Forfatter Emne: Trykluft rens  (Læst 8743 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bylov

• Prof
  • Respekt optjent: +3/-0
Trykluft rens
« Dato: Sep 30, 2014, 21:50 »
Hej
Jeg har bestilt et sæt med slanger og ventil til at fortage trykluftrens af min nye brænder woody 16Kw. hvilket tryk er bedst at rense med, her tænker jeg på er 1bar eller lignede er nok
glæder mig lidt til det kommer og jeg for sat gang i det.
Mvh Bylov

Offline SKM

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Trykluft rens
« Svar #1 Dato: Sep 30, 2014, 22:18 »
Højt tryk gør bedre rent... Min erfaring er minimum 6bar... Og gerne så kort og tyk en slange som muligt mellem tank og magnetventil. Jeg benyttede en 10m 1/4" slange i begyndelsen, men den var der åbenbart for meget modstand i, og resulterede i dårlig renblæsning.

Mvh Steffen
Mvh Steffen

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Okt 01, 2014, 06:24 »
Jeg har 10m 1/4" det virker fint. Jeg har 8bar på kompressoren.
Det er ikke monteret på luften til værkstedet som går igennem reguleringsventil og vandudskiller, men direkte ind på kompressorer tanken.

Kenneth
« Senest Redigeret: Okt 01, 2014, 06:30 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline SKM

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Okt 01, 2014, 22:17 »
Har du prøvet med kort slange Kenneth? Jeg kunne mærke stor forskel, men bliver den tilfredsstillende ren, så er der selvfølgelig ikke grund til at gøre det mere besværligt
Mvh Steffen

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +174/-24
    • mit fyr
« Svar #4 Dato: Okt 02, 2014, 05:25 »
Jeg har kørt med kort slange, men det var på en lille billig kompressor som stod ved fyret. Der var 7,5 bar på, men jeg kan ikke se forskel.
Den bette 2hk stod af, den brugte til sidst en evighed på at opbygge tryk.
Jeg gad ikke købe en ny kompressor til fyret når den store 400V alligevel altid står med tryk på. :)

Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline frølårsraketten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
« Svar #5 Dato: Okt 02, 2014, 15:32 »
Hvis der skal bruges lang slange, er det smartest at sætte en luftpotte nær fyret og så bruge den regulerede udgang fra kompressoren.
Venligst Pierre

Offline SKM

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Okt 02, 2014, 16:22 »
Nemlig ja...

Jeg benyttede mig også af en "fjernkompressor", og lavede en lille gasflaske om til buffertank for trykluften. Jeg havde døje med store askekager, som den ikke kunne blæse væk, hvis den først skulle overvinde modstanden fra forlængerslangen. Jeg kan dog have en tendens til at være for hysterisk angående optimeringsspørgsmål, så i mange tilfælde kan en lang forlængerslange nok godt være acceptabel. Det vigtigste er at risten blæses ren ;)

Hvorfor er det vigtigt at anvende den regulerede udgang? Kompressorrens tager ikke skade af at blive udsat for tryk i omegnen af 8bar, og den regulerede udgang er vel blot endnu en modstand på luftens vej?

Mvh Steffen
Mvh Steffen

Offline frølårsraketten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
« Svar #7 Dato: Okt 02, 2014, 16:50 »
Hvorfor er det vigtigt at anvende den regulerede udgang? Kompressorrens tager ikke skade af at blive udsat for tryk i omegnen af 8bar, og den regulerede udgang er vel blot endnu en modstand på luftens vej?

Mvh Steffen

Ok hvis du kun har max. tryk på 8 bar, men her i huset bruges forhøjet tryk (lige under der hvor sikkerhedsventilen udløses), så der er noget at tage af, når nipplemaskinen kører!

Med reguleret tryk har du samme effekt hver gang der renses  O0
Venligst Pierre

Offline SKM

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Okt 02, 2014, 16:56 »
Okay, så du nærmer dig 10bar? Eller har du noget specielt kompressorgrej til din niplemaskine?

Har du prøvet med 10bar? Jeg tror da fint magnetventilen holder til det... Så er det nok heller ikke et problem at få "støvet af" i brænderen ;)
Mvh Steffen

Offline kongsgaden

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #9 Dato: Okt 04, 2014, 16:23 »
Hej
Jeg har monteret trykluftrens, og har heller ikke kunne få det til at fungerer i starten med en billig kompressor på 7 til 8 bar, hvorefter jeg monterede slangen direkte på beholderen uden om reduktionsventilen for der var ikke luft nok gennem reduktionsventilen, jeg renser for hver 20 kg. ventilen er åben 1 sek.
Woody 10KW Blackstar 1016 v10.032

Offline egmadsen

• Guru
  • Respekt optjent: +6/-2
« Svar #10 Dato: Okt 05, 2014, 15:45 »
Jeg synes ikke at det kompressor rens virker særlig godt. Jeg købte en af de dyre kompressorer fra NBE men der ikke nok luft i den til at rense ordentligt. Så enn er alt for dyr i forhold til hvad den kan. Jeg købte en hos Harald Nyborg med en 24 ltr tank for at prøve om den ville virke bedre. Jeg renser med 8 bar og stadig er der askekager på herden. Der sker en gang imellem at herden bliver blæst ordentlig rent men ikke så tit.

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
« Svar #11 Dato: Okt 05, 2014, 17:57 »
Jeg synes ikke at det kompressor rens virker særlig godt. Jeg købte en af de dyre kompressorer fra NBE men der ikke nok luft i den til at rense ordentligt. Så enn er alt for dyr i forhold til hvad den kan. Jeg købte en hos Harald Nyborg med en 24 ltr tank for at prøve om den ville virke bedre. Jeg renser med 8 bar og stadig er der askekager på herden. Der sker en gang imellem at herden bliver blæst ordentlig rent men ikke så tit.
Det er begrænset hvad kompressor rens kan klare , hvis der er brændt en stor kage fast på herden kan den ikke klare det , det kan være dine træpiller der ikke er ok ,eller din blæser rens der ikke står rigtigt . ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #12 Dato: Okt 05, 2014, 18:00 »
Hej
Jeg er ikke så stærk udi kompressorrens, men hvis den ikke kan blæse det væk, er det måske fordi det har ligget for længe, og dermed er brændt fast på herden. Lidt oftere rens kan måske gøre en forskel.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline egmadsen

• Guru
« Svar #13 Dato: Okt 05, 2014, 20:28 »
jeg kører på ur styring indtil det bliver mere forbrug så der bliver renset 2 gang i døgnet hvergang fyret slukker. Pillerne er ikke de bedste jeg har brugt nogle Greenii og de var ikke noget at råbe hurra for. Jeg har dog kun en tankfuld tilbage og har købt Velux istedet for. Men jeg mener stadig at hvis det virkede skulle det rense herden ordentligt, askekagen er temmelig løs. Men nu håber jeg at de nye piller er bedre så jeg ikke behøver at døje med kompressor rensen  :)

Offline egmadsen

• Guru
« Svar #14 Dato: Okt 05, 2014, 20:31 »
Bjarne, hvad vil du mene at blæser rens skulle indstilles til ?.