeeeen man skal være mere end uheldig hvis der skal komme noget metal der er så langt ind i samleren at den kan nå ind så det giver stød fra elnettet ... Når jeg roder med sneglen får jeg stød hver gang meeen det skyldes nok at jeg er gammel og slæber på fødderne og det er en uheldig sammensætning når man roder med et plastikrør..... Så får man statisk stød meeeen det er vist mere ubehageligt end farligt.. Og der er reelt ingen der ved hvilket stød trådstarter har fået.. Heller ikke ham selv.. Meen jeg vil våge det ene øje på at hvis det var 230v så ville hans HPFI relæ være hoppet fra og det har han jo tilsyneladende ikke bemærket . Ellers skal han lige tjekke om det virker..
Statisk stød kunne undgås hvis jorden var trukket... meeeen igen lad os lige smide hysterien i en spand vand...
Der er ikke jord på jeres microovn.
Der er ikke jord på jeres 230 volt barbermaskine
Der er ikke jord på jeres røremaskine
Der er ikke jord på jeres køleskab
Der er ikke jord på jeres opvaskemaskine (her tænkes ikke på konen) hvis den har fabriksmonteret stik
Kortsagt der er ikke jord på alle ting der er monteret med et schuko-stik fra fabrikanten
Med mindre der er adapter på alt eller man har skiftet stik ...
Det tror jeg ikke engang de mest fanatiske jord folk har gjort.
Så selvom jeg giver trådstarter helt ret og jeg synes han gør ret i at starte denne tråd pga sjusk så vil jeg nu tillade mig at mane lidt ro på ....
Og MIchael... jeg har selv sat isolerebånd over den i forvejen isolerede samler .. Men det er bare for at der ikke skal kunne komme noget ind i endehullet .. (det lød forkert :-)
Men det virker :-)

Kære Hr. Lamborg

Hvorfor vil du gerne mane lidt ro på?

Bliver lidt irriteret når du prøver at negligere om jeg har fået stød eller det bare er statisk elektricitet. Kan oplyse dig at jeg er uddannet automatiktekniker og har rodet med el og elektronik siden jeg var 8 år. Allerede den gang fik jeg mit første 230V stød og har siden fået mange andre stød fra tændrørsledninger, elhegn, statisk elektricitet og et par gange fra elinstallationer i maskiner, så jeg ved godt hvad forskellen er. At HFI relæet ikke slog siger jo bare at modstanden var stor og strømstyrken var under 30mA, men 10 eller 20mA er absolut også meget ubehageligt men måske ikke livsfarligt.

Det er helt korrekt, at er man lidt fingersnild og har lidt omløb i pæren, så kan man sagten rode med el, det er ikke raketvidenskab. Du, jeg og sikkert mange andre forumnørder kan sagtens finde ud af at sætte en samlemuffe og en jordledning på, men du kan jo se eksemplet her i tråden hvor der er en som spørger om det er korrekt at samlingen fra kondensator skal monteres på huset, så er det nok ikke alle som selv skal rode med det. Hvad med Hr. og Fru. Jensen som ikke er på forum og ikke selv kan rode med det, skal de bare dø af elektrisk chok?

Noget andet er at når man køber et dansk produkt med CE mærke og det hele, så skal man ikke selv til at gøre produktet forsvarligt og lovligt. Det er en anden sag når jeg køber noget kina skrammel, så forventer jeg det er livsfarlig, og det får en grundig inspektion og forbedring inden der bliver sluttet strøm til.

NB. hvis du køber vaskemaskine, opvaskemaskine og lignende så står der højt og tydeligt at der skal Schuko adapter på, det gør der ikke på et NBE fyr, der er en manual nærmest ikke eksisterende.
« Senest Redigeret: Nov 27, 2014, 09:33 af Aerobatic »
/Ulrik

Blackstar BS1016 10kW
800l Akkutank

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=aviator