Hej Mark,
Drift% er et udtryk for hvor meget fyret forsøger at producere lige nu, og helt reelt er det sneglydelsen på den eksterne snegl du ser.
Altså hvor stor %-del af den eksterne snegls max. køretid det køres med.
Hvor stor effekt det så bliver til afhænger af om sneglen rent faktisk doserer det der forventes (her spiller smuld og korrekt afvejning ind) og om luftmængden passer til brændselsmængden (her er der tale om korrekt blæserindstilling).
Med en flowmåler monteret sammen med en retur temperaturmåler, kan styringen udlæse den aktuelle effekt der afsættes i huset/installationen.
Uden en flowmåler/retur temperaturmåler vises denne effekt som en direkte udregning på baggrund af drift-% og max teoretisk effekt.
Monteringen af flowmåleren har altså absolut ingen indflydelse på din drift-%, der udelukkende styrs af dit kedel setpunkt og den aktuelle kedel temperatur, reguleret med de aktuelle PI-parametre.
Når din drift-% er anderledes, skyldes det altså dit fyrs evne til at producere varme (korrekt indstilling af forbrænding) og din installations behov for varme.
Om pumpen kører reguleret drift eller konstant hastighed har heller ikke noget med drift-% at gøre, udover at det under uheldige omstændigheder kan give vildsomme sving i drift-%.
Hilsen
Michael
Hej alle
Nu fik jeg monteret min Flowmåler, det udleder dog lige et spg.
Har læst på MHES hjemmeside at den intet betyder for reguleringen, men hvor den fx før kørte med 10% i ydelse ligger den nu næsten omkring de 30%. Men kører den reelt kun 10% i sneglydelsen?
Syntes at mit flow er højt ifhorhold til andres, kan det være fordi den står til fast hastighed på cirkulationspumpen?
På forhånd tak!