Hej Steffen,
Du springer ind lige midt i kommunikations systemet med dit spørgsmål
Netværkskomnunikation opdeles i forskellige lag og er beskrevet i OSO (OSI/ISO) modellen.
Når du taler om RJ45 stikket (eller Ethernet forbindelsen for at være korrekt) så taler du om noget i lag 1, det fysiske lag, altså noget med strøm og ledninger.
Når du taler om UDP beskriver du noget i lag 4, transportlaget, altså hvordan informationspakkerne styres/transporteres mellem enhederne (f.eks. hvordan er de pakket ind).
Der hvor du skal bruge dine informationer er i lag 7, applikations laget.
Styringen har selv helt styr på at komme gennem alle lagene i modellen, men på din HMI f.eks. skal du have "noget" det håndterer lag 6 og 7.
Typisk er det noget HMI producenten implementerer som noget de kalder "drivere", og så har de f.eks en "driver" til en Siemens PLC, til en Allen-Bradly PLC, til en Omron PLC osv.
Hvis du vil kommunikere med f.eks en NBE v7 styring, skal du altså selv lave "noget" der an klare det.
I en del PLC'er kan man selv lave "drivere" til netværkskommunikation, altså håndtere data fra lag 6 og frem.
Det vil sige, stykke de bytes man modtager sammen til fornuftige data pg konvertere dem til noget læseligt/præsenterbart på f.eks. et HMI.
Jeg tror selv at det simpleste er de små single-board computere, når man skal håndtere dette.
Her er et link til en forklaring på modellen
http://da.m.wikipedia.org/wiki/OSI-modelHilsen
Michael
Tak for svar til jer begge!
I morgen skulle jeg gerne få støbt gulvet i fyrrummet, som er hjertet af al teknik i huset. Derefter skulle jeg gerne få tid til at udforske muligheden for at kommunikere direkte med styringen - glæder mig Håber jeg kan få lagt klinker inden jul, så fyret kan komme på plads i juleferien - Her er en anelse koldt for tiden...
Jeg har lige startet let med at google UDP - Så vidt jeg kan se er det en protokol uden tilbagemelding... Giver det ikke problemer? Eller skal jeg blot sørge for at få en tilbagemelding ved at spørge efter status af en eller anden art. Fx hvis jeg sender en kommando, så kan jeg nok få en indikation af om kommandoen er nået igennem ved at udlæse om blæser osv aktiveres...? Eller har jeg misforstået noget allerede her?
Hvis jeg nu ønsker at lave et lille hjemme-SCADA fx med en HMI-skærm, skal jeg så finde mig en HMI-skærm som kan snakke UDP? Det at enheden har et RJ-45 stik og kommunikere med noget TCP/IP, er vel ikke nok i sig selv?
På forhånd tak - Steffen